מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא רחל

סבא וסבתא בחתונה
סבא וסבתא בחתונה
זיכרונות הילדות של סבתא רחל

סבתא רחל נולדה בפולין בעיר לודז' , בתאריך 11.8.1947. בעבר עבדה בחנות בגדים לבנים וכיום עובדת כעקרת בית, שומרת במחנים. את המשפחה של סבתא לא הכרתי, הם כנראה נספו בשואה, ואני נולדתי אחרי השואה. שם משפחתה בבית ההורים היה ויספלנר. לאביה קראו מרדכי, לאמה מרים.

אבא –מרדכי, אמא-מרים, את אחי לא הכרתי, הם כנראה נספו בשואה ואני נולדתי אחרי השואה, שם המשפחה מהבית-ויספלנר.

שיר זכור מהילדות-את כל שירי החגים

ספר זכור מהילדות-שלום ומלחמה

ילדות

סבתא מספרת: "גרתי בעיר גדולה ששמה לודז', שם נולדתי. אל בית הספר היו מביאים אותי בשעה 7:30 והיו לוקחים אותי חזרה בין 17:00 ל-18:00. בבית הספר היה כל מה שהייתי צריכה: ספרים לבית הספר, אוכל (ארוחות בוקר, צהריים וערב) והיו שם גם חוגים. לבית הספר הייתי הולכת עם בגדי התעמלות ותלבושת אחידה, בבית הספר למדתי גם התעמלות אמנותית. בחופשות הייתי בקייטנה מחוץ לעיר, מטעם העבודה של אבא שלי, שהיה עובד בצבא הפולני. בגיל 8 זו הייתה הפעם הראשונה והאחרונה שיצאתי לקייטנה. כאשר באו ההורים לבקר אותי בכיתי ולקחו אותי הביתה, כי לא היה לי טוב שם. לא הייתי כל כך קשורה ליהדות, למדתי בבית ספר עממי לא יהודי. בחגים אבא שלי הלך לבית הכנסת ולפעמים הייתי הולכת איתו. כנראה אבא שלי הסתיר את הדת שלנו, כי הוא לא רצה שידעו שאנחנו יהודים.

העלייה לארץ

לפני שהגעתי לארץ ההורים שלי לקחו אותי לביקור במחנה אושוויץ. עליתי לארץ עם ההורים אחרי פסח בשנת 1957, ישר אחרי מבצע קדש לעיר באר שבע. עלינו בשתי אניות, אחת, בשם "אריאלה סלטה", יצאה מעיר הנמל שצ'צין בפולין לצרפת ולעיר הנמל מרסיי. משם עברנו לעיירה בשם מונפלייה, שם שהיינו למעלה מ-3 חודשים. משם עלינו לאנייה בנמל מרסיי בצרפת, שמה היה "קין אנה מריה", והגענו לארץ ישראל, לעיר חיפה.

בארץ ישראל פגשתי ילדים בני גילי שלמדו איתי בכיתה (כיתה ד'). דיברנו צרפתית, רומנית ופולנית, כי כולנו היינו עולים חדשים ולא ידענו עברית. היה לי קשה להתאקלם כי לא ידעתי לכתוב ולקרוא עברית, עם הזמן נהייתי אזרחית מהמניין.

בחגיגת בת המצווה שלי דודים מאמריקה הגיעו והביאו לי שעון יד עם רצועה מעור כמתנה. כיוון שלא היו להם ילדים הם ביקשו מהוריי לקחת אותי לאמריקה ששם אוכל ללמוד, אבל הורי התנגדו.

סיפור ההכרות

במסיבת סיום של התיכון הכרתי את סבא. המסיבה הייתה בבית פרטי, ברמת פינקס, של נערה שלמדה איתי בכיתה. סבא בא עם חברים ואני באתי עם חברות. סבא גדול ממני ב-7 שנים, במסיבה דיברנו ואחרי המסיבה סבא ליווה אותי אל הבית שלי. היינו חברים במשך בערך שנה, ואז התחתנו. התחתנתי בבית כנסת בתל אביב, ברחוב בן יהודה.

הזוית האישית

הנכד הראל: היה כיף ללמוד על העלייה של סבתא שלי ולמדתי הרבה.

סבתא רחל: אני שמחה לשתף את הנכד שלי בסיפורי.

מילון

נמוכת קומה
אישה שקומתה יחסית נמוכה

לודז'
העיר השלישית בגודלה בפולין, ממוקמת במרכז המדינה, מדרום־מערב לוורשה, ומשמשת בירת מחוז לודז'. בתקופת השלטון הרוסי במאה ה-19 התפתחה לודז' מכפר קטן לעיר של תעשיית הטקסטיל, במידה רבה הודות ליוזמת תושביה היהודים. מרבית הקהילה היהודית של לודז' הושמדה בשואה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אף פעם לא לוותר, גם אם קשה“

הקשר הרב דורי