מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא עדנה בתל אביב

סבתא ואני בחצר בית הספר
יום הנישואים של יצחק עדנה
סבתא עדנה מספרת על דירה בה גדלה ברחוב דיזנגוף פינת רחוב ארלוזרוב

שמי עדנה, נולדתי בתל אביב בשנת 1940 ביום בו האיטלקים הפציצו את התחנה המרכזית של תל אביב. נולדתי בבית חולים אסותא לברכה וליואל ולמשפחה מורחבת משפחת זלינגר ומשפחת וייד. הייתי אחת מהילדים הבודדים שהיו להם סבא וסבתא משני הצדדים – גם מצד האם ומצד האב. והיו לי הרבה דודים ודודות, אחים של אימא ואחיות של אבא. גרנו בדירה שכורה בת שלושה חדרים ברחוב דיזנגוף פינת רחוב ארלוזרוב. בחדר אחד גרו סבא יעקב וסבתא רבקה, בחדר השני היה בית מלאכה וסריגים מצמר, רבקה הביאה את המכונות מגרמניה כשעזבו עם עלית הנאצים לשלטון. בחדר השלישי גרנו סבתא ברכה, יואל ואני. גן הילדים שבו למדתי היה דירה ליד הדירה שלנו, ולמדו בו ילדים מכל השכונה. היו לי שלוש חברות טובות: נאוה, נירה ושלומית. היה מונהג אז עוצר (מעצר בית על ידי האנגלים) אז כל פעם התגנבנו בין הבתים ושיחקנו בבית אחר. כאשר הייתי בשל״ת בקיבוץ יפעת, חבר ומנהל הפרדס שאצלו עבדתי היה חבר של יצחק, בעלי לעתיד, והוא הכיר בינינו. אחרי שנה התחתנו בכפר יהושע בחצר של סבא מרדכי וסבתא ציפורה. במשך השנים נולדו לנו חמישה ילדים: דן, יעל , גיא, והתאומים יואל ושי.

היחסים בינינו במשפחה טובים וקרובים, ובכל יום שישי יש אצלנו ארוחת ערב משותפת, כולם משתדלים להגיע. סבתא מכינה מאכלים שהילדים אוהבים. שלושה מהילדים גרים בכפר יהושע. לדן והילה יש שלושה ילדים: דקל, שקד ודור. דן הוא מנכ"ל המועצה האזורית עמק יזרעאל, והילה רואת חשבון. ליעל יש שני ילדים: רם וירדן. יעל עוסקת בכלכלה. ליואל ולימור יש שני ילדים: ניר ושיר. יואל עובד בהייטק, ולימור מנכ"לית חברה. לגיא ואילת יש שני ילדים: איתי ונעמה והם גרים ברעננה. גיא עוסק בהייטק, ואילת בעיצוב. לשי ואנדה יש שני ילדים: יובל ויערה והם גרים בנירית. שי ואנדה שניהם עובדים בהייטק. פעם נהגנו לטייל הרבה, כמעט בכל שבת עם חברים., והיינו עושים ארוחות ערב משותפות.

הזוית האישית

עדנה תנחומא השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי התלמידים רם, אילי ואלון. התכנית נערכה בבית הספר מרחבים בכפר יהושע, התשע״ט.

מילון

משמרת שניה בבית הספר
בשנת 1948 באו הרבה עולים חדשים לישראל, מערכת החינוך לא הייתה בנויה לכמויות כאלה של ילדים לכן הנהיגו כיתות של 45 ילדים ולמדו בבית הספר בשתי משמרות: משמרת ראשונה מהשעה 7:00 עד 12:00 ומשמרת שנייה מ 12:00 עד 18:00.

עוצר
עוצר (במלעיל) הוא הוראתו של גוף בעל סמכות על שטח מסוים אשר אוסרת על תנועת אנשים ברחובות. העוצר יכול לחול במשך שעות אחדות של היממה בלבד, או באופן רצוף. מטרת העוצר היא שמירה על הסדר הציבורי או דיכוי פעילותן של קבוצות מסוימות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נולדתי בתל אביב בשנת 1940 ביום בו האיטלקים הפציצו את התחנה המרכזית של תל אביב“

הקשר הרב דורי