מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יוסי סלנט – סיפורו של טייס

יוסי ועידו סלנט
יוסי סלנט
יוסי סלנט שירת כטייס. הוא לקח חלק במלחמות ישראל.בנוסף, תרם בשטחים נוספים.

ילדותו של יוסי סלנט

סבי יוסי נולד ב 1936בקיבוץ עין חרוד. אמא שלו מספרת שהנסיעה מעין חרוד לבית החולים בעפולה (שם נולד יוסי) חייבה ליווי צמוד של שומרים (השנה היא שנת המאורעות 36).

אימו סירבה להיכנס לחדר הלידה עד שהיגע הטלפון מעין חרוד שהשומרים המלווים חזרו

למשק בשלום.

ילדותו של סבי הייתה אופיינית לילדות של ילד בקיבוץ שבו ישנים יחד בחדרי ילדים מתקלחים בנים בנות ביחד עד גיל 10או 11, מבלים מעט זמן עם ההורים וחווים חיי חברה מלאי פעילות רבה. מגיל 14עד גיל 18 החיים במשק היו סוערים בגלל המריבות בין אנשי מ"פאי לבין אנשי אחדות העבודה בסופו של דבר קיבוץ עין חרוד התפלג לעין חרוד איחוד ועין חרוד מאוחד. זוהי תקופת הפילוג.

בעקבות הפילוגים בקיבוצים עשו בעין חרוד כיתה מקובצת מתלמידים ממספר קיבוצים שבהם קיבוץ גבעת השלושה שם סבי הכיר את אשתו לעתיד סבתא שלי עדנה .

שירותו הצבאי של סבי

סבי התגייס לצה"ל בשנת 1954 והתנדב לקורס טייס בחיל האוויר. הקורס היה ארוך והסתיים לאחר כשנתיים. במהלך הקורס סבי התחתן עם עדנה סבתי ועבר לגור בקיבוץ גבעת השלושה שבו נולדה סבתי . לאחר שדודי יהודה נולד עבר סבי ומשפחתו לגור בבסיס חיל האוויר "חצור" ושם גרו 10 שנים לאחר ארבע שנים מאז שעברו לחצור נולד אבי יורם. לאחר החתונה של סבי וסבתי הלכה עדנה סבתי ללמוד הוראת התעמלות בסמינר הקיבוצים.

במשך מגוריהם ב"חצור" לימדה עדנה התעמלות בבתי הספר הסמוכים ל"חצור" וגם שיעורי התעמולות להורים ולילדים שגרו בשיכון חצור. במשך שנות מגוריהם בחצור הילדים הלכו לגנים ולבתי הספר בישובים הקרובים.

חלק מהמגורים בשיכון היו צריפים וחלק בתים בנויים ללא חנויות ללא מסעדות ללא בתי קפה וללא חנויות סופר. (בתקופה ההיא לא היו לאנשים מכוניות פרטיות) את כל המצרכים היו צריכים לקנות בגדרה או ברחובות היה סידור של תורנות בין המשפחות לביצוע הקניות הללו. כולנו ההיינו עם ילדים קטנים ותינוקות. סבי היה עסוק מבוקר עד ערב בטייסת הוא היה יוצא לעבודה בבוקר לפני שהילדים קמו וחוזר הביתה לאחר שהם הלכו לישון.

במשך השנים שגרו בחצור סבי טס על המטוסים הבאים אורגן ,מיסטר ,סופר מיסטר, מיראז, ופנטום.

סבי מילא מספר תפקידים בטייסות השונות ולקראת מלחמת ששת הימים קיבל פיקוד על טייסת 113 (אורגנים) . טייסת 113 הייתה הטייסת שאליה באו בוגרי קורס טייס המיועדים לשרת כטייסי קרב. היו בה המדריכים של הטייסים החדשים וכן בוגרי הטייסת שהיו או אנשי מילואים או טייסים ששירתו במפקדת חייל האוויר.

כשפרצה מלחמת ששת הימים היו לו בטייסת כ-40 טייסים חלקם חניכים, חלקם סגל הפיקוד, וחלקם אנשי מילואים וטייסים מהמפקדה. ערב רב מאוד.

הטייסת תקפה ביום הראשון של הלחימה שדות תעופה במצרים בירדן ובסוריה ובשאר הימים במלחמת ששת הימים עסקה בסיוע לכוחות היבשה.

ביום הראשון של הלחימה סבי הוביל רביעיות בתקיפת שדה תעופה "פאיד" בתעלת סואץ הוא תקף ב"ביר גפגפא" בסיני ובשדה תעופה "עמאן" שבירדן.

בתקיפה הזו מטוסו נפגע על ידי נ"מ ונאלץ לנטוש את המטוס הוא חולץ על ידי הליקופטר וחזר לבסיס לפעילות רגילה הוא היה בר מזל גדול מאוד.

בהמשך ביצע סבי מספר גיחות רב בהשתתפות הטייסת בלחימה הקרקעית בסיני ובסוריה ויצא מכולן בשלום תודה לאל.

 

תמונה 1

יוסי סלנט
 
תמונה 2
סבא יוסי מוביל מבנה ארובטיקה
 

בשנת 1969 נסענו כל המשפחה לאוגנדה. הנסיעה הייתה במסגרת סיוע מדינת ישראל לארצות מתפתחות (זה יעזור לנו באו"ם). נסענו עם יורם אבי ודודי הודי ,

דודי הצעיר קובי נולד שם.

