מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בטבריה

אני ונכדי גבריאל כשהיה בן שנתיים
אני כשהייתי בת חמש
זהו סיפור על עלייתה של משפחתי מעיראק וילדותי בטבריה

הסיפור שלי – חנה אבורביע – סבתא של גבריאל

נולדתי בינואר 1955 בבית חולים סקוטי בטבריה. אבי עזרא עלה לארץ מעיראק בשנת 1917. סבא עזרא, שהיה יתום מאביו, מספר שבוקר אחד סבא שלו חלם בלילה שהוא צריך לעלות לארץ ישראל. הם אספו את כל רכושם, התארגנו עם עוד משפחות ויצאו למסע לארץ ישראל על חמורים. סבא עזרא, אבי, היה ילד בן 7 בערך כשעלה ארצה. כאשר הגיעו לארץ הם התיישבו בביסאן (כיום בית שאן). בארץ שלטו באותה תקופה הבריטים מתוקף המנדט שקבלה בריטניה מחבר הלאומים החל משנת 1922. לאחר הפרעות בשנת 1936 עברה המשפחה של אבי לטבריה.

לימים אבי עזרא התגייס לצבא הבריטי ששלט אז בארץ ושימש כנוטר במשטרת המנדט. משטרת המנדט או "כוח המשטרה הפלשׂתינאי" היה כוח משטרה שפעל בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי בין  השנים 1920  ל – 1948 וקדם למשטרת ישראל. כוח משטרה זה היה אחד ממספר כוחות שיטור ואכיפת חוק בתקופת המנדט הבריטי. אבי התגייס לאחר קום המדינה למשטרה ושימש כחוקר בסיור.

תמונה 1

תקופת ילדותי עברה עלי בבניין המשטרה בטבריה בו גרו כל משפחות השוטרים. גדלנו יחד כל ילדי השוטרים והקצינים במשטרה כמשפחה אחת עם הווי מיוחד. היינו הולכים יחד להצגות באמפי תיאטרון בצמח. בשבתות הסיעו אותנו במשאית משטרתית לשחייה בים הכנרת. אימא שלי, סבתא פנינה, עבדה בצעירותה כאחות והייתה מזריקה זריקות לתושבים. באותה תקופה שררו יחסי שכנות טובים עם הערבים למראית עין. בלילה אמי סיפרה שהיו יורים עליהם.

זיכרון ממלחמת ששת הימים – 1967

אני זוכרת שהייתי ילדה בת 12 בכתה ז' כאשר פרצה המלחמה. עמדנו בשולי הכביש ברחוב הראשי של טבריה והרענו בהתלהבות ללוחמים שהגיעו מכיוון הגדה המערבית לאחר כיבושה. הלוחמים עברו על טנקים וזחלמים בדרכם ללוחמה בגזרה הסורית. זרקנו על הלוחמים סוכריות והייתה אווירה של ניצחון ושמחה.

מלחמת יום הכיפורים – 1973

כאשר פרצה מלחמת יום הכיפורים הייתי כבר אימא לבני הבכור אודי (אבא של גבריאל) שהיה בן חודש במלחמה. בעלי גוייס למילואים ואני העברתי את תקופת המלחמה בבית הורי במשטרה. זו הייתה תקופה קשה. מטוסים סורים חגו מעלינו והתושבים נאלצו ללון במקלטים. היינו עומדים אני ואבי במרפסת במשטרה ומסתכלים איך המטוסים שלנו מפילים מיגים סורים שנכנסו לשטח מדינת ישראל.

הזוית האישית

סבתא חנה: המפגשים עם גבריאל וכתיבת הסיפור היו חוויה שלא יצא לי לחוות ולכן נהניתי מאוד.

גבריאל: היה לי מאוד כיף להפגש עם סבתא, נהניתי לשמוע את סיפורה וזאת חוויה טובה עבורי.

מילון

זחלמים
זחלי למחצה: כלי רכב אזרחי או רכב קרבי משוריין המונע באמצעות שני זחלים מאחור וזוג גלגלים בחזית להיגוי

מיגים
מטוסי קרב רוסים

ציטוטים

”"זרקנו על הלוחמים סוכריות והייתה אווירה של ניצחון ושמחה".“

הקשר הרב דורי