מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא עמליה

סבתא ואני
סבתא כשהייתה בגילי
התנדבות מאז ועד היום

היכן נולדתי וגדלתי

נולדתי בחדרה ואת שלושת שנות החיים הראשונות לחיי ביליתי בצריף של חדר אחד עם מטבח ושירותים שהיו משותפים גם למשפחות נוספות. גרנו קרוב לבית הכנסת הגדול ומגדל המים הראשון של חדרה והחאן של חדרה. האזור היה נטוע בעצי אקליפטוס כדי ליבש את הביצות הגדולות שהיו במקום. כשהייתי בת שלוש, עברנו לגור בשכונת הפועלים בבית של ארבע דירות עם גינה קטנה.

בצעירותי

תמונה 1

תחביביי בילדותי

תמיד אהבתי לשיר ולרקוד, כילדה הייתי מאוד מגושמת ומלאה וכדי לעדן את הגוף שלי נשלחתי על ידי אמי לרקוד בלט. כאן התחילה אהבתי לבלט ובכלל כל סוגי המחול שיש. כנראה שאת האהבה לריקוד ירשתי מאמי שאחרי יום עבודה קשה במחצבות של נשר, הייתה מצטרפת למעגל הרוקדים בקיבוץ. מגיל מאוד צעיר אהבתי ספרים ולקרוא ספרים. הייתי משחקת עם חברות במורה ותלמידות, הייתי מכינה מחברות קטנות מדפים שהיו לי בבית ונותנת לחברותיי שיעורי בית. בגיל צעיר הייתי נותנת שיעורי עזר לילדים בכיתות נמוכות משלי ומקבלת כסף בסוף כל שיעור. בכסף הזה הייתי קונה מתנות להוריי.

משפחתי ואני

אני אחות בכורה, יש לי אח אחד צעיר ממני בארבע שנים וכשהיה תינוק טיילתי אתו בעגלה בשכונה, הייתי לוקחת אותו לגן הציבורי שם הייתה נדנדה אחת ויחידה וכל ילדי השכונה היו עומדים בתור כדי להתנדנד. כשהייתי בדרך לבית הספר הייתי מביאה אותו לגנון כדי לשחרר את הוריי לעבודתם.

כשהייתי בת 12, אבי חלה במחלת הסרטן ואני הייתי אחראית לדאוג לאחי הקטן במשך כל שעות היום. אמי הייתה חוזרת מאוחר בערב מיום עבודה ומביקור בבית החולים שם אבי היה מאושפז. אני הייתי מכינה ארוחת ערב ודואגת להכין כריכים לבית הספר. לאחר שלושה חודשים כשאבי חזר הביתה מבית החולים אני הייתי אחראית לדאוג לו בשעות היום עד שאמי הייתה חוזרת מעבודתה. הייתי סועדת אותו, יושבת ומדברת אתו, מספרת לו מה קורה בשכונה ובעיר.

 איך הגעתי להתנדבות?

החל מגיל 10, תנועת הנוער תפסה מקום חשוב בחיי. הייתי מדריכה בתנועה ולכן כשפנו אליי ובקשו ממני לעבוד בקייטנה של ילדים נכי איל"ן – ילדים שחלו במחלת "שיתוק ילדים", הסכמתי בשמחה, והחלטתי לתרום מזמני ללא תמורה. ההנאה הייתה שלמה וגרמה לי סיפוק רב.

היכן אני מתנדבת כיום

לאחר שילדיי בגרו ועזבו את הבית, החלטתי למלא את שעות הפנאי שלי בהתנדבות, ולא רק אצל נכדיי. התנדבתי בעמותה לילדים לקויי למידה וכיום אני מתנדבת בפרויקט שנקרא "שיק בוטיק"-חנות יד שנייה. כל ההכנסות ממכירת המוצרים (בגדים בעיקר) ניתנות כמלגות לסטודנטים, ולמועדונית של אימהות חד הוריות נזקקות.

התנדבות בשבילי

בשבילי התנדבות היא ערך חשוב בחיים. כל אדם שיכול לתרום לחברה או לאדם אחר ועושה זאת, יוצא תמיד מורווח. הסיפוק שיש אחרי הנתינה מביא להתרוממות הרוח, לסיפוק ולהרגשה שהחיים מלאים יותר.

הזוית האישית

סבתא עמליה: מאוד נהניתי לשבת עם נכדתי ולספר לה על ילדותי. יש דברים שלא הייתי מספרת לה ללא שאלותיה המכוונות והענייניות. אני רואה חשיבות בשיח כזה כגורם מקרב בין הדורות ושמחתי על כל שאלה שנשאלה ושיכולתי לתרום לה ולו רק קצת להבין מי אני ומאין נובעות התנהגויות מסוימות והשקפת עולמי.

מילון

מעגל רוקדים
קבוצה של אנשים הרוקדים ביחד במעגל.

ציטוטים

”"כל אדם שיכול לתרום לחברה או לאדם אחר ועושה זאת, יוצא תמיד מורווח".“

הקשר הרב דורי