התפקיד סבא באוגנדה היה לפקד על צוות חיל האוויר הישראלי באוגנדה שמנה כ- 35 קצינים כל כולם נשואים עם ילדים כלומר 35 משפחות התפקיד שלנו באוגנדה היה לעזור לחיל האוויר האוגנדי בהדרכה בבית הספר לטיסה שלו, לתחזק את המטוסים שלו ולהדריך בבית הספר לטכנאים אוגנדים .באוגנדה היו לנו חיי חברה מאוד פעילים , נהנו מטיולים באוגנדה ובמדינות שכנות. הילדים שלנו למדו בבית ספר אנגלי וחגגו את כל החגים הישראלים בצוותא היה לנו ולילדים כיף גדול מאוד בתקופה זאת.

לאחר כשנתיים וחצי אידי אמין שהיה נשיא אוגנדה החליט להיכנע ללחץ הערבי וגירש את כל הישראלים מאוגנדה וגם אותנו. החלק הזה היה קשה ומסוכן (לאוגנדה נחזור במבצע אנטבה).

תמונה 3 מפת אוגנדה 

רמת אביב

מאוגנדה עברנו לגור בביתנו החדש ברמת אביב שבו אנחנו גרים עד היום כארבעים וחמש שנה הילדים שלנו השתלבו בבתי הספר בשכונה ולמדו בהם עד הגיוס לצבא. אני נשארתי בצבא עד פרישה מצה"ל והדרכתי בפו"ם בדרגת סגן אלוף.

מלחמת יום כיפור

בשנת 1973 פרצה במפתיע מלחמת יום כיפור במלחמה נלחמתי וטסתי על מטוסי סופר מיסטר בטיסת הקרב 105. ביצעתי עשרות גיחות בעיקר במצרים וגם בסוריה. המלחמה הייתה מאוד קשה ועקובה בדם, למזלי יצאתי ממנה בריא ושלם

מבצע אנטבה

בשנת 1976 נחטף מטוס של אייר פראנס בדרכו מבן גוריון לפריז. החוטפים הפנו את המטוס לאנטבה שבאוגנדה. על המטוס היו עשרות נוסעים ישראלים בני הערובה הוחזקו בטרמינל הישן. בגלל היכרותי את צבא אוגנדה ובמיוחד בגלל היכרותי את שדה התעופה והטרמינל הישן, נקראתי להשתתף בתכנון המבצע לשחרור בני הערובה מבצע שקראו לו מבצע אנטבה נתבקשתי על ידי מפקד המבצע דן שומרון להצטרף לצוות הפיקוד שלו. נחתנו במטוס הראשון מבין ארבעת המטוסים שהשתתפו במבצע. המבצע עבר בהצלחה בני הערובה הישראלים שוחררו. כמה מבני הערובה נהרגו וכן נהרג מפקד סיירת מטכ"ל שהשתפה במבצע יוני נתניהו ז"ל – אחיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו

מלבד אשתי אף אחד במשפחה לא ידע שאני משתתף במבצע והייתה שמחה גדולה שחזרתי.

שחרורי מצה"ל

כמה חודשים לאחר מלחמת יום כיפור השתחררתי מצה"ל והתקבלתי כטייס בחברת ארקיע שזאת חברת תעופה ישראלית בארקיע טסתי כעשרים שנה בשנת 1982 פרצה מלחמת שלום הגליל (מלחמת לבנון הראשונה) גויסתי למילואים בתפקיד של קצין סיוע אווירי בגייס של בריל ז"ל. שם הועלתי לדרגת אלוף משנה. שרתי בלבנון כמה חודשים.

קנדה

ב1984 נסעתי עם אשתי ובני הצעיר לקנדה וטסתי בחברת תעופה קנדית. אבא של עידו ובני הבכור נשארו בארץ ושירתו כקצינים בצבא הקבע. לאחר כשנה חזרנו לארץ ועברתי לעבוד בתעשייה האווירית לכמה שנים.

ארקיע

בשנת 1990 חזרתי לטוס בארקיע עד לפרישתי כקברניט בגיל 65. בשנים אלו מילאתי תפקידים של טייס ראשי מדריך ובוחן.

לפני כעשר וחצי שנים נולד לי עידו נכדי המקסים והאהוב. אחד מתוך חמשת נכדיי.

 העשרה

הפילוג בתנועה הקיבוצית – בשנת 1952 

תהליך של היפרדות מצד חברי מפא"י בקרב קיבוצים אשר היו חצויים מבחינה מפלגתית. דבר זה נבע מהחרפתהמלחמה הקרהבעולם אשר הטילה באותה עת את צילה על ישראל.ממשלות ישראלהראשונות, שנשלטו בידי מנהיגי מפא"י, קיימו מדיניות שלאי-הזדהותעם המעצמות הגדולות, עד שבשלב מסוים זנחה הממשלה את מדיניותה זו והביעה תמיכה בגוש המערביעל ידי משלוח תרופות לדרום קוריאה. מפ"ם, לעומת זאת, תמכה באופן עקבי בגוש המזרחי. כתוצאה מתהליך זה התפלגו קיבוצים.

כיום יש עין חרוד איחוד ועין חרוד מאוחד, עינת התפלגה מקיבוץ גבעת השלושה. ועוד.

 תכנית הקשר הרב דורי,מורה מוביל אשל הרשקוביץמדריכה יישובית, ליאורה כהן

תשע"ו

מילון

הפילוג
בשנת 1952 התפלגו קיבוצים בארץ על רקע אידאולוגי. ההבדל בין מפ"מ למפא"

ציטוטים

”לקראת מלחמת ששת הימים קיבל פיקוד על טייסת 113 (אורגנים) . “

”טייסת 113 הייתה הטייסת שאליה באו בוגרי קורס טייס המיועדים לשרת כטייסי קרב.“

הקשר הרב דורי