מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יונה והחטיפה – יונה והמבול

מזל בבית התפוצות
מזל בת 44
הסיפור של מזל

הייתה לי דודה בשם יונה, היא נולדה בתימן צנעא בתור תינוקת היא זחלה בבית ועל הרצפה בצד היו כיריים ואז מה שקרה היא נגעה בסיר וכל המים הרותחים נשפכו על בטנה.

דודה יונה עם שני אחיה בארץ

תמונה 1

אבא שלה היה חזן בבית כנסת וכאשר נכנס הביתה וראה את מה שקרה מיד ניגש לדיר העזים במקרה העז המליטה גדי קטן וכיון שאביה היה גם שוחט הוא לקח את מאכלת השחיטה, ובירך על השחיטה פרס את העור של הגדי בזהירות ובעדינות ועטף בזה את בטן דודתי יונה.

לדודה יונה לא היו מספיק צרות, בגיל שלוש יונה שיחקה בחצר עם החברים שלה ופתאום ניגש אליה איש רע ופיתה אותה עם סוכריה ולאחר מכן חטף אותה, שם לה אבנים בפה, קשר לה את הידיים והרגלים הכניס אותה לשק שם את השק על גבו וברח.

 

למזלה של יונה במקרה עבר איש מכובד על חמור ושאל את החוטף: "מה יש לך בשק?" וענה לו: "תרנגולים" והמכובד בקש לקנות אותם בגלל רצון אשתו.

ענה לו החוטף: "אני לא מוכר" מתוך פחד החל לרוץ יותר מהר.  האיש זרק את השק ברח ונעלם.

האיש המכובד פתח את השק חילץ אותה מהחבלים והאבנים מפיה ומוצא ילדה יפייפיה ואמר שזו ילדה יהודיה! והחליט לרוץ להחזיר אותה למשפחתה לפני ששערי שכונת היהודים יסגרו, והחזיר אותה למשפחתה שדאגו לה מאוד.

כשאמי ניגשה לאחיה ולