מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה וחייה של סבתא מלכה

אני ונכדי איתמר בזמן התכנית
אבי ואני האהוב בילדותי
על הצעצועים והמשחקים של סבתא

אני מלכה צמח, סבתא של איתמר ליבנה. בשנת 1950 עלו הוריי מלוב. אמי הגיעה מטריפולי כשהיא הייתה בהריון איתי. נולדתי בבאר יעקב בבית החולים אסף הרופא.

עברנו למחנה תוניס, לדירה בבניין עם שתי קומות. במשפחה היינו שתי אחיות וארבעה אחים. אבי עבד כאח מוסמך בבית החולים והיה איש ועד ארצי בירושלים. אמי הייתה עקרת בית. השנים הראשונות היו קשות אבל למדנו מהר מאוד להסתדר.

בזמנו, כידוע, לא היו משחקים. אנחנו המצאנו בעצמנו וחשבנו במה נשחק יחדיו, כי אז אי אפשר היה כמו היום להשתמש בטלפון או במחשב. אנחנו תמיד ידענו להעסיק את עצמנו. שיחקנו חמש אבנים, גולות, מחניים, קפיצת חבל, וטלפון עשינו מקופסא של שימורים. מבדים יצרנו בובות. לפעמים לקחו אותנו במשאית לים בבת-ים שזה היה הישג נדיר!! חיכינו לזה בכיליון עיניים. הלכנו לתנועת הנוער העובד וכך התגלגלנו לחיים.

החיים היו יפים כי ככה ראינו אותם.

בילדותי

תמונה 1

הזוית האישית

מלכה: היה לי כיף שהייתי איתך בכל המפגשים עם המורה ועם כל הסבתות, היה מעניין לשמוע דברים חדשים ולהחכים.

איתמר: היה לי כיף לעבוד עם סבתא, למדתי על המשפחה שלה וגיליתי דברים חדשים שלא ידעתי קודם לכן.

מילון

גוּלוֹת
גוּלוֹת (נקראות לעיתים גם ג'ולות או ג'ולים, וכן "בלורות" באזור חיפה) הן צעצוע המשמש למשחקי ילדים מגוונים. הגולות נרכשות בקיוסקים בחבילות המאופיינות במראה טיפוסי, ובהן כארבעים יחידות קטנות וגולה אחת גדולה יותר, המכונה "בומבילה" במלעיל. גולות הארוזות והנמכרות בחבילה נבדלות זו מזו בעיצובן האישי המקרי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים היו יפים כי ככה ראינו אותם“

הקשר הרב דורי