מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של נתן בפתח תקווה

בכיתה ו'ביה"ס פיקא בפתח תקווה
נתן במחנה הצופים
נתן התלמיד

 ילדותו של נתן בפתח תקווה
 
על סיפור שורשיו של נתן קמלמן תוכלו לקרוא בקישור הבא "שורשיו של נתן"
 
חלק זה יעסוק בתיאור ילדותו של נתן בפתח תקווה. השנים בהן בליתי החל מגן ילדים, עבור לבית ספר יסודי ומקצועי-תיכון ותנועת נוער הצופים בפתח תקוה. אני עובר להראות אבני דרך בחיי החל מגני הילדים, בתי הספר יסודי, ותיכון מקצועי בהם למדתי, וחברותי בתנועת הצופים צופי פתח-תקוה גן הילדים החביב עלי היה גן שיפרה במחנה יהודה.
 
הילדים והילדות היו ברובם ידועים לי מהשכונה והחברות איתם הייתה טבעית. הגננת שיפרה והסייעות טיפלו בנו יפה ובלינו את זמננו במשחקים בחצר ובבנין הגן ומידי פעם שיפרה סיפרה לנו סיפורים ולימדה אותנו שירים. היפוכו של דבר היה כאשר הורי העבירו אותי לגן פנינה שליד בי"ס ילדי עובדים. היתה לי הרגשת זרות הן לילדים והן לגננת והורי כנראה הרגישו בכך והחזירו אותי לשמחתי לגן שיפרה עד לכיתה א' התחלת הלימודים בבית ספר היא אבן דרך משמעותית לכל ילד והדבר מוצא את ביטויו בשיר הידוע: "חמש שנים על מיכאל". עבורי הלימודים בכיתה א' בבית הספר "ילדי עובדים" (בי"ס הס כיום) הותירו בי זכרונות נעימים תודות למורה עליזה הנראית בתמונת הכיתה.
 
תמונה 1 
 כיתה א' בה למדתי, בה אני נראה רביעי מימין בשורה ראשונה. במרכז המורה עליזה, שהיתה המורה שלי בכל אותה שנה ומאוד הערכתי אותה. חברי משה צוער שלישי מימין בשורה שניה מלמעלה, שאיתו המשכתי אף בבית ספר פיקא ותקופת חברות שנמשכת עד היום.
 
בית ספר העממי המעורב "פיקא" פתח תקוה הבנין הראשי של בית הספר שנבנה עוד בתקופת הברון ונשתמר עד היום כמבנה היסטורי. בתקופתי שימש מבנה זה לכיתות לימוד בקומתו העליונה ובקומה הראשונה היה חדר המורים, חדר המנהל ומספר כיתות לימוד. בחצר האחורית שנראית בחזית התמונה היה מבנה למדידות מטאורולוגיות בהשגחתו של המורה ירקוני ובחצר שבצד שמאל היה עוד מבנה חד קומתי ארוך שכלל את כיתות הלימוד א' עד ג' ובמרכז חצר גדולה מוצלת בעצי אקליפטוס ששמשה את התלמידים למשחקים בהפסקות וכן לשיעורי התעמלות עם המורה בורשטיין .
 
צילום כיתתי כיתה ג'
תמונה 2 
אליו עברתי מבית ספר "ילדי עובדים" לאחר סיום כיתה ב' עם המורה שמואל איתו לא הסתדרתי. המחנך בכיתה זו היה המורה סלומון, שורה עליונה ראשון מימין, שהיה נעים הליכות, מורה ומחנך מצוין כך שהמעבר היה כדאי ומוצלח.
 
בבית ספר פיקא המשכתי עד לסיום בכיתה ח'.
תמונה 3 
הכיתה היא כיתה ד' או ה'. מלכיאל נמצא בשורה השניה מלמטה, רביעי משמאל. בשורה השלישית באמצע נראה המנהל מר ד. חיון, המורה ירקוני והמורה הרלב, שהיו מורים ותיקים כבר אז.
 
