מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יורש העצר והכרית

מיה וסבתא רוני
מימין לשמאל: אוטו, גרטה, הנס ופרידה
כשסבתא של סבתא הגישה כרית ליורש העצר

הסיפור הוא על משפחתה של סבתי רוני מצד אמי.

סבתא של רוני ששמה פרידה דורנברגר נולדה בתאריך 21.3.1879  למשפחה אמידה בתחום הטקסטיל בעיר באד דירקהיים. משפחת דורברגר הייתה משפחה יהודית ותיקה בעיר, להורים של פרידה נולדו 6 ילדים, 5 בנות ובן אחד. בבעלות המשפחה היה בית אריגה (מפעל בו מייצרים בדים בשיטת שתי וערב – שוזרים חוטי אריג אופקיים בין חוטים אנכיים ויוצרים יריעת בד צפופה).

בשנת 1894 כאשר פרידה הייתה בת 16 הגיע לביקור יורש העצר של בוואריה, לואיטפולד, לעיר באד דירקהיים לאות כבוד הוגשה לו על ידי פרידה כרית מיוחדת בעבודת יד. הסיפור פורסם בעיתונים והביא הרבה פרסום ועבודה למפעל המשפחתי.

בשנת 1905 פרידה התחתנה עם אוטו באום אשר משפחתו הגיעה מעיירה קטנה ממערב גרמניה בשם בוזן, הזוג עבר לדיסלדורף ובשנת 1913 נולד הנס באום אביה של רוני סבתי.

בהמשך עם עליית הנאצים הורע מצבם הכלכלי של המשפחה, בשל החרם החברתי והכלכלי נגד היהודים לכן החליט הנס בשנת 1936 לעלות לארץ ישראל. הוריו של הנס, אוטו ופרידה ואחותו הגדולה גרטה, נשארו בדיסלדורף עד לגירושם למחנות ההשמדה ברגן בלזן ואושוויץ שם נספו.

מימין לשמאל: אוטו, גרטה, הנס ופרידה

תמונה 1

הנס באום הכין במהלך שנות השבעים אילן יוחסין של המשפחה הכולל שבעה דורות, סבתי רוני בשנת 2008 החליטה להמשיך לחקור על הצד של סבתה פרידה והגישה בקשה לארכיון העיר באד דירקהיים, לקבלת מידע נוסף על משפחתה. אז חזר אליה היסטוריון שבדיוק חקר את תולדות העיר ושלח לה את התמונה של בית האריגה עם הסיפור על הכרית שניתנה מתנה ליורש העצר.

בתמונה ששלח ההיסטוריון רואים את בית האריגה וניתן לראות שלט עם השם דורנברגר. וכמו כן ישנה תמונה של הכרית שניתנה ליורש העצר, וניתן לזהות בה את שמו רקום.

הזוית האישית

סיפורה של סבתא רוני תועד ע"י מיה, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אריגה
מפעל בו מייצרים בדים בשיטת שתי וערב - שוזרים חוטי אריג אופקיים בין חוטים אנכיים ויוצרים יריעת בד צפופה

טקסטיל
סוגי בדים

ציטוטים

”אז חזר ההיסטוריון שבדיוק חקר את תולדות העיר ושלח לה את התמונה של בית האריגה “

הקשר הרב דורי