מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבי איגור רומננקו

סבא שלי בילדותו
סוף מלחמת העולם השנייה - סבא רבא שלי
הקשר הרב דורי של אינס וסבא איגור

שמי אינס גולדשמיט, השנה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי תעדתי את סיפורו של סבי איגור. ראשית אני חייבת לספר על סבא רבא שלי, (אבא של סבא שלי), אשר נלחם במלחמת העולם השנייה כחייל בצבא ברית המועצות, במהלך המלחמה הוא נפצע קשות אך שרד את המלחמה.

שלום שמי איגור רומננקו, נולדתי בשנת 1947 באוקראינה, כיום אני בן 73. אני סבא של אינס מצד אמא שלה. ולה סיפרתי את סיפורי, שמתחיל לאחר מלחמת העולם השנייה. שרידי מלחמת העולם השנייה היו בכל מקום, היה רעב גדול. לא היה כלום, לא היו בגדים או אוכל, רק עצים והריסות בתים, אבנים מהבתים שהתפוצצו, אך למרות המצב הייתי ילד שמח.

בילדותי לא היו משחקים, אז אני וחברי נאלצנו לאלתר, שיחקנו כדורגל עם כדור מסמרטוטים. המשחק היחיד שהיה לי היו קוביות עליהן היו אותיות בשפה הרוסית. כשהגעתי לגיל חמש קיבלתי את מחליקי הקרח הראשונים שלי.

בגיל שנה וחצי התחלתי ללכת לגן, אימא שלי הייתה משאירה אותי ליד גדר וכך הייתי הולך לגן. בגיל שבע התחלתי ללכת לבית הספר, שם שיחקתי במשחקים שכל ילד בגיל שלי היה משחק, הייתי משחק הוקי קרח, מחבואים והיינו גם מתגנבים לשדה תפוחים שהיה יחסית רחוק מבית הספר וגונבים קצת תפוחים.

 בילדותי

תמונה 1

בכיתה שלי היו 43 ילדים, כולם היו רעבים מאוד, אבל היה מזנון קטן בבית הספר שבו היינו משלמים לפחות 5 אגורות ויכולנו לקנות לנו כיסון עם ריבה. במשך חמש שנות לימודי בבית הספר היה אפשר לקרוא לי תלמיד מצטיין, לאחר מכן פשוט הפסקתי ללכת לבית הספר.

בבית שלי היו לנו הרבה בעלי חיים, היו לי גורי חתולים, פרה, כלבים, טלה, יונים, אווזים, ותרנגולי הודו. ליד הבית שלי היה הר בגובה מאה מטרים ואהבתי לטפס עליו ואז להחליק במורד ההר עם מחליקי הקרח שלי. באיזור המגורים שלנו היה אגם ובחורף האגם היה קופא, אז שיחקתי הוקי קרח עליו עם החברים שלי. לא הייתי יכול לקנות לעצמי ציוד אז כל הציוד שלי היה תוצרת בית, בכללי עסקתי לרוב בספורט. הייתי הולך עם החברים שלי ליער לבלות באזור האגמים. כל קילומטר בערך בו הלכנו, היה אגם, כך טיילנו ואספנו שושנים שהיו צומחות באגמים.

באביב כשהשלג התחיל להנמס, הייתה מתחילה פריחה יפה של פרחים, שהתפתחו וצמחו  מתחת לשלג והם היו פורחים כשהוא היה נמס. ליום האישה, הייתי אוסף זר פרחים אלו ומביא לאימא שלי ולאחותי.

הזוית האישית

סבא איגור רומננקו השתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתו אינס שניהם למדנו הרבה אחד על שני, בתכנית זו.

מילון

מלחמת העולם השנייה
מלחמת העולם השנייה הייתה המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות, מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) עמד על כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"אין לא יכול יש לא רוצה"“

הקשר הרב דורי