מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא עליזה בירושלים

סבתא עליזה וגיא רביצקי ביחד
תעודת הוקרה ממשטרת אילת
במשך 40 שנה תושבי ארץ ישראל נהנו ממטעמי "בית חרושת מן" שהקים בעלי.

 סבתא עליזה בוכמן- רביצקי נולדה בישראל בשנת 1933, בבית חולים הדסה בירושלים.  
 סבתא עליזה מספרת לנכד גיא:
"גדלתי  בשכונה באבן יהושע. התגוררנו  בדירת שני חדרים במרתף המשפחה היתה גדולה וחיינו בצפיפות. למרות זאת  האווירה במשפחה הייתה שמחה ונעימה. למדתי בבית ספר אליאנס בירושלים. עבדתי ב"קול-ציון-לגולה" בגיל 15. עזרתי בתחנת הרדיו של ירושלים, בשנת 1948. זאת הייתה תרומתי למשפחתי מבחינה כלכלית.
 
אבי היה כובען. רב החגים אחי ואני כבר בגיל 8 נהגנו למכור בשווקים כובעים ובכך עזרנו בכלכלת הבית. בצבא שרתי בבה"ד 12 ולמדתי להיות מדריכה מ"כ. בסיום הקורס קיבלתי תעודת הצטיינות בלימודים. מפקד היחידה  נתן לי תעודת הוקרה והעניק לי כרטיס טיסה לאילת, ליחידה במצודת אילת. כמו כן, לימדתי חיילים בצבא, במחנה חצור.
 
לאחר הצבא למדתי ביולוגיה ימית באוניברסיטת ת"א ועבדתי בבר אילן במשך שנתיים, כמפקחת לבחינות פסיכומטרי. בהמשך למדתי בבית ברל תיאטרון בובות וניהלתי חוגים להכנת בובות. בסיום הצבא הכרתי את בעלי והתחתנתי. ירדתי לאילת. בשנת 1953 הייתה בעיית דיור באילת ולכן  קיבלנו צריף שגרתי בו במשך שלוש שנים ,עד שבנו לנו בניין חדש. בצריפים לא היה שירותים, מים או מקלחות. מכוניות עם מכלי מים הגיעו לספק לנו מוצר בסיסי זה. המקום נקרא "בית הדייגים". במשך השנים נולדו לנו חמישה ילדים .
הייתי בין המורים הראשונים באילת בבי"ס ערבה ואלמוג.  במשך תקופה ארוכה בעלי התעסק בענף הדייג . הוא הקים את המפעל לדגים שקראו לו "בית חרושת מן". בכך אני גאה מאוד. במשך 40 שנה כל תושבי ארץ ישראל נהנו ממטעמי "בית חרושת מן".דגנו ברשתות דגי טונה ופלמידות ומהם הוכנו מטעמים.  
 
 תמונה 1
 
תעודת הוקרה ממשטרת אילת
 
תמונה 2
 
מישקה רביצקי, בעלי עסק גם בתעשיית סרטים. הוא דאג לנציבים . בין השחקנים היה פיטר יוסטינוב.
לפני 30 שנה התכבדנו בתכנית בטלווזיה  "חיים שכאלה" עמוס אטינגר הנחה את התכנית על תושבים שתרמו לפיתוחה של אילת.  
 
נולדו לי חמישה ילדים ויש לי 15 נכדים וגם 4 נינים. במבט לאחור בעלי ז"ל ואני עברנו כברת דרך ארוכה ביחד. במשך שנות נשואינו טיילנו כל שנה בקראוון בעולם באירופה ובארצות סקנדינביה. עברנו חוויות רבות ומעוניינות ואני בתחושה שתרמנו גם לפיתוחה של מדינת ישראל.
 
העשרה
אליאנס ירושלים : "היה בית ספר אשר נפתח בעיר בשנת 1880 ונסגר בשנות ה-20 של המאה ה-20. בית הספר היה חלק מרשת בתי הספר "אליאנס, כל ישראל חברים" (כי"ח) שהראשון שבהם נוסד במרוקו. שפות ההוראה ברשת כי"ח היו עברית וצרפתית. אליאנס היה אחד מבתי הספר המודרניים הראשונים בירושלים."
"קול ציון לגולה: "הייתה תחנת שידור של הסוכנות היהודית ששידרה שידורי רדיו בגלים קצרים מישראל, בשנים הראשונות לקיום מדינת ישראל. בשנת 1958 החל תהליך הדרגתי של מיזוג התחנה עם תחנת קול ישראל וברבות הימים היו השידורים לחלק מפעילות רק"ע.
כבר בימי המנדט הבריטי ביקש מרדכי אבידע, מנהל התוכניות העבריות בקול ירושלים, לקיים שידורי רדיו לקהילות יהודיות בגולה, אך הדבר לא יצא אל הפועל‏[1]. לאחר הקמת מדינת ישראל, הושג הסכם בין הסוכנות היהודית וממשלת ישראל על הקמת תחנת "קול ציון לגולה" במימון הסוכנות היהודית ".
 תשע"ה

מילון

בית ספר אליאנס ירושלים
היה בית ספר אשר נפתח בעיר בשנת 1880 ונסגר בשנות ה-20 של המאה ה-20. בית הספר היה חלק מרשת בתי הספר "אליאנס, כל ישראל חברים" (כי"ח) שהראשון שבהם נוסד במרוקו. שפות ההוראה ברשת כי"ח היו עברית וצרפתית. אליאנס היה אחד מבתי הספר המודרניים הראשונים בירושלים.

קול ציון לגולה
הייתה תחנת שידור של הסוכנות היהודית ששידרה שידורי רדיו בגלים קצרים מישראל, בשנים הראשונות לקיום מדינת ישראל. בשנת 1958 החל תהליך הדרגתי של מיזוג התחנה עם תחנת קול ישראל וברבות הימים היו השידורים לחלק מפעילות רק"ע. כבר בימי המנדט הבריטי ביקש מרדכי אבידע, מנהל התוכניות העבריות בקול ירושלים, לקיים שידורי רדיו לקהילות יהודיות בגולה, אך הדבר לא יצא אל הפועל‏[1]. לאחר הקמת מדינת ישראל, הושג הסכם בין הסוכנות היהודית וממשלת ישראל על הקמת תחנת "קול ציון לגולה" במימון הסוכנות היהודית

ציטוטים

”במשך 40 שנה תושבי ארץ ישראל נהנו ממטעמי "בית חרושת מן" שהקים בעלי.“

הקשר הרב דורי