מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא דוד בן יונתן

אני עם סבא וסבתא
סבתא וסבא לפני החתונה
ילדותו של סבא בירושלים

שמו של סבא שלי דוד כשמ של דוד המלך, כי סבא רבא העניק שמות לילדיו מהתנ"ך.

סבא שלי היה בן שני במשפחה בן 5 בנים.

סבא גר בבית עם שבעה נפשות בשני חדרים האבא עבד מאוד קשה ומי שמילא את מיקומו היה האח הבכור והוא דאג שנכין שיעורים ולמעשה שימש לנו דוגמא. המצב הכלכלי לא היה טוב ולמעשה המצב היה של כל השכונה היה דומה. הילדים היו מכינים את המשחקים בעצמם לדוגמא: 5 אבנים ועפיפונים והמשחק ששיחקו בו הכי הרבה היה כדורגל ברחובות. לא היו תנועות נוער ולא ספרייה להחליף ספרים.

התחביב של סבא היה כדורגל. בחגים כל הבנים היו באים לסבא רבא שלי ועושים את החג בביתם הלכנו לבית הכנסת. סבתא רבתא הייתה מכינה מאכלים של העדה הבוכרית. בסעודת חג היינו שרים שירים ולאחר מיכן היינו פורסים מזרונים על הרצפה כי לא היה מקום לכולם והייתה אווירת חג ושררה שמחה ואושר.

כשסבא שלי היה ילד בן כבין 4 – 5 במלחמת השחרור הם גרו בירושלים בבניין קומה ב' נפלה פצצה על הבניין וסבא שלי נפצע ולידו נהרגה שכנה סבתא רבתה עלתה למעלה והיה אפוף עשן והיא גיששה ומצאה את סבא שלי שהובהל לבית החולים שגופו מלא רסיסים שם היה כחודשיים. נשארו עד היום צלקות גדולות בראש ביד וברגל המצב היה מאוד קשה העיר ירושלים הייתה נצורה ועבודה לא הייתה לסבא רבא שלי. לאחר מכן הם עברו לתל אביב ושם סבא שלי למד בבית ספר ביאליק אז לא היו תנועות נוער ולא ספרייה.

סבא שלי עבד בחברת דן (אוטובוסים) לאחר "בטלה" הוא חזר לעבוד ב"חברה המאוחדת" בה הוא מסיע ילדים בעלי צרכים מיוחדים. סבא שלי נהנה לעבוד איתם כי הם ילדים מאוד מיוחדים והוא ניקשר אליהם ויש לו סיפוק רב. למשל ילד שרגיל לנסוע איתו מסרב לעלות לאוטו כאשר סבא שלי לא הנהג.

סבתא גם משתתפת בתוכנית ורוצה להוסיף:

שהיא דור שני לניצולי שואה מפולין סבא רבא שלי היה לוחם וסבתא רבתא שלי הייתה במחנה עבודה באושוויץ. בשנת 1948 הם עלו לארץ והם גרו במעברה והשתכנו באוהלים. חשוב לסבתא שאזכור את אומץ ליבם של הוריה  שעברו את השואה ובנו בית בארץ ישראל.

סבא וסבתא שלי באירוע בתקופה שלפני חתונתם

תמונה 1

הזוית האישית

סבא דוד: זכות גדולה להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי.

נעם: אני נהנתי מאוד להיות ביחד עם סבא וסבתא שלי.

מילון

עיר במצור
עיר סגורה שאי אפשר להכניס אליה ציוד תרופות

ציטוטים

”סבא נהנה להסיע ילדים עם צרכים מיוחדים“

הקשר הרב דורי