מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בימי קום המדינה ותולדות חיי בקיצור

עמית דפנר וסבתא נגה
תעודת סיום כיתה ו
משחקים ששחקנו בילדותנו

סבתא נגה דפנר מספרת : 
 
נולדתי בבית יולדות  "פרוינד" בתל אביב  בחודש כסלו תש"ב  (דצמבר 1941)  והורי הביאו אותי לביתם בבת-ים, שם גדלתי  עם אחי  ואחותי הגדולים עד שהתחתנתי.
 
תמונה 1

(בתעודת הלידה שלי כתוב שנולדתי בפלשתינה)
אבי נולד וגדל ביפו  (אמו, שהייתה  סבתי, הייתה  ילידת יפו. אביו,סבא שלי,היה יליד ירושלים ) . מצד אבי אני דור שביעי לילידי ארץ ישראל .אמי נולדה בפולין ועלתה לארץ  בגיל 17  עם אחיה, והם היחידים שנשארו מכל משפחתם שנכחדה בשואה.
בשנות ילדותי הראשונות  היה בארץ שלטון המנדט הבריטי. אני זוכרת את החיילים הבריטים נכנסים  אלינו  הביתה  באמצע  הלילה  בחיפוש אחרי נשק, ואני מתעוררת בבהלה ובוכה. החיילים דווקא היו נחמדים אל הילדים ואפילו נתנו לנו סוכריות.מידי פעם הבריטים היו מכריזים על עוצר ואז היה אסור לצאת מהבית. אבל לאבי, שהיה ראש המועצה של בת-ים, הרשו לצאת מהבית לקניות במכולת.
 
תמונה 2

(אני על מרפסת ביתנו בבת-ים)
כשהייתי  בכיתה א',הכריזו על הקמת מדינת  ישראל. משום מה אינני זוכרת את יום ההכרזה,אבל אני זוכרת  את  חג העצמאות  הראשון. כל תושבי  בת-ים התאספו בכיכר היחידה של הישוב ורקדו במעגלים.  בת-ים באותה  תקופה הייתה מושבה קטנה. הייתה שדרה אחת  שעברה דרך המושבה והגיעה עד הים, ומשני צדדיה דיונות  קטנות של חול. אמא שלי סיפרה שכאשר הגיעו לגור בביתם החדש בבת-ים, אי אפשר היה לפתוח חלונות כי החול היה ניכנס הביתה. אחד ממשחקי הילדות שלי היה להתגלגל על גבעות החול.
 
גרנו בבית מרווח עם חצר גדולה. היה לנו טלפון (כמעט היחיד בבת-ים) והיה לנו גם רדיו (סבא שלי, שגר בשכנות, נהג  לבוא אלינו להקשיב לחדשות).                                                                                                                                                                                                                                                             תמונה 3
 (הדיונות של בת-ים)
משחקים ששיחקנו
תופסת, מחבואים, משחקי כדור, קפיצה בחבל, "אחת-שתיים-שלוש דג מלוח", "שלום אדוני המלך" (משחק פנטומימה), גולות, "דודו" (מקל מחודד שמקפיצים באוויר), גוגואים (חרצנים של משמישים).
 
כל שנה חיכינו לגשם כדי לשחק במשחק הפופולארי ביותר בבית הספר: זריקת סכין או אולר שננעץ באדמה. בהפסקות בבית הספר אהבנו לשחק בכדור. היו משחקים שונים: הקפות ("בית שדה"),  מחניים, מחניים הקטן שני ילדים עומדים בשני קצות המגרש, זורקים את הכדור אחד אל השני, כל שאר הילדים נמצאים  באמצע, והמטרה היא לפגוע באחד הילדים שבאמצע  ולהוציא אותו מהמשחק.
 
משחק נוסף: "לא כלום לא לזוז"- ילד זורק את הכדור אל הקיר, תופס אותו תוך כדי ביצוע פעולה מסוימת. הדקלום המלווה את המשחק הוא זה:
לא כלום,
לא לזוז,
לא לדבר,
מחיאת כף,
כפליים, (שתי מחיאות אחת מאחורי הגב ואחת מלפנים)
יד ימין ,(תופסים ביד ימין)
יד שמאל ,(תופסים ביד  שמאל )
אל החזה,
שילוב אצבעות,
סיבוב.
 
במשחק "שלום אדוני המלך"-  ילד אחד הוא  ה"מלך",שאר הילדים מחליטים על מקום מסוים שבו "היו". הם באים למלך ואומרים: "שלום אדוני המלך", המלך עונה: "שלום בני היקרים,איפה הייתם ומה עשיתם?"  והילדים מראים בפנטומימה מה עשו. על המלך לנחש איפה הם היו.
"דודו"- מקל קצר מחודד בשני קצותיו, עליו מכים במקל גדול, מקפיצים אותו באוויר ומכים בו כדי שיעוף רחוק.
היו עוד משחקים רבים אחרים, את חלקם אינני זוכרת ואת האחרים לא ניתן להסביר…
בבית הספר היסודי למדנו עד כיתה ח' ואז עברנו לבית הספר התיכון לכיתות שנקראו "חמישית- שישית- שביעית- שמינית" ואחר כך מתגייסים לצבא.במקרה  שלי, אחרי השביעית עברתי ללמוד במדרשה למורים למוסיקה.  שם למדתי שלוש שנים.
 
