מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא רחל דה – לוי

תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר מרחבים
לוגו של בית ספר מרחבים, כפר יהושע
בית ספר, כפר יהושע, בית וחקלאות

אנחנו שתינו מאותו הכפר

סבתי רחל דה – לוי נולדה לבית משפחת שולמן בשנת 1934, בכפר יהושע

המושב שלנו נקרא על שם יהושע חנקין "אשר ניהל את העסקאות לרכישת עמק יזרעאל לשם יישובו על ידי יהודים, בשלושת העשורים הראשונים של המאה ה-20. ואף זירז את הקמתם של היישובים החקלאיים החלוציים בו". (ויקיפדיה).

למעשה סבתא שלי נולדה בבית היולדות בעפולה, מאחר והוריה גרו בכפר יהושע. יש לסבתא שלי עוד שתי אחיות ששמן רות ונעמי.

סבתא סיפרה לי על ימי ילדותה ועל המושב כפר יהושע כפי שהיה בימי ילדותה. סבתא סיפר שבביתם היו בהתחלה מנורות נפט ולא היו מנורות חשמל. הם שיחקו בבית בכל מיני משחקים כמו למשל במשחק דמקה.

סבתא שלי הייתה ילדה פעילה, היא תמיד אהבה לרוץ מהר מאוד. סבתא הייתה ילדה שמחה שמאוד אהבה לעזור בבית. כבר כשהייתה בכתה א' היא למדה לעבוד במשק ולקטוף ירקות ופירות בשדות הכפר.

סבתא שלי למדה בבית הספר מרחבים, ממש בבית הספר בו אני לומדת היום, אבל יש הבדלים, בתקופה שלה בית הספר היה נראה שונה מאשר הוא נראה היום. לדוגמא חדר הלימוד שלנו ל"מפתח הלב" היה בהתחלה ספריית בית הספר ואז היה חדר מורים. סבתא סיפרה שמסביב לשטח בית הספר בכלל לא היו גדרות. לכל שכבת גיל הייתה בתקופתה רק כיתה אחת בכל שכבה ולמדו בבית ספר היה  מכתה א' וע כתה יב'.

 

גם היום סבתא שלי גרה בכפר יהושע וגם אני. 

הזוית האישית

סיפורה של סבתא רחל תועד ע"י ירדן, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

כפר יהושע
כְּפַר-יְהוֹשֻׁעַ הוא מושב בעמק יזרעאל, כשני קילומטרים דרומית לרמת ישי... המושב נקרא על שם יהושע חנקין אשר ניהל את העסקאות לרכישת עמק יזרעאל לשם יישובו על ידי יהודים, בשלושת העשורים הראשונים של המאה ה-20. ואף זירז את הקמתם של היישובים החקלאיים החלוציים בו. (וייפדיה)

ציטוטים

”סבתא למדה בבית הספר בו אני לומדת היום“

הקשר הרב דורי