מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יוסף החלבן במעברה

אני עם סבתא שלי דינה (בתו של יוסף פדידה)
סבא רבא יוסף פדידה
דינה שאלתיאל, סבתא של עומר איילון, ועומר מספרים על סבא רבא פדידה יוסף

הסיפור של סבא רבא שלי (עומר מספר)

סבא רבא שלי, פדידה יוסף, עלה ממצרים בשנות ה- 50 בגיל 37. במצרים סבא רבא שלי גר באלכסנדריה וחילק תרופות לכפרים. כל השבוע היה בדרכים במסגרת העבודה. במצרים, ככה סבא רבא שלי סיפר לסבתא שלי, היה להם בית עם שומר על הבניין וקראו לו "באוב" – בעברית הכוונה היא ל"שומר סף".

בשנת 1957, בעקבות הקמת מדינת ישראל, החלו פרעות במצרים ואז התקבלה ההחלטה לעלות לארץ ישראל. סבא רבא שלי קנה כרטיסים לסבתא שלי, שאלתיאל דינה, גם לאחים שלה וגם לסבתא רבתא שלי, שקוראים לה ויקטוריה פדידה. בגלל שהם פחדו, הם לא טסו ישר לישראל אלא ליוון כחניית ביניים.

כשעלה לארץ הוא הגיע למעברת בת ים. סבא רבא היה החלבן של המעברה. לפנות בוקר, בשעות הקטנות של הלילה, סבא מכר את החלב שהיה מאוחסן בבקבוקי זכוכית עם עגלת תלת אופן. הוא היה נוסע בין הצריפים ומחלק את החלב לפי בקשת האנשים. לפנות בוקר סבתא שלי והאחים שלה עזרו במכירת החלב דרך החלון לאנשים. האנשים היו דופקים על חלון הזכוכית כדי לקבל את מבוקשם.

אחרי המגורים במעברה, יוסף ומשפחתו עברו לבת ים לשיכון, לאחר שהוא התקבל לעבודה בבנק לאומי כבלדר שמעביר כספים ממקום למקום. לאחר מספר שנים עברה המשפחה לחולון. שם אנחנו גרים עד היום.

הזוית האישית

דינה: ההתלהבות החלה כשנפגשנו לתכנית הקשר הרב דורי עם הנכדים, כשישבנו על הכיסאות הקטנים עם הנכדים המקסימים שלנו. ואז…בום טראח – קורונה (המגפה) ששברה את כל הכללים והמוסכמות והכניסה אותנו לבידוד, "לחשב מסלול מחדש". אני רוצה להודות לכולם על ההכרות הקצרה עם כל המשתתפים ותודה ענקית לאורלי המקסימה. מאחלת אני לעומר הנכד שלי החמוד, המקסים, האהוב עלי והמהמם הרבה הצלחה בחיים והמון אושר. אוהבת  מאוד מאוד – סבתא מאוד.

הילה (אימא של עומר שהצטרפה והשתתפה בתכנית): עם סיום שנת הלימודים בסיפוק ובנחת היינו חלק מתכנית הקשר הרב דורי – זה המקום להוקיר תודה והערכה לכל מי שהיה חלק מהתכנית והשתתף בתכנית. היה מרגש לראות את הקשר של הסבים והסבתות שהקדישו ופינו זמן לנכדים לסיפור המשפחתי מהעבר הרוקם את הקשר הבין דורי. לשמחתי נפלה לי הזכות להשתתף ולראות את קשר הדורות שהוא קשר מיוחד ובזכות התכנית שמשאירה חותם וזיכרון נעים לחוויה המשותפת שהם עברו. אני מברכת את אורלי שעושה את התכנית הרבה יותר נעימה, מהנה ומבורכת, ובתקווה שתימשך לשנים ארוכות עם סיפורים וקשרים לדורות הבאים.

עומר: נהניתי לעבוד יחד עם אימא וסבתא.

עומר עם אימא הילה וסבתא דינה

תמונה 1

מילון

באוב
שומר סף, שוער

בלדר
שליח מהיר הנושא מסמכים או הודעות/ שליח מיוחד המעביר מסמכים, תכתובת, או חבילות ממקום למקום/ שליח מיוחד בשירות הדיפלומטי. (ויקימילון)

ציטוטים

”לפנות בוקר סבתא שלי ואחיה עזרו במכירת החלב דרך החלון לאנשים“

הקשר הרב דורי