מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי יום טוב בראשית

.סבא יום טוב בצעירותו
.סמל התנועה המאוחדת בה סבא היה חבר
החיים בעבר

סבי נולד בשנת 1944 במדינה פלסטינה לימים ישראל, בישוב חיפה. לסבי יש אחות ושמה יפה. כשסבי נולד שלטון המדינה היה שלטון בריטי.

סבי גדל בצריף שבקריית אתא. סבא נולד וגדל בישראל ובביתו דיברו עברית. ההורים ובין הדודים דברו גם ספניולית – לאדינו. סבא זוכר מימי ילדותו את משחקי החצר בהם שיחקו. סבי שיחק בילדותו: חמש אבנים, חמור ארוך, גוגואים, גולות, כדורגל, מחבואים, קפיצה בחבל ועוד.

בבית הספר הוא למד משעה שמונה בבוקר עד אחת בצהריים. בתקופה זו לימדו את הילדים בבית הספר עדיין עם לוח וגיר. מתקופת בית הספר סבי זוכר את סיפור "שעורי החקלאות":

"בבית הספר היו לנו שיעורי חקלאות שבהם היינו שותלים ומגדלים ירקות. לאחר שהירקות צמחו וגדלו הגענו למקום אני ועוד כמה ילדים. הגענו לשטח הגינה בבית הספר, קטפנואת הירקות ואכלנו אותם. בבוקר למחרת כשהמורה היגיע לבית הספר וראה  את מעללינו, התחילה חקירה. חקירה בכל כיתה וכיתה, כדי למצוא מי קטף את הירקות ואכל אותם? ואנחנו, אלו שקטפנו את הירקות ואכלנו אותם כמובן הכחשנו זאת – עד היום סוד זה לא התגלה."

את טקס בר המצווה סבי חגג  בצניעות בעלייה לתורה בבית הכנסת ובארוחה משפחתית בגן הצמוד לצריף שבו גרהמשפחתו. סבא היה חבר בתנועת נוער התנועה המאוחדת, הייתה תנועת נוער שהוקמה בשנת 1945 כאשר חלק מחברי תנועת המחנות העולים פרשו על רקע פילוג במפא"י והתאחדו עם חבקי תנועת גורדוניה-המכבי הצעיר. עד למלחמת השחרור היתה פעילות התנועה מצומצמת. בשנת 1954 התאחדה התנועה עם תנועת הבונים העולמית. בשנת 1959 התאחדה עם התנועה "הסתדרות הנוער העובד ויחד הוקמה "הסתדרות הנוער העובד והלומד".

התנועה המאוחדת

"התנועה המאוחדת או בשמה המלא הרשמי התנועה הכללית של הנוער הלומד החלוצי בארץ ישראל הייתה תנועת נוער לומד שהוקמה בשנת 1945 כאשר חלק מחברי תנועת המחנות העולים פרשו על רקע פילוג במפא"י והתאחדו עם חברי תנועת גורדוניה-המכבי הצעיר. עד למלחמת השחרור הייתה פעילות התנועה מצומצמת אך לאחר מכן היא התרחבה מאוד, ובין השנים 1950–1953 פעלה התנועה בבתי ספר שונים בארץ. ב-1954 התאחדה התנועה עם תנועת הבונים העולמית, והוקמה תנועת "הבונים-התנועה המאוחדת" ב-1959 התאחדה התנועה עם "הסתדרות הנוער העובד" ויחד הוקמה "הסתדרות הנוער העובד והלומד". (ויקיפדיה)

 

 סבא יום טוב בצעירותו

תמונה 1

 

הזוית האישית

שחר מועיל מביא את סיפורו של סבא יום טוב בראשית, סיפורי ילדות וחברות בתנועת הנוער – התנועה המאוחדת.

מילון

מפא"י
מפלגת פועלי ארץ ישראל

עין השופט
עֵֵין הַשּׁוֹפֵט הוא קיבוץ שיתופי של הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, הנמצא בתחומי מועצה אזורית מגידו.

ציטוטים

”כשהוא וחבריו היו צריכים לתקשר הם היו הולכים ברגל אחד אל השני או נוסעים באופניים.“

הקשר הרב דורי