מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי באוקראינה

וליה וליאן
סבתא וליה ושתי בנותיה
סיפור עלייה

נולדתי במשפחה חמה, אחרי אחותי הגדולה נינה שהיתה בת 7. היא בעצם רוב הזמן טיפלה בי כי אמי הייתה אחות שעבדה במשמרות.

משחקים

נינה הייתה מכינה לי בובות ובגדים לבובות. היו לי חברות שכנות ושיחקנו משחקים נחמדים. בחורף אהבנו מאוד לצאת אחרי הלימודים לשחק בשלג או לעשות סקי. בקיץ  עזרתי הרבה להורי, כי על יד הבית היה שטח שבו גידלנו ירקות, ושם תמיד היינו צריכים עזרה בגידולים החקלאיים. זו הייתה עבודה אינטנסיבית אחרי שעות הלימודים ואז נשאר מעט מאד זמן להכנת שיעורי בית ואז לישון.

תמונה 1

לימודים

בתור תלמידה הגעתי לציונים גבוהים בסולם מ1-5 תמיד הייתי בסביבות 5. הלימודים שלי נמשכו עשר שנים, למרות שלימודי חובה היו שמונה שנים.

אחרי שסיימתי המשכתי ללימודים של טכנולוגית מזון, כמעט 3 שנים.

התחתנתי בגיל 21 . ונולדו לי שתי בנותיי.

סיפור העלייה לארץ

אספר בקצרה את סיפור העלייה שלנו לארץ ישראל. בשנת 1990 החלטנו לעשות עלייה לארץ ישראל, כי הייתה אווירה כללית של כולם עוברים, חלק לאמריקה או למקום אחר. אנחנו החלטנו על ארץ ישראל.

בעלי גדל במשפחה דתית ולכן ההחלטה לעלות לארץ הייתה טבעית ונכונה מאוד. אני, בעלי ושתי הבנות שלנו התכוננו לעלייה כשכל שאר המשפחה שלנו נשארה באוקראינה.

באפריל אותה השנה הגענו לארץ ישראל. הייתי אז בת 32 ושתי בנותי  בנות 5 ו-9.   עלינו לארץ בלי להכיר כאן אף אחד, בלי לדעת את השפה ומבלי לדעת מתי ניפגש שוב עם המשפחה באוקראינה.

בהתחלה הגענו לראשון לציון לשנתיים ואז עברנו לאשדוד, כי פה היו לנו חברים ורצינו להיות קרובים אליהם, וכי מחירי הדירות כאן היו מתאימים יותר.

התקופה הראשונה הייתה קשה: לימוד השפה, חיפוש עבודה,  הסתגלות לחיים חדשים ושונים ממה שהכרנו בלי סביבה משפחתית וחברית מוכרת. אבל ככל שהזמן עבר יותר ויותר למדנו את השפה, מצאנו חברים, מצאנו עבודה והתרגלנו לחיים חדשים, למדינה חדשה ויפהפייה – ישראל.

הבנות הלכו לבית הספר וסיימו את הלימודים בהצלחה, התגייסו לצבא, התקבלו לאוניברסיטה וסיימו בהצלחה את הלימודים. אחרי התואר התקבלו לעבודה ושנים אחר כך  התחתנו והביאו לי מתנות הכי גדולות בחיים שלי:  אלו הם הנכדים המקסימים שלי. השמות שלהם הם: ליאן, עמית וטום.

אמא של ליאן בצבא

תמונה 2

הזוית האישית

ליאן – כל הפרויקט הזה הרגיש לי מאוד חשוב, כי אף פעם לא שמעתי את הדברים שסבתא סיפרה לי, כי לפני כן כל פעם שהיא סיפרה לי משהו לא זכרתי ובעצם שכחתי מיד. אבל הפעם הסיפורים היו לי מעניינים ואני ממש זוכרת אותם. נהניתי מהכל וגם הטיול לבית התפוצות היה ממש לימודי ומהנה. הייתה לי חוויה מיוחדת. סבתא וליה – היה לי מאוד חשוב להשתתף בפרויקט – הצטערתי שלא הייתי לגמרי פנויה בשל עומס רב. זה היה לי חשוב מאוד לספר לנכדה שלי ואני שמחה שלמדה הרבה דברים על חיי וגילתה התעניינות בעברי. הטיול לבית התפוצות היה ערכי ומהנה.

מילון

בורשט
בורשט הוא שם כולל למגוון רחב של מרקים ונזידים שמאפיינים את מטבחי מזרח אירופה - החל מרוסיה ואוקראינה דרך פולין ובלארוס ועד בולגריה וצ'כיה. המרק משתנה מאזור גיאוגרפי אחד לאחר, אבל ברוב המקרים הוא מבוסס על סלק כמרכיב עיקרי

ציטוטים

”לימודים גבוהים אחרי התיכון – מאוד מקפידים על זה כי זה חשוב להצלחה בחיים.“

הקשר הרב דורי