התגייסתי לצבא בגיל עשרים (חייל החינוך), הייתי מדריכה למוסיקה בקייטנה לנוער עולה מארצות המזרח ב"כפר הנוער פילדלפיה" שהיה ליד המושב בוסתן הגליל, בגליל המערבי.תמונה 4

(מסדר סיום הטירונות 1961)
כעבור  שנה התחתנתי עם סבא אפרים.סבא רצה ללמוד הנדסת חשמל אבל באותה תקופה היה אפשר
ללמוד רק בטכניון והיה מאוד קשה להתקבל ללימודים. לכן נסענו ללימודים בארה"ב. כעבור שש שנים של לימודים ועבודה חזרנו ארצה עם תינוק בן שנה וחצי ושמו אלון (הדוד שלך) גרנו תקופה מסויימת בבת-ים,שם נולד תמיר (אבא שלך).
 
בשנת 1974 בנינו את ביתנו בגדרה, נולד אסף (הדוד השני שלך) וכאן גידלנו בנים. היום אנחנו נהנים מכל פירות עמלנו: משפחה, נכדים, עצים וצמחים ששתלנו בגינתנו.  
 
העשרה
דיונות: שטח של גבעות חול .
"חולית (בלועזית: דיונה) על פי הגדרה של גאוגרפיה פיזית היא גבעת חול שנוצרה על ידי סחיפה אאולית: חולות סחף (המורכבים בעיקר מקוורץ) מובלים באמצעות רוח מחוף הים, עד שהם מתחילים לעבור הרבדה".
 
"תקופת השילטון הבריטי. מנדט הוא ייפוי כוח הניתן למעצמה כלשהי לשלוט באופן זמני או חלקי על טריטוריה שאוכלוסייתה עדיין אינה בשלה לשלטון עצמי או שהוטלו עליה סנקציות מסוימות. לרוב מתייחסים למושג זה בהקשר לשיטת משטר המנדטים שפיתח חבר הלאומים, על פי סעיף 5 לאמנת חבר הלאומים. במסגרת מנדט חבר הלאומים נמסרו לניהול המעצמות המנצחות במלחמת העולם הראשונה, בריטניה וצרפת, טריטוריות שהיו בשליטת מדינות שהובסו במלחמה זו, במיוחד האימפריה הגרמנית והאימפריה העות'מאנית".
 
עוצר: "איסור מוחלט על יציאה מהבית . עוצר הוא הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות. העוצר יכול לחול במשך שעות אחדות של היממה בלבד, או באופן רצוף".
 
תשע"ו

מילון

מנדט
תקופת השילטון הבריטי. מנדט הוא ייפוי כוח הניתן למעצמה כלשהי לשלוט באופן זמני או חלקי על טריטוריה שאוכלוסייתה עדיין אינה בשלה לשלטון עצמי או שהוטלו עליה סנקציות מסוימות. לרוב מתייחסים למושג זה בהקשר לשיטת משטר המנדטים שפיתח חבר הלאומים, על פי סעיף 5 לאמנת חבר הלאומים. במסגרת מנדט חבר הלאומים נמסרו לניהול המעצמות המנצחות במלחמת העולם הראשונה, בריטניה וצרפת, טריטוריות שהיו בשליטת מדינות שהובסו במלחמה זו, במיוחד האימפריה הגרמנית והאימפריה העות'מאנית. משימת הנאמן להדריך, לחנוך, ולפתח את הטריטוריה כך שיתאפשר לאוכלוסייה לכונן שלטון עצמי בר קיימא. המנדט אינו מוגבל בזמן ואמור להסתיים כאשר התושבים מסוגלים לנהל ענייניהם באופן עצמאי. כתב המנדט שהיווה בסיס למנדט הבריטי על ארץ ישראל שונה מהמנדטים האחרים שנוצרו על שטחי האימפריה העות'מאנית

עוצר
איסור מוחלט על יציאה מהבית . עוצר הוא הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות. העוצר יכול לחול במשך שעות אחדות של היממה בלבד, או באופן רצוף. מטרת העוצר היא שמירה על הסדר הציבורי (כמו למשל בעת הפסקת החשמל בצפון אמריקה בשנת 2003), או דיכוי פעילותן של קבוצות מסוימות. בכלי זה נעשה שימוש במגוון מצבים:

דיונות
שטח של גבעות חול . חולית (בלועזית: דיונה) על פי הגדרה של גאוגרפיה פיזית היא גבעת חול שנוצרה על ידי סחיפה אאולית: חולות סחף (המורכבים בעיקר מקוורץ) מובלים באמצעות רוח מחוף הים, עד שהם מתחילים לעבור הרבדה.

ציטוטים

”אני דור שביעי לילידי ארץ ישראל .“

”גרנו תקופה מסויימת בבת-ים,שם נולד תמיר (אבא שלך). “

הקשר הרב דורי