מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא עמליה

קיבוץ מסילות - ויקיפדיה
מגדל המים במסילות - ויקיפדיה
הילדות של הסבתא הכי טובה בעולם, סבתא עמליה ינאי.

רקע – קיבוץ מסילות

ילדות בקיבוץ מסילות

"מְסִילּוֹת הוא קיבוץ בבקעת בית שאן מערבית לעיר בית שאן והשייך למועצה אזורית עמק המעיינות. ביוני 1938 נקרא שם הקיבוץ מסילות על שם הגרעין "במסילה" ועל שום קרבתו לתוואי מסילת רכבת העמק. ביולי 1938 חגגו חברי הגרעין את הקציר הראשון של הקיבוץ. ב-22 בדצמבר 1938 עלה הקיבוץ לנקודת הקבע שלו כיישוב חומה ומגדל קרוב לבית שאן הערבית". ויקיפדיה

סבתא עמליה נולדה ב-1 ליולי (ה-7) בשנת 1944 בבית חולים עפולה (כיום ביה"ח "העמק"), וגרה במסילות בילדותה. סבתא נולדה חודשיים לפני הזמן ומשקלה היה 1.5 קילוגרמים בלבד בעת לידתה! סבתא גדלה בבתי ילדים כל החיים שלה עד גיל 18 כשהתגייסה לצבא. ואף לא פעם אחת בחיים שלה  ישנה באותו הבית עם ההורים שלה! סבתא הייתה הכי נמוכה והכי רזה בשכבה ה"גדולה" שלה שמנתה בסה"כ 18 ילדים, והייתה תלמידה מצויינת ואצנית נהדרת.

מקום עבודה

לאורך השנים סבתא עבדה במגוון עבודות: טיפול בחדר האוכל במסילות, עבודה בפרדס הקיבוצי בעין החורש, מטפלת אחראית על 6 ילדים, ולבסוף, לאחר המעבר לבאר שבע עבדה כגננת בעירייה של באר שבע שם מצאה את האהבה שלה לחינוך. במשך ה-15 שנים הבאות הייתה סגנית מנהלת ביה"ס בנוסף להוראה, כאשר פרשה מההוראה הלכה לנהל את מרכז "יום לקשיש" ולאורך כל השנים האלו (ועד היום) מתנדבת בבית חולים "סורוקה".

משפחה

אמא היא "ילדת סנדוויץ'", עם אח גדול אחד ואח קטן (ז"ל). בשנת 1965 (בגיל 21) התחתנה עם סבא אביהו ינאי, לאחר שהכירו בצבא. לסבתא יש 3 ילדים, בת ושני בנים. הבת (דקלה) נולדה בשנת 66', הסנדוויץ' (ואבא שלי, עומר) בדצמבר 68' והקטן (אלעד) ב-78'. הלידה של אלעד לקחה כ-12 שעות!

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של איתמר ינאי וסבתא עמליה ינאי.

מילון

בתי ילדים
ילדי הקיבוץ עד שנות ה- 80 ,היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם.

ציטוטים

”אף לא פעם אחת בחיים שלה  ישנה באותו הבית עם ההורים שלה“

הקשר הרב דורי