מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא רוזיטה בארגנטינה

בית הכנסת בבואנוס איירס Templo Libertad - ויקיפדיה
כתובה מארגנטינה - ויקיפדיה
איך סבתא רוזיטה קיבלה את שמה? מנהגי חגים יהודיים בארגנטינה.

שמי דולב פרקש השנה, בתכנית הקשר הרב דורי בחרתי להעלות ולתעד את סיפורה של סבתא רוזיטה פרקש. סבתא רוזיטה לבית רייכמן נולדה בשנת 1951 בארגנטינה בעיר בואנוס איירס.

כיצד קיבלה סבתא את שמה?:

כאשר ההורים של סבתא התחתנו, אבא של סבתא, שהיה הבן הבכור הביא את אמו (סבתא של סבתא) לגור בבית שלהם. אמא של סבתא עבדה בתור מורה, ואבא של סבתא היה רופא. אחרי הלידה של ניקו, אחיה הגדול של סבתא, שהיה גם הבן הבכור, אמא של סבתא חלתה מאוד והיא עמדה למות. באותו הזמן יצאו סוגים חדשים של תרופת האנטיביוטיקה, אז אבא של סבתא (שהיה רופא) קנה לאמא של סבתא את האנטיביוטיקה המתאימה והיא החלימה, אולם אמרו לה לא להוליד עוד ילדים כדי לא לסכן את בריאותה. אמא ואבא של סבתא החליטו שהם רוצים בכל זאת עוד ילד. אמא של סבתא הולידה את מיגל, הילד השני במשפחה והכל עבר חלק. סבתא של סבתא טיפלה בילדים בזמן שההורים היו בעבודה. אמא של סבתא חזרה לעבוד אחרי חופשת הלידה וסבתא של סבתא חלתה ונפטרה, אז הם היו צריכים לקחת מטפלת.

כשמיגל (הבן השני) היה רק בן חצי שנה, אמא של סבתא נכנסה להריון שוב, אך הפעם ללא כוונה. היא כבר לא הייתה צעירה וכולם אמרו לה לא להביא לעולם את סבתא שלי. אמא של סבתא הלכה לדבר עם הרב שחיתן אותה ואת אבא של סבתא, ושהיה גם חבר משפחה, ושאלה את עצתו. הוא אמר לה שהסבתא שנפטרה, שולחת ילדה שתשמור על השם שלה. אמא של סבתא השתכנעה, וסבתא רוזיטה נולדה. סבתא מספרת שהיא מדי פעם צוחקת שהיא אמנם פנצ'ר, אבל פנצ'ר מוצלח!

ילדותה של סבתא רוזיטה בארגנטינה

חג הפסח

אצל סבתא בילדות, חג הפסח היה חג מאוד מיוחד, הם לא גרו בשכונה יהודית, אז כשהגיע חג הפסח, אבא של סבתא היה הולך למרכז העיר וקונה שם מצרכים לפסח בחנויות היהודיות – היה קונה פסטרמה, שהם מאוד אהבו ומלפפונים חמוצים, קמח מצות וכו' אך בעיקר מצות. עד היום סבתא זוכרת את המצות הרגילות שהיו בקופסא בצבע בז' ואת המצות המתוקות שהיו בקופסא ירוקה ואיך שהן היו המצות הכי טעימות בעולם. כשאבא של סבתא חזר הבייתה מהקניות הייתה חגיגה גדולה, וסבתא ומשפחתה חגגו את פסח כל אותו השבוע.

חג הפורים

ליד בית הספר היהודי הקטן שבו סבתא הייתה לומדת, היה בית כנסת (גם קטן) ושם סבתא ומשפחתה היו חוגגים את פורים, יחד עם עוד כמה משפחות יהודיות. ההורים של סבתא לא רצו שיצאו לרחוב מחופשים כדי לא לעורר אנטישמיות, אז הם היו מכינים את הכל בבית, שמים בשקית, הולכים לבית הכנסת, ורק במלתחות של בית הכנסת היו מתלבשים ומתאפרים וחוגגים את פורים בבית הכנסת. ביציאה היו מורידים הכל וחוזרים הביתה כרגיל, קצת כמו משימה חשאית. הם לא פחדו להסתובב ברחוב סתם ככה, אבל ידעו שאם הם ילכו עם תחפושות זה יכול לעורר אנטישמיות.

סבתא גם מספרת שהיא הרגישה המון גאווה בפורים הראשון בארץ, כאשר ילדיה יצאו מחופשים לרחוב, ולא היה צריך להסתתר.

הזוית האישית

סבתא רוזיטה מספרת שהיא מדי פעם צוחקת שהיא אמנם פנצ'ר, אבל פנצ'ר מוצלח!

מילון

יהדות ארגנטינה
יהדות ארגנטינה היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית ובחצי הכדור הדרומי. ראשוני היהודים הגיעו לארגנטינה כנראה כבר במאה ה-16 יחד עם הכובשים הספרדים. מאז, בהיות ארגנטינה מדינת מהגרים, היא קלטה לאורך הדורות יהודים רבים בני עדות שונות. בסוף המאה ה-19' ותחילת המאה ה-20' פעל הברון הירש להקמת התיישבות חקלאית יהודית באזורים שונים בארגנטינה, בעיקר במחוז אנטרה-ריוס. פרויקט התיישבות זה נחשב בעיני רבים למאורע מרכזי בביסוס ועיצוב הקהילה היהודית בארגנטינה. רבים מאנשי הקהילה רואים בפרויקט ההתיישבות את ראשית ההתיישבות ומקור לגאווה, תחושת חלוציות ושורשיות. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבתא רוזיטה מספרת שהיא מדי פעם צוחקת שהיא אמנם פנצ'ר, אבל פנצ'ר מוצלח!“

הקשר הרב דורי