מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של גאולה אוריאלי במולדת

סבתא גאולה עם נכדתה מיקה שדה.
סבתא גאולה בילדותה
ילדותה של גאולה אוריאלי סבתא של מיקה שדה

"נולדתי בעמק יזרעאל, בשנת לידה ת"ש בד' בתמוז, בתקופת מגפת הטיפוס, שבה מתו הרבה חברים. ולכן קראו לי גאולה כדי להציל את העמק מהמגפה. שם המשפחה המקורי שלי הוא-בן דב. שם המשפחה שונה לאוריאלי בחתונה".

מולדת

"ביוני 1939 עברו חברי הארגון שנותרו בבאר טוביה לנקודת הקבע במולדת. בהמשך החדש כילתה שריפה שהחלה כתוצאה מפיצוץ פרימוס את כל הצריפים של היישוב, אך במהרה נבנה היישוב מחדש. בקיץ 1942 תקפה את היישוב מגפת טיפוס ושלושה חברים נפטרו". (ויקיפדיה)

מולדת בשנת 1950 – ויקיפדיה

תמונה 1

נולדתי בשנת 1940 בעמק יזרעאל בקיבוץ מולדת, גדלתי בבית ילדים עם כל הילדים בגילי. שם טיפלו בנו מטפלות, ואת ההורים שלנו ראינו שעות בודדות ביום, גם בלילות ישנו בבית הילדים ולא עם ההורים. בגיל 3 עברנו להרצליה, ושם גדלתי בבית קטן, אך עם ההורים. בחצר הבית שלנו גרו עוד משפחות, לאחת מהן היו חמורים ועיזים שגרו בחדר ליד החדר שלי, כך שמחלון החדר שלי יכולתי לראות את החמורים והעיזים.

ואז נולד אחי קטן אברמיק  ששמחתי איתו מאוד, בתקופה זו עלו לארץ מעפילים שבאו מאירופה- ניצולי השואה, הם הגיעו עם אוניות וכיוון שהבריטים ששלטו בארץ בתקופה זו, היו מורידים את המעפילים מן האוניות רחוק מהחוף ומתנדבים מהארץ היו שוחים לתוך הים מתקרבים לסירות ומורידים אותם על הידיים או על הגב עד החוף.

אני הבת הבכורה, הרגשתי אחריות לאחים הצעירים שלי, והצורך שלי לעזור לאמא לטפל בהם. קיבלתי יחס שונה משאר האחים. היו לי שני אחים. אברמיק חלה ונפטר בגיל 50. כל התקופה המשותפת שלנו זכורה לי כתקופה של אהבה גדולה בינינו, ועד היום אני מתגעגעת אליו מאוד. סימה האחות הקטנה נולדה כשהייתי בת-9 . היא הביאה שמחה רבה למשפחה ו"צעצוע" לי ולאברמיק, ואז אמא שלנו חלתה מאוד אך אני כבר דעתי לטפל בה.

הזוית האישית

מיקה שדה מביאה את סיפורה של גאולה אוריאלי.

מילון

מולדת - מושב
מוֹלֶדֶת הוא מושב שיתופי בגליל התחתון השייך למועצה אזורית הגלבוע. היישוב הוקם ב-4 ביולי 1937 במסגרת חומה ומגדל בשם מולדת על שם ארגונם של המייסדים, עולים מגרמניה חברי ארגון "מולדת". המייסדים קבלו את הכשרתם בנהלל, באר טוביה וכפר יחזקאל. ויקיפדיה

מגפת הטיפוס במושב מולדת
ביוני 1939 עברו חברי הארגון שנותרו בבאר טוביה לנקודת הקבע במולדת. בהמשך החדש כילתה שריפה שהחלה כתוצאה מפיצוץ פרימוס את כל הצריפים של היישוב, אך במהרה נבנה היישוב מחדש. בקיץ 1942 תקפה את היישוב מגפת טיפוס ושלושה חברים נפטרו

ציטוטים

”נולדתי בשנת 1940 בעמק יזרעאל בקיבוץ מולדת, גדלתי בבית ילדים“

הקשר הרב דורי