מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא בירושלים

דינה שוחט והנכדה ליאם שוחט
דינה בשלג בירושלים
הצנחנים והטנקים עברו בשכונה שלנו

נולדתי בירושלים בשנת 1954, בשכונת מוסררה.
העיר העתיקה הייתה באותה תקופה בידי הירדנים. בנינו הפרידה חומה גבוהה מאוד שמעברה הייתה עמדת חיילים ירדנים ובצד שלנו הייתה עמדת חיילים ישראלים שנקראה עמדת תורג'מן. כיום העמדה משמשת כמוזיאון. החיילים אומצו על ידי המשפחות והפכו בני בית אצלנו. החיילים רוב שעות היום היו אתנו ואנו נקשרנו אליהם מאוד והנערות בשכונה היו מאוהבות בהם. איתם שיחקנו עד שעות הערב המאוחרות. שיחקנו הולדק, מחבואים, משחקי רצפה, את המקלט הפכנו למגלשה, בשעות הצהריים היינו הילדים משחקים ברחוב. לא היו מחשבים, טלפונים, ובקושי היינו בבית וכך נוצרה חברות אמיצה מאוד.
 
אנחנו הילדים דאגנו מאוד אחד לשני. עד היום, כשאנחנו כבר סבים וסבתות עם חלק מהם עדיין בקשר.
היינו משפחה עם 8 ילדים וגרנו בדירה עם שלושה חדרים שבכול חדר ישנו 4 ילדים והיה כיף עם זה, רבנו, צחקנו, השתוללנו עד שנרדמנו הבתים בשכונה היו פתוחים לכולם. אם ההורים לא היו בבית נכנסנו לשכנה לאכול והרגשנו כמו בבית. מאחר והשכונה גבלה לירדנים שכמובן יירו עלינו כל יום. גם שהיינו משחקים בהפסקה היו יורים עלינו ואנחנו היינו משתטחים על הרצפה. באחד המקרים ירו על חברתי והיא נהרגה כשהייתה בת 14. הייתה לנו ספרייה ניידת צהובה שגם אלה ירו ורק בנס לא היו נפגעים. אני מאז שהייתי קטנה אהבתי לקרוא וחיכיתי לספרייה בקוצר רוח זו הייתה הדרך היחידה שבה יכולתי לקבל ספר מכיוון שלא היה כסף לקנות ספרים. למרות הכול היו גם דברים טובים, בת מצווה שנחגגה באולם הספורט ל-30 בנות והיה שמח. כל משפחה הכינה כיבוד וקיבלנו במתנה ספר תנ"ך.
 
תמונה 1
 
 
השלג הגדול בירושלים היה ממש כמו בחו"ל, כל העיר נצבעה לבן והשלג הגיע למקומות מסוימים ל 70 ס"מ גובה וכמובן לנו הילדים הייתה חגיגה.
 
התחפושות בפורים אותן הכנו לבד והן היו מיוחדות מאוד. 
 
תמונה 2
 
כשמלחמת ששת הימים פרצה בשנת 1967 ראינו את כל המלחמה לנגד עינינו הצנחנים והטנקים עברו בשכונה שלנו ואנחנו עמדנו וזרקנו עליהם סוכריות מרוב שמחה אז למעשה שוחררה העיר העתיקה. לימים ילדיי שירתו בצנחנים. אסכם ואומר שעם כל הקושי של יריות ושל מחסור הייתה לי ילדות מאושרת שצר לי מאוד שילדנו בדור הזה לא יכולים לחוות אותה.   
תשע"ו

מילון

בית תורג'מן
עמדת בית תורג'מן הוא מבנה שסימל את קו הגבול בין מדינת ישראל לבין ירדן עד מלחמת ששת הימים, ומסמן עד היום את המעבר בין ירושלים המערבית לירושלים המזרחית.

ציטוטים

”למרות הקושי של יריות ושל מחסור הייתה לי ילדות מאושרת“

הקשר הרב דורי