מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא אברי

נויה וסבתא אבריאלה
אבריאלה בילדותה
נויה שואלת על ילדותה של סבתא, וסבתא עונה לשאלות

נויה עמית וסבתא אבריאלה עמית משתתפות השנה בתכנית הקשר הרב דורי

אני, נויה וסבתא אברי ישבנו בצוותא ושאלתי את סבתא המון שאלות על ילדותה וסבתא סיפרה לי.

סבתא מספרת על מקצועות הלימוד בבית הספר

"למדתי עברית, חשבון, מולדת, טבע, מלאכת יד, התעמלות מקצוע שלא אהבתי ממש, גיאוגרפיה, אנגלית, חקלאות. בעברית למדנו שירים וסיפורים, למדנו דקדוק  ותחביר וביטויים יפים בשפה, כל זה היום נקרא שפה. למדנו ציור. הייתה לנו מורה לציור שהייתה מציירת מאוד יפה על הלוח ואנחנו היינו מציירם כמותה.

היו לנו שיעורי חקלאות. היו לנו ערוגות בבית הספר בהם היינו מגדלים ירקות ופרחים. מידי פעם היינו קוטפים ומביאים הביתה את התוצרת החקלאית שלנו. חסה, צנוניות, גזר, פרחים אהבתי מאוד את שיעורי החקלאות.

בשיעורי מלאכת יד היינן בכיתות נפרדות בנים ובנות. הבנים למדו נגרות וכל מיני מלאכות של בנים. והבנות למדו רקמה ותפירה והכנתי חולצה עם רקמה, הכנתי מפית אוכל רקומה, סרגתי גרביים.

בשיעורי אנגלית היה לי קשה אבל בכי אהבתי חשבון והייתי מצטיינת בחשבון וגם בכתיב נכון, המורה הייתה נותנת לי לבדוק את ההכתבות של ילדי הכיתה וגם חלק מהמבחנים בחשבון ובגאוגרפיה. למדנו גם תנך.

אבל הכי הרבה אהבתי את ההפסקות. בהפסקת  אוכל בכיתה, היינו מביאים את האוכל מהבית בתיק בד, שבדרך כלל היה רקום בו השם שלי, פורסים מפית בד רקומה על השולחן ואוכלים כריך. היה תורן מיוחד שבדק כל הפסקת אוכל האם הבאנו מפית והאם הציפורניים שלנו גזורות ונקיות… הכי כיף היה בהפסקות. היינו יוצאים לחצר, שהייתה משותפת לכל התלמידים, והיתה לנו פינה נחמדת בחצר שבה אהבנו מאוד לשבת. זו היתה פינה עם הרבה עצים ואהבנו לשבת בין העצים מוסתרים משאר התלמידים.

כל בוקר פתחנו את היום במסדר של כל הכיתות בחצר בית הספר. היינו מתעמלים ומניפים את הדגל בליווי של חצוצרה ותופים. בכל בוקר זוג תלמידים מהכיתות הבוגרות היה מניף את הדגל.

בילדותי

תמונה 1

סבתא מספרת על ההורים שלה

אבא שלי היה נהג במשרד מסחר ותעשייה ואימא שלי הייתה גננת. היה לנו  גן פרטי בבית עם חצר משחקים משלנו את חגיגות החגים עשו אצלנו בבית. הייתי עוזרת לאימא שלי להכין כל מיני דברים לגן. למשל מסכות לפורים, חנוכיות לחנוכה ועציצים לט"ו בשבט.

שעות הפנאי

בשעות הפנאי שיחקנו משחקי קופסה כמו דמקה, דומינו, סבלנות, מונופול והיו גם משחקי קלפים כמו רביעיות ומשחק מלחמה שיחקנו הרבה בחוץ בתופסת, מחבואים, שוטרים וגנבים, תופסת ריצה, חמש אבנים, דודס מקלות וקלאס. וגם קראנו הרבה ספרים, ציירנו, עשינו מלאכת יד. אני ודליה אחותי היינו משחקות בכיתה וגם במשרד. הלכתי עם חברותי לסרטים בקולנוע.

הלכתי גם לפעילות בתנועת הנוער. בהתחלה הייתי במכבי הצעיר ואחר כך בנוער העובד, התנועה המאוחדת בחולון. בקיץ היינו מבלים בחוף הים. היינו נוסעים באוטובוס מחולון לבת ים עם סלים מלאי אוכל. היינו מבלים את כל אחר הצהריים בחוף הים ונהנינו מאוד.

סבתא מסבירה כיצד משחקים ב"חמש אבנים"?

משחק שהיינו משחקים בחצר או בבית. היו 5 אבנים והיה צריך לזרוק את האבנים בסדר מסוים ולתפוס אותם באוויר מבלי שיפלו לרצפה דרש ריכוז ומיומנות וזריזות ידיים. היינו לוקחים חמש אבנים אמיתיות או שאחר כך היו 5 אבנים שקנינו שהין ריבועים קטנים ממתכת.

מאכלים אהובים על סבתא בילדותה

אהבתי הרבה מאכלים שאימא שלי עשתה כמן קציצות, בורקס, מקרונים, עוגות שמרים, אני גם אהבתי לאכול פאלפל, וארטיק. היינו הולכים לגלידה מה קור בחולון. כמו גלידה אניטה היום.

האם הייתה לכם טלוויזיה בבית?

הייתה לנו טלוויזיה בשחור לבן רק כשהייתי בתיכון. בהתחלה לא היו ששידורים מהארץ וראינו תוכניות ממצרים וירדן באיכות ממש לא טובה. ראן המון המון שלג על המסך וגם לא הבנו את השפה כי דיברו בערבית. תכניות טלווזיה בעברית התחילו רק כשהייתי בכיתה י' או יא' וגם הם היו במשורה.

חוויה נחמדה הקשורה במכשיר הטלוויזיה בביתנו הייתה כאשר סבא גבי קיבל את דרגות הקצונה שלו מידי הרמטכ"ל דוד אלעזר כי הוא היה החניך המצטיין של הקורס ולאות כבוד הרמטכ"ל חשף את דרגותיו. בטלוויזיה צילמו את האירוע והקרינו בחדשות. סבא יהושע מאוד התלהב וצילם את המסך.

לא היו לי בעלי חיים. פחדתי מאוד מכלבים ולא אהבתי בעלי חיים. וגם אימא שלי לא אהבה בעלי חיים".

קישור למצגת התמונות של סבתא שהכינה נויה עמית

הזוית האישית

נויה: אהבתי את המפגשים עם סבתא אברי. למדתי על ילדותה ועל ההורים שלה.

סבתא אברי: הייתה לי הנאה גדולה לעבוד עם נויה ביחד. אהבתי את הסקרנות שלה ואת השאלות ששאלה אותי על ילדותי ושמחתי לספר לה.

מילון

חמש אבנים
משחק שהיינו משחקים בחצר או בבית. היו 5 אבנים והיה צריך לזרוק את האבנים בסדר מסוים ולתפוס אותם באוויר מבלי שיפלו לרצפה דרש ריכוז ומיומנות וזריזות ידיים. היינו לוקחים חמש אבנים אמיתיות או שאחר כך היו 5 אבנים שקנינו שהיו ריבועים קטנים ממתכת.

ציטוטים

”היו משחקי ילדות אחרים שלא היכרתי“

הקשר הרב דורי