מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יין משמח לב אנוש

כיום, בבית קפה
מנצ'סטר, אנגליה, 1958
תחביב במשפחתי

שמי שושנה אלקנה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. סיפורי עוסק בהכנת יין משפחתית שלנו.

לפני כארבעים שנה הבת שלי הייתה תלמידה בבית ספר יסודי. יום אחד היא חזרה הביתה עם בקבוק קטן של יין. בתי אמרה: "היום עשינו יין בכיתה". כולנו התרגשנו מאד ובעלי נזכר שכאשר היה ילד קטן, הם עשו יין משפחתי בבית. בעלי הציע שכולנו נהפוך את הדבר לחוויה ונכין יחד יין בבית.

בעלי קנה ענבים אדומים (ענבים טובים לעשיית יין) והבנות התחילו לפרק את הענבים. התפקיד שלי היה להכניס את הענבים לתוך הבלנדר. אחרי שהייתה לנו עיסה של כל הענבים המרוסקים, שמנו אותם בתוך החבית והורדנו את החבית למחסן. כל יום במשך ארבעים יום בעלי ערבב את תמיסת הענבים במקל עץ ארוך. אחרי חודש בעלי הוציא את הלכלוך וסינן את היין, אז שם את היין בבקבוק.

מאז, במשך 40 שנה אנחנו עושים יין כל שנה ושנה – בדרך כלל בין ראש השנה לסוכות. במשך השנים גם הנכדים הצטרפו לעבודה הקשה הזו ויצא יין מצוין.. וכל פעם הייתה חגיגה שלמה סביב עשיית היין. התחביב מתקשר לאהבת חינם ומעשים טובים, ערכים שספגתי בבית. לומר הכל בדרך נעימה, עם חיוך, בלי לפגוע. זה מקרב אנשים – זה דבר שינקתי בבית. אימא שלי הייתה מנסה לעשות טוב כמה שיותר. כל הזמן לחשוב ולחפש איך אפשר לעזור ולעשות טוב לאחרים. חסד, עזרה לזולת. זה היה היום יום אצלנו.

לפני שנתיים אף אחד מהנכדים לא יכול היה לבוא, אז התחלנו להביא ענבים כבר מפורקים כדי לחסוך עבודה. במשך השנים במקום לעשות את הפעולות ביד הבאנו כל מיני מכשירים שעזרו לנו לבצע את זה: ישנו מכשיר שמרסק את הענבים ויש גם מכשיר wine press שדוחס את כל הזבל החוצה ויוצא לנו הרבה יין. תוך כדי עשייה אנחנו שומעים מוסיקה יהודית של חסידות קרליבך. בזמן שמכינים את היין אנחנו לא מדברים והמוסיקה ברקע. כל שנה מגיעים נכדים אחרים. התפוקה שלנו היא  בערך 100 בקבוקים שבהם אנחנו משתמשים כדי לתת מתנות. בדרך-כלל  כל שנה נשארים לנו 10 בקבוקים לשנה הבאה.

הזוית האישית

עשאל: היה לי כיף בשיעורים במסגרת התכנית ולשמוע סיפורים. למדתי הרבה דברים חדשים על עם ישראל. אני מאחל לשושנה הרבה הצלחה ובריאות בהמשך הדרך.

דניאל: היייתה לי חוייה טובה עם שושנה. היה לנו כיף יחד, התקשורת בינינו הייתה טובה. נהניתי לשמוע סיפורים וגם לדבר על החיים. מאחלת לכולנו הרבה הצלחה ובריאות.

סתיו: היה לי כיף ומעניין. הרבה הצלחה.

שושנה: אהבתי מאד את בית הספר כשהייתי צעירה וכיף היה לי לחזור לבית הספר כמבוגרת. אני אוהבת את התלמידים, המורות והאווירה. ההווי הוא טוב וכיפי. היה לי כיף לספר סיפורים. אני מאחלת לתלמידים שיהיו בריאים ויהנו מכל יום שלהם. ושיצליחו ללמוד דברים שאוהבים וגם כאילו שפחות..

שושנה תרמה סיפורים נוספים למאגר, לקריאתם לחצו על הקישורים:

יום הולדת ה- 78 שלי 

חתונת הזהב של שמעון ושושנה אלקנה

מילון

יין
יין הוא משקה חריף המיוצר מענבים. היין נוצר בעת תסיסה אלכוהולית של תירוש, כאשר הסוכר מומר בתהליך מטבולי על ידי שמרים לאתנול (המכונה כוהל או אלכוהול) ולפחמן דו-חמצני. תהליך ייצור היין היה קיים עוד בימי קדם, כאשר התברר כי מיץ או פרי עוברים תהליך שבסופו נוצר משקה משכר. מאז ימי קדם יש ליין התייחסות רבה בתרבות האנושית. פעמים רבות יש ליין תפקיד באירועים חברתיים ובאירועים דתיים. בדומה למשקאות חריפים אחרים, את היין נהוג להגיש בכוס יין. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”העולם מצחיק אז צוחקים: חוויה נעימה עם רגעים של צחוק וכיף“

הקשר הרב דורי