מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בירושלים

סהר אורן הסבא טוביה וינבר
סבא מקבל ספר ממפקד חיל האוויר
החיים בשכונה

נולדתי בתאריך 30/1/1937 בירושלים בבית החולים הממשלתי. החיים פעם: סבי גר בשכונת גבעת שאול שהייתה בכניסה של ירושלים. השכונה שכנה בין שני כפריים ערביים, תושבי הכפרים היו מציקים בצורות שונות:
(1)גניבות (2) מכות (3) הצקות לנשים (4) יריות לעבר הבתים. לכן, תושבי השכונה היו נאלצים להגן על עצמם מפני תושבי הכפריים.
איך חיו פעם: בבית לא היו מים זורמים ולכן השירותים היו בחצר, התרחצנו בעזרת ספל גדול והינו שופכים על עצמנו את המים בעזרתו. ילדותו של סבי: כשסבי היה בן 3 נשלח ללמוד בחדר עד גיל 6. בגיל 6 נשלחתי ללמוד בבית ספר תחכמוני בירושלים. בתקופה הזו היתה מלחמת העולם השניה ובירושלים לא היתה עבודה ולא היה מה לאכול, כך שנאלצנו למצוא פתרון לפרנסה ואוכל, אז עזבנו את ירושלים ועברנו למושב חרות שבגוש תל מונד.
ילדותי בישוב אחר: במושב היו חיבים לנהל משק חקלאי ומי שלא יכל לעמוד בזה נאלץ לעזוב ולכן נאלצנו לעזוב את המושב ועברנו לרעננה, שהייתה אז מושבה חקלאית, כך שיכולנו לפרנס את עצמנו מעבודות שונות. את המשך הלימודים העברתי בבית הספר הממלכתי ברעננה.
בשנת 1947 פרצה מלחמת השחרור, כך שהתושבים נאלצו לעזוב את המשפחות ולהתגייס לצבא ולכן הילדים שנשארו במושבה השתתפו במאמץ ועזרו ככל שיכלו למשפחה ולשכנים: (1) עזרנו בחקלאות (2) עזרנו בלולי העופות (3) עזרנו ברפתות (4) עזרנו בעבודות הבית. האבות היו מגויסים תקופה ארוכה בצבא. המצב בארץ היה מאוד קשה, הערבים תקפו את הישובים, כך שהילדים הבוגרים היו צריכים לעזור בשמירה בישובים. המצב הכלכלי היה קשה ולכן למדנו לחיות בצמצום רב. את הלימודים סיימתי בכיתה ח'. בגלל שרעננה היתה מושבה קטנה לא היה בא בית ספר תיכון ולכן נאלצו לעבור ללמוד בישובים אחרים. למדתי בבית ספר מקצועי אורט גבעתיים. התחבורה לרעננה היתה מצומצת מאוד ולכן נאלצתי לגור אצל דודתי בתל אביב כדי שאוכל להגיע לבית הספר. למדתי מכונאות ומסגרות עד כיתה י'. בגלל שהתנאים אצל דודתי היו מאוד קשים בשל מחלה שלקתה בה, נאלצתי לעזוב את בית הספר ולחזור אל ההורים ברעננה. בית ספר מקצועי לא היה ברעננה ולכן עברתי ללמוד בבית הספר הטכני של חיל האוויר בחיפה.
 
שירותי הצבאי: בשנת 1956 סיימתי קורס מטוסי סילון. את השירות הצבאי העברתי בבסיס רמת דוד שבצפון הארץ. לקראת סיום השירות הצבאי נשלחתי ביום העצמאות לטקס קבלת אות תודה ממפקד חיל האוויר (עזר ויצמן) על השירות שלי. קטע נוסף, סיפורים על השכונה: שכונת גבעת שאול בואכה ירושלים, מסביב הרים חשופים ושחונים. בכניסה, בית היתומים "דיסקין", פינה ירוקה ששבתה את לבי. חורשת עצי אורן, ובנין אבן גדול מבצבץ מתוכם.

מילון

אינגלה
ילד באידיש

ציטוטים

”לקראת סיום השירות הצבאי נשלחתי ביום העצמאות לטקס קבלת אות תודה מעזר ויצמן על השירות“

הקשר הרב דורי