מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של דוד לבון ברומניה והחיים בארץ

אני וסבי
סבא בילדותו
ילדות, עלייה ומלחמת יום הכיפורים

סבא שלי נולד בבוקרשט שברומניה. הוא נולד ללוצ'י וז'אן. לאחר ארבע שנים, נולד לו אח קטן בשם רפי. הם חיו בבית קרקע עם חצר במקום מרכזי. סבא שלי חי ברומניה בתקופה של סטאלין. היה מאוד עצוב כשסטאלין מת. התקשורת הרומנית הציגה את סטאלין כגיבור. סבא שלי לא ידע על פשעי המלחמה של סטאלין עד שהמשטר הקומוניסטי נפל.

משפחתו של סבי אהבה מאוד ללכת לתיאטרון. בסביבה שבה הוא גר לא היו הרבה יהודים. אבא שלו עבד כמנהל חשבונות, ואימא שלו הייתה עקרת בית. סבא שלי היה תלמיד טוב. ברומניה הקפידו מאוד על חינוך טוב. הוא למד ברומניה עד אמצע כיתה י', ושם למד במגמה מתמטית. הייתה לו ילדות טובה. היו לו הרבה חברים. הם נהגו לשחק כדורגל ברחוב. בגלל שלא היו כדורים, הם לקחו גרב, מילאו אותה בסמרטוטים וככה הפכו אותה לכדור. במקום שבו הוא חי לא הייתה אנטישמיות (הוא והוריו לא נתקלו באנטישמיות).

סבא דוד בילדותו

תמונה 1

ההורים שאפו תמיד להגיע לארץ-ישראל, גם מטעמי ציונות, אך בעיקר מתוך דאגה לילדים שיהיו בסביבה יהודית מתוך חשש שבעתיד תהיה אנטישמיות. הם קיבלו את האישור לצאת לישראל ב-1961. המשפחה נסעה ברכבת לילה מבוקרשט לוונציה. אחרי יומיים הם עלו על אנייה שנקראה "פוסה".

המשפחה של סבא שלי הגיעה לחיפה. שלחו אותם לגור בצריף בקריית שמונה. זה היה באפריל והיה להם חם מאוד. אבא של סבא שלי נסע לתל אביב לחפש עבודה. סבא שלי ואחיו לא ידעו בכלל עברית. סבא שלי נשלח לקיבוץ גן-שמואל להיות באולפן ללימוד עברית עם אנשים יותר מבוגרים ממנו. הוא למד שם כמה חודשים. אבא שלו שכר דירה בחולון. סבא שלי עבר ללמוד בקוגל. לא היה אז אוטובוס, ולכן הוא הלך לבית הספר דרך החולות. היה לסבא שלי מאוד קשה בקוגל. הוא התחיל ללמוד שם באמצע י"א, בתקופת הבגרויות. היו תוכניות של עולים חדשים שתמכו בו, והוא קיבל שיעורי עזר מבית-הספר. בזמן ההוא, הוא לא ידע מילה אחת באנגלית. השפה האנגלית לא נלמדה ברומניה. שלחו אותו למורה פרטית באנגלית. בסופו של דבר, הוא סיים בגרות ב-י"ב, ב-1963.

בקיץ של אותה שנה הוא התגייס לצה"ל. הוא שירת ביחידת התותחנים. הוא נפצע בטירונות ונסדקה לו הרגל. לקחו אותו לבית הבראה 3 בכרמל לחודש, והורידו לו את הפרופיל בגלל הפציעה. אחרי תקופת השיקום, הציבו אותו ביחידת ממר"ם – יחידת המחשבים של צה"ל.

נתנו לו אפשרות ללמוד באוניברסיטה. הוא למד בבוקר, ושירת בערב במשמרות לילה. הוא התחיל ללמוד מתמטיקה בבר אילן, ושם הכיר את אשתו לעתיד. הוא סיים את תואר ראשון ותעודת הוראה ב-1970. בזמן הזה הוא התחיל לעבוד כמורה למתמטיקה בבית-ספר באשקלון במשרה חלקית במקביל ללימודיו האקדמאיים. לאחר מכן, הוא התחיל לעבוד בחולון. הוא לימד בבית-ספר מיטרני, ומיד קיבל שם סגנות (כעבור שנה). הוא היה שם סגן מנהל עשר שנים, עד שנת 79'. הוא קיבל ניהול בתל גיבורים לארבע שנים. אחר כך, הוא היה מנהל בבית-ספר בתל-אביב בשם "עירוני י"ד" למשך 27 שנים, עד שנת 2011.

לקראת סוף מלחמת יום כיפור, הוא גויס למילואים ליחידת שריון. הוא היה בסיני במחנה צבאי. בכל יום הטיסו אותו מנתב"ג לסיני ובחזרה.  במשך חודש הגדוד שלו היה קרוב מאוד לתעלת סואץ. הם דגו בצד אחד של התעלה, ואילו המצרים דגו בצד השני של התעלה. המצרים היו במרחק ראייה. בצהריים הם דגו דגים, טיגנו אותם ואכלו אותם לצהריים. אז הם הלכו לישון עד השעה שלוש. לפעמים היו יורים פגזים. סבא שלי ישן, ולכן הוא לא שמע את הפגזים.

הוא וסבתא שלי התחתנו בארבעה ליוני 1968. בשנת 1971 נולדה אימא שלי. בשנת 1974 נולדה אחותה הקטנה רונית. בנובמבר 2011 הוא יצא לגמלאות. הוא מאוד אהב את העבודה שהוא עשה. היו לו הרבה הישגים. הוא ארגן משלחות לפולין, שהוא ראה בזה חשיבות גדולה. לאחר שיצא לגמלאות, הוא היה מנהל חצי שנה בבית להיות. במסגרת הזאת הוא הוציא קבוצת ניצולי שואה לפולין. לאחר מכן, הוא עבד כמעט שנה בארגון המורים בארגון פעילות חברתית לגמלאים.

עכשיו סבי עובד בשנתיים האחרונות בעמותת "פוש". העמותה הזאת שולחת מתנדבים לבתי ספר לעזור לילדים מרקע סוציו-אקונומי נמוך שלא יכולים לשלם בשביל שיעורים פרטיים. הוא רואה בזה כמעין המשכיות של העבודה שלו בנושא חינוך. הוא מאוד אוהב את מה שהוא עושה.

תמונה משפחתית

תמונה 2

הזוית האישית

סיפורו של סבא דוד תועד ע"י נכדו גיל אברמוביץ', במסגרת תכנית הקשר הרב דורי באורט חולון. המורה המנחה – זהבה גור.

מילון

עמותת "פוש".
פוש היא עמותה שמטרתה לצמצם פערים בחינוך באמצעות קידום תלמידים מרקע כלכלי-חברתי מוחלש.פוש נוסדה בשנת 2002 על ידי אודליה שפיטלני, המכהנת בהתנדבות כיושבת ראש העמותה. בוועד המנהל של העמותה מכהנים נושאי תפקידים בכירים במשק, בהם אלוף (מיל') אליעזר שקדי. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבא מתנדב בשנתיים האחרונות בעמותת "פוש".“

הקשר הרב דורי