מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של אסתר עידן בירושלים בתקופת קום המדינה

אני וסבתא במפגש הקשר הרב דורי
אני וסבתא בכיתה
ילדותי בירושלים

הילדות שלי

בסיפור הזה אני מספרת על הילדות שלי לפני קום המדינה וגם קצת אחריה…

אני אסתרקה עידן, כשהייתי ילדה בירושלים שמי היה אסתר קמרט להורי קראו אברום ונחמה. נולדתי בשנת 1933 בפולין ועליתי עם הורי לארץ בשנת 1935. העלייה הייתה דרך הים והגענו ישר לירושלים. עלינו בזכות דוד של אמא שלי שהיה כבר תושב ירושלים כמה שנים, הוא שלח לנו רישיון מיוחד שהפיקו הבריטים בעלי המנדט על ישראל, לרישיון המיוחד קראו סרפיטיקט.

גדלתי בירושלים בתקופה שלפני קום המדינה, בארץ היה מנדט בריטי. באומות המאוחדות חילקו מדינות קטנות למעצמות הגדולות כמו בריטניה או צרפת. ישראל הייתה בין הארצות שבריטניה הייתה אחראית עליה ואז קראו לישראל פלסטין. מידי פעם הבריטים היו מכריזים על עוצר – היה אסור להסתובב ברחובות. הם היו מחפשים בבתים כלי נשק וכל זה היה כדי לחסום את ההתנגדות למשטר הבריטי. כשהיו מוצאים מישהו שעורר את חשדם על השתתפות באחת המחתרות, הם היו משלחים אותו לבית הסוהר ולפעמים בלי משפט.

אנחנו הילדים הינו גם מפחדים מהחיילים הבריטים וגם לועגים להם, וכל זה היה עד קום המדינה. אחרי הכרזת קום המדינה מיד תקפו ארצות ערב את ישראל והיה מצור על ירושלים שאני הייתי בה. לא היה קשר בין ירושלים לבין שאר חלקי הארץ.

המצור בירושלים – המערכה על ירושלים במלחמת העצמאות

גם המים שזרמו לירושלים הפסיקו לזרום. בירושלים היו הרבה בורות מים והתושבים השתמשו במים אלה: כל הבורות ננעלו והיו אחראים שפתחו את הבור של השכונה כל יום וחלקו לכל משפחה כמות לפני מספר הנפשות בבית, במים שהשתמשנו לשתיה ולבישול ואת המים האלה שמרו לניקיון ושירותים, היינו עומדים בתוך גיגית גדולה ועם כוס היינו מרטיבים את הגוף, מסתבנים ושוטפים, את המים הינו שומרים לניקיון הבית ואחר כך לשירותים. בירושלים היו מחסנים של מצרכי אוכל כמו בכל עיר ובזמן המצור הייתה חלוקה שווה לכולם. יחד עם זה היו שיירות של מכוניות עם מצרכי אוכל שסיכנו את עצמם והביאו מזון ממרכז הארץ, כך שלא היה רעב של ממש.

חיי החברה היו מעטים מאוד, רק ילדי השכונה יכלו להפגש לפעמים כשלא הייתה הפגזה, תנועות הנוער לא פעלו, זו הייתה תקופה מאוד לא קלה בין שלושה לארבעה חודשים. במשך היום לא היה חשמל, היה שעון קיץ שסידרו אותו שעתיים או שלוש שעות אחרי לדוגמא: בעשר בלילה עדיין היה אור, היה אפשר להשתמש במכשירי חשמל כמו גיהוץ רק בין שמונה ועשר בלילה.

הזוית האישית

אסתר עידן: במפגשי התכנית היה לי נפלא, בגלל שבמפגשים משפחתיים בדרך כלל לא מצליחים לספר סיפורי עבר אישיים.

לילי עידן: למדתי מילים חדשות והיה לי ממש כיף ומעניין.

מילון

סרפיטיקט
סֶרטִיפִיקָט (מאנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הבריטים היו מכריזים על עוצר “

”אנו באנו ארצה לבנות ולהבנות בה.“

הקשר הרב דורי