מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא ולדימיר באוקראינה

דודה של סבא ומשפחתו
חוגגים לסבא יום הולדת
הקשר הרב דורי של אמיל וסבא ולדימיר

לסבא שלי קוראים ולדימיר ברשצקי. פירשו של השם הפרטי ברוסית שולט בעולם. הוא נולד במושב אנובקה 
באוקראינה.
 
סבא עלה לארץ בנובמבר 1994. הסיבה לעליה היא כי לא רצה לעזוב את סבתא שלי שזאת ארץ המולדת שלה בהתחלה גרו בעכו ועז החליפו לדירה שלהם הוא למד עברית האולפן ללמידת עברית הם לא גרו באוהל ולא בצריף בהכרזת המדינה היה באוקראינה. 
 
תמונה 1
 
סבא מספר על אוקראינה: שם היה מאוד פורח, ירוק והרבה עצי פרי. סבא מספר שבסביבה שלו תמיד היו הרבה חיות: תרנגולות, פרה עם עגל, ברווזים, עזים, כלב שתפקידו היה לשמור על הבית וחתול שתפקידו לתפוס עכברים.
 
היה לו בית פרטי עם משק ובביתו היו שלוש חדרים חדר אוכל,חדר שינה וסלון לא גדול במיוחד, בקיץ התקלחו בדוש שהיה נמצא מחוץ לבית לעומת זאת בחורף הייתה גיגית ענקית ולשם הם שפכו מים חמים והתקלחו כך. באותה גיגית ענקית גם כיבסו עם קרש גלים. פעם היו מפנים יום שלם לכביסה ותולים בחוץ את הבגדים המכובסים.
 
סבא שלי העדיף לשחק בחוץ בכל עונות השנה מפני שלא היה מחשב ובטלוויזיה היה רק ערוץ אחד למבוגרים. לדעתו של סבא שלי הוא גר בשכונה נחמדה. בשכונתו לא היה ים אבל היה אגם שהוא נורא אהב להתרחץ בו ולדוג דגים. האגם היה מקום הבילוי האהוב עליו. לא היה בשכונתו בתי כנסת. הם לא חיו בשכונה יהודית והוא לא יודע האם היו מקומות מפגש ליהודים. 
 
לאימו קראו נדייה ולאביו קראו אנדריי. הוא מספר שהם היו הורים נהדרים, אימו הייתה נמוכה ואביו היה גבוה (מטר שמונים וחמש). אביו היה שיפוצניק. הוריו היו חרוצים ובריאים מאוד למרות כל העבודה הפיזית. היה לו גם אח ושמו ניקולאי ואחות ששמה ורה, רק האחות בחיים. בגדים שלבשו לא היו מהודרים ולא תמיד הרשו לעצמם לקנות בגדים חדשים כגון שמלות, חליפות, תכשיטים ועוד. בכל עונה נעלו נעל אחרת לדוגמה בקיץ נעלו סנדלים, בחורף נעלו מגפיים וכך בשאר העונות.
 
מאכלים שהם היו אוכלים היו מין המשק שלהם מגידול עצמי, היו קונים רק כל מיני מטעמים מתוקים כמו סוכריות, עוגיות ועוד. בשבת הם היו אוכלים מאכלים טעימים יותר מהיום יום. מקום הקניה של כל מיני מצרכים היה השוק מקום. בו ניתן היה לרכוש כמעט כל דבר כגון: חיות מחמד, חיות משק, בגדים, רהיטים, צעצועים, שתילים, כלים וחומרי בניה היה לו קבוצת חברים שלרוב לא שיחקו הרבה זמן בגלל שאחרי בית הספר הוא וחבריו היו עוזרים בבית בשלל עבודות כגון עזרה במשק ניקיון הבית והמשק ורק אחרי זה היו משחקים כדורגל רוב החברים גרו במשק המשחקים ששחקו היו רבים מאוד הוא אהב לצפות באימו כשהיא חלבה את העז. אימו הייתה משאירה קערת חלב לקיפוד שהכין את ביתו ליד הגדר וחי שם ובאותה שעה הקיפוד היה בא לשתות את החלב שהשאירה לו.
כמעט לא היה לו שעות פנאי כי ישר כשחזר מבית הספר היה חייב לעשות את כל העבודות הרבות שלו לבית הספר שלו קראו "תקווה טובה" זה לא בית ספר רגיל עם מספר שם לומדים יותר למד כל מה שלומדים בחטיבה. היחסים עם המורים היו בסדר הייתה משמעת חזקה. העונשים היו לפי מה שקרה עם היה משהו חמור היו נותנים מכה עם הסרגל עם היה משהו קטן היו לוקחים את התיק עם החוברות והשיעורים. התלבושת האחידה הייתה חולצה לבנה ומכנס רגיל בצבע שחור. היו טיולים למקומות קרובים והיו יוצאים לדוג דגים החגיגות היו רק בחגים. הוא הכי זוכר את המחנכת הראשונה שלו. הוא אהב את כל המקצועות חוץ משפה. הוא לא חגג בר מצווה.
 
היה בבית ספר חדר אוכל לא היה מבחר גדול אבל הוא אהב אוכל צומח לא היה סוגי ממתקים רבים חוץ מהם ממתקים בטעם חלב או דבש. ההורים היו יכולים להרביץ אז הוא פחד להיענש אבל לרוב הייתי ילד ממושמע.
 
חיזורים אחרי בנות, הוא מספר, שבפגישות היו באים עם פרחים ומסיעים לסרט ואחר כך מחזירים הביתה. הוא הכיר את סבתא שלי בנמל. הם התחתנו והולידו שני ילדים, יש להם שני נכדים, אני ואחותי.
 
הקשר הרב דורי – אני וסבא
תמונה 2
 
תשע"ו

מילון

נוזנה
צריך

ציטוטים

”מה שיותר מדי לא בריא“

הקשר הרב דורי