מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יוסף גרובר – בין ארגנטינה לישראל

אני וסבא בבר מצווה שלי
סבא וסבתא שלי בחתונה
סיפור ילדותו של סבא שלי יוסף גרובר

סבא נולד בתאריך 9.7.1950 בבואנוס איירס אשר בארגנטינה. לאימא שלו קראו רבקה והיו לה שלושה אחים ואחיות. לאבא שלו קראו שאול ואחיו נספו בשואה. אבא של סבא שלי הספיק לברוח מפולין ממש לפני שהמלחמה התחילה באמצעות אונייה צרפתית. לסבא שלי יש אח בשם פבלו ואחות בשם מרתה. פבלו גר בארגנטינה ומרתה גרה בישראל.

תקופת הילדות

סבא מספר שבילדותו הוא היה כמו כל ילד רגיל מן התקופה. הוא הלך לגן ילדים שהיה שייך לבית הספר היהודי "שלום עליכם". כמו רוב הילדים הוא היה רגיל לשחק בחוץ במשחקים כמו כדורגל. והיה מחכה לסדרות הטלוויזיה המעטות שהתחילו באותה תקופה כמו לדוגמא: cisko kid ולאסי. הוא הלך לבית ספר יסודי שהיה קרוב מאוד לביתו. סבא מספר שהוא היה תלמיד ממוצע ואהב מאוד מתמטיקה, ספרות והיסטוריה, הוא למד בבית הספר היסודי שבע שנים.

תקופת התיכון

לאחר שסבא סיים בית ספר יסודי, עבר סבא ללמוד בתיכון שלא היה קרוב לביתו והוא היה צריך לנסוע באוטובוס כדי להגיע אליו. סבא מספר שבתיכון אפשר היה להתפתח לקריירות שהן בעיקר בתחום מדעי החברה כמו עריכת דין, פסיכולוגיה ורפואה.

סבא נזכר בחיוך שבזמן שהוא היה בתיכון, התחילה להתפרסם להקת הביטלס ואחריהם היו הרולינג סטונס ועוד הרבה זמרים ששרו רוק, הוא אהב להקשיב לשירים האלו. בתור בחור יהודי, החיים החברתיים שלו היו בעיקר בתנועת הנוער "הבונים דרור" שבה סבא פגש חברים חדשים וגם פגש שם את סבתא שלי.

סבא וסבתא שלי היו חברים כבר מגיל 15. סבא אהב לטייל בארגנטינה ובמיוחד אהב לטייל ב"ארץ האש" שעליה כתב ז'ול וורן את הסיפור המפורסם "מגדלור בקצה העולם". בבגרותו, הוא גם אהב ללכת לסרטים וכמעט שלא היה סרט שהוא לא הלך אליו. סבא מספר שבתקופה זו הם היו מושפעים מהתנועה ההיפית והשיא היה פסטיבל וודסטוק שהיה פסטיבל חד פעמי באמריקה (בעיצומה של מלחמת ויאטנם). סבא אהב ללכת למשחקי כדורגל ואהד את הקבוצה "ולז". סבא מספר שלטוס לחו"ל (צפון אמריקה ואירופה) היה יקר מאוד וכמעט בלתי אפשרי באותה תקופה.

הזוית האישית

איתן הנכד: נהניתי ללמוד על הילדות וההתבגרות של סבא שלי והיה לי מאוד מעניין.

סבא יוסף: נהניתי מאוד לבלות עם איתן במסגרת התכנית.

מילון

ארץ האש
ארץ האש (בספרדית: Tierra del Fuego) הוא ארכיפלג מצידו הדרומי של מצר מגלן, הנמצא בקצה הדרומי של אמריקה הדרומית. הארכיפלג מחולק בין ארגנטינה ובין צ'ילה. ארץ האש היא הנקודה היבשתית הדרומית ביותר בכדור הארץ פרט לאנטארקטיקה. בארץ האש ניצבים אחדים מהקרחונים הגדולים ביותר שקיימים על אדמת החלק המערבי של כדור הארץ. מקור השם "ארץ האש" הוא במדורות הילידים הרבות שראה מגלה הארצות פרדיננד מגלן, כאשר חצה בספינתו את המצר שנקרא מאוחר יותר על שמו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אחד הדברים הכי טובים שקרו למשפחה שלנו זה שעלינו לארץ“

הקשר הרב דורי