מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יורי אלטמן

סבתא וסבא שלי כותבים את הסיפור ביחד איתי
סבתא שלי בצעירותה
הטעם של הלחם הזה נשאר לי עד היום

שמי יורי, נולדתי ברוסיה בשנת 1946 ועליתי לארץ, בשנת 1980.

כיום אני גר בכרמיאל יחד עם אשתי, אסתר. אני אבא לשתי בנות וסבא לשישה נכדים. הוזמנתי להשתתף בפרויקט הקשר הרב דורי, יחד עם נכדי אורי שלומד בכיתה ו. בחרתי לספר לאורי את סיפור אהבתי המיוחדת ללחם.

גדלתי במשפחה ענייה עם שתי אחיות. אבא שלי נהרג כתוצאה מהתחשמלות. הוא מת מול העיניים שלי ב-1956 כשאני הייתי בן 10. מגיל 12 כבר עבדתי קשה, היינו משפחה ענייה והינו עומדים בתור שעה/ שעתיים כדי לקנות כיכר לחם. למזלנו היינו גרים ליד הגדר של המאפיה, בה היו מייצרים את הלחם. אני זוכר כשהייתי ילד הייתי שורק והפועל שם היה מכיר אותי והיה זורק לי כיכר לחם. הייתי קורע אותו ואוכל חתיכה טובה וטעימה. באותה תקופה לא היה לנו הרבה מה לאכול .

הריח והטעם נשאר לי עד עכשיו בזכרוני. עד כדי כך הייתי רעב.

זכרון שתמיד נמצא בליבי.

הסיפור של אסתר

"אני הייתי היחידה ששרדה מכל הילדים של אמא שלי".

שמי אסתר, נולדתי ברוסיה בשנת 1945 ועליתי לארץ בשנת 1980.

כיום אני גרה בכרמיאל יחד עם בעלי, יורי. אני אמא לשתי בנות וסבתא לשישה נכדים.

הוזמנתי להשתתף בפרויקט הקשר הרב דורי, יחד עם נכדי אורי שלומד בכיתה ו. בחרתי לספר לאורי את סיפור אהבתי המיוחדת לבעלי יורי ולבבושקה.

אני רוצה לספר היום על בן אדם מאוד יקר לכולם בכל המשפחה שלי בשבילי : זאת הייתה אמא שלי. בשביל כולם זאת הייתה "בבושקה". הנכדים שואלים כל הזמן – תספרי איך הכרת את סבא. עכשיו בפעם הראשונה אני מספרת באמת איך אני מכירה היום את סבא. אני הייתי היחידה ששרדה מכל הילדים של אמא שלי שנולדו לה, היא הייתה ניצולת שואה. למרות הכל היא חינכה אותי ונתנה לי את כל הערכים הנחוצים, דבר אחד הטריד אותה כשגדלתי, עם מי אתחתן?

היא נורא פחדה שהבת שלה תבחר באיזה 'גוי' (מולדובני). כשהכרתי את סבא היא ביקשה להביא אותו הביתה. אחרי שראתה אותו היא הראתה אותו לאח שלה הגדול וסבא קיבל 'ציון עובר'. ואנחנו ביחד כבר 50 שנה!!! כשהנכדות שלה גדלו והיא ראתה את אבא של אורי היא אמרה זה שלנו! והם ביחד כבר 25 שנים!!!

כל עצה שהייתה נותנת הייתה שווה זהב ואפילו יותר. זוכרים אותה כולנו, גם הנכדים וגם אנחנו, ותישאר תמיד בזיכרון .

מושגים שלמדתי:

"בבושקה": פירוש המילה ברוסית הוא סבתא .

"אני היחידה ששרדתי": היה אסון במלחמה ורק אני שרדתי מהילדים כי בבושקה הייתה ניצולת שואה.

"שואה": המילה "שואה" מתארת את הזוועות שעברו היהודים במלחמת העולם השנייה.

"לחם" : פעם לחם היה צורך קיומי והיה יקר ערך, היום כמעט כל אדם יכול להרשות זאת לעצמו.

"עבודה מגיל 12 ואילוץ ללכת לעבוד": פעם משפחות עניות היו נאלצות לשלוח את הילדים לעבוד ולהרוויח קצת כסף בשביל המשפחה.

"עצה שווה זהב": רק מחשבה שמישהו חושב עליי ואחר כך מביע את דעתו זה היה דבר חשוב מאוד בחיים וזה חשוב עד היום.

הזוית האישית

אורי: במהלך המפגשים למדתי להכיר את סבא וסבתא שלי מזווית שונה ומצורה שונה שלא חשבתי עליה. הפרויקט הזה מאפשר לילדים להכיר את סבא וסבתא שלהם או אזרחים ותיקים בצורה שונה וטובה.

סבתא: היה לי כיף להיות עם הנכד שלי, להיות איתו להרגיש את הדאגה כלפינו. היה לי כיף להשתתף עם סבים וסבות כמונו ולשמוע את הסיפורים שלהם. תודה לבית הספר שמאפשר לתלמידים להכיר את הדור הוותיק.

סבא: פגשתי הרבה אנשים נחמדים. היה לי כיף מאוד עם הנכד האהוב שלנו, נהניתי לספר ולשתף את הסיפור שלי, לשמוע ולהקשיב לסיפורים של סבים אחרים. תודה לבית הספר שמאפשר לתלמידים להכיר את הדור הוותיק.

מילון

בבושקה
סבתא ברוסית

ציטוטים

”"אני הייתי היחידה ששרדה מכל הילדים של אמא שלי"“

הקשר הרב דורי