מימין לחיון נראית המורה והמחנכת של מלכיאל, לימינה שמש בי"ס הותיק, גמליאל.
תמונה 4 
בית ספר העממי המעורב "פיקא" פתח תקוה מחזור לד' שנת תש'ד (1944)תמונת הסיום כיתה ח' המנהל מר דוד חיון, המחנך מר מיכאל גרובר (לימים גלבוע) שחינך אותנו מכיתה ד' ולדעתי היה מחנך ומורה מצוין ואיש אשכולות שגם ידע להשליט סדר ומשמעת בכיתה וגם שפע דברי תורה, פתגמים ומאמרי חז"ל ואף כתב ספר "עין המורה" ממנו הקריא לנו קטעים נבחרים מידי פעם, כשהיה לו מצב רוח ולא שגענו אותו
 תמונה 5
הצריף הנראה ברקע התמונה שימש כמועדון הצופים שריכז בזמנו את פעולות צופי פתח תקוה והתנהל בעיקר על ידינו בוגרי בי"ס פיקא, כשהרוח החיה בו מבחינת אירגון היה יומקה (בנימין בן-יוסף) ומבחינת פעולות תרבות ובידור רפי הראובני. הצריף שבחיצוניותו נראה די מוזנח ורעוע היה מלא רוח חיים עם ערבי תרבות, ריקודי עם, הדרכת צופיות לבני נוער משכבות צעירות יותר והכשרה לשירות העם והמדינה ולחיי חברה בריאים.  מחנה הצופים בחורשה נאה בזכרון מאיר שליד בני-ברק (1946) בהדרכתו של ראש השבט דאז יעקב הס הנראה בתמונה מימין במרכז השורה הראשונה הנשען על אהרון פרנקו מימינו. 
תמונה 6 
בתמונה משמאל צוות הטבחים בפעולה בהכנת ארוחת צהרים טעימה (מרק תפוחי-אדמה) בתנורים צופיים החפורים באדמה. מימין אני (נתן), במרכז עם כובע רחב שוליים שהצל לו את הפנים מוטלה דינוביץ, ומשמאל דן אלפרוביץ.  בי"ס מקצועי עירוני שבח כלל שלוש שנות לימוד במקצוע מסגרות מכניקה עדינה ולימודי תיכון
 
התמונות למעלה הן משנת לימודים שניה או שלישית 1947-1948
תמונה 7 תמונה 8
התמונה מימין מטושטשת ולא ניתן להבחין בפרצופים, בכל אופן ניתן לראות ברקע את בנין בית הספר במיקומו הזמני במרכז ת"א. התמונה ׁׁׁׁמשמאל ברורה יותר וצולמה ע"י המורה לאנגלית מר גטניו, שרצה לזהות את תלמידיו בזמן שהוא עובר על בחינות או שיעורים שלהם. אני נראה בשורה אחרונה משמאל, מכיון והמורה הושיב את התלמידים לפי סדר א-ב של שם המשפחה.
תמונה 9 
תמונת הסיום של בית ספר מקצועי עירוני שבח, מחזור ג', 1948. סיום שנת הלימודים הוקדמה לחודש מאי בגלל מלחמת השחרור, ובחינות הגמר וכן תמונה זו נעשו בחיפזון וכל התלמידים שברובם היו ילידי 1931 גויסו בחודש יוני בצו גיוס מיוחד. במרכז התמונה למעלה המנהל מר. מנדלסון, וצוות המורים מימינו ושמאלו, מתחת צוות המדריכים המקצועיים.
 
אני נראה בשורה למטה, שני משמאל. בזה תמה תקופת הנעורים של משחקים, לימודים ותנועת נוער וציון אבן דרך לתקופה שונה ומשמעותית של יציאה מבית ההורים לשירות בצה"ל ולחיים בוגרים ועצמאיים.
 
העשרה
בית חינוך פיק"א הוקם בשנת תרמ"ה 1885 על ידי הברון רוטשילד. בשנת תרס"ה 1905 הופקד ניהולו של בית הספר בידי דוד חיון , פדגוג שדגל בחינוך לאומי ציוני ליברלי והסב את בית הספר לבית ספר מעורב. 
מולדת בגלגל הזמן. היא תוכנית לימודים ייחודית שפותחה בבית הספר, המשלבת את לימוד נושא לוח השנה כתכנית חיים לעם היהודי ומורשת עם ישראל. 
בנוסף לתכנית זו, היונקת משורשיו הציוניים והערכיים של בית הספר, שואף בית הספר להכין את בוגריו לתפקוד בחברה הטכנולוגית המודרנית באווירה דמוקרטית פתוחה, סובלנית ומכבדת 
תכנית הקשר הרב דורי, 2009
 מובילת תכנית אילת שחק

מילון

זיכרון מאיר
זיכרון מאיר היא השכונה השנייה בבני ברק, הממוקמת כיום במרכז העיר. מייסד השכונה הוא יעקב הלפרין

בית החינוך פיק"א
בית חינוך פיק"א הוקם בשנת תרמ"ה 1885 על ידי הברון רוטשילד. בשנת תרס"ה 1905 הופקד ניהולו של בית הספר בידי דוד חיון , פדגוג שדגל בחינוך לאומי ציוני ליברלי והסב את בית הספר לבית ספר מעורב. מולדת בגלגל הזמן. היא תוכנית לימודים ייחודית שפותחה בבית הספר, המשלבת את לימוד נושא לוח השנה כתכנית חיים לעם היהודי ומורשת עם ישראל. בנוסף לתכנית זו, היונקת משורשיו הציוניים והערכיים של בית הספר, שואף בית הספר להכין את בוגריו לתפקוד בחברה הטכנולוגית המודרנית באווירה דמוקרטית פתוחה, סובלנית ומכבדת

ציטוטים

”הצריף שבחיצוניותו נראה די מוזנח ורעוע היה מלא רוח חיים עם ערבי תרבות, וריקודי עם“

הקשר הרב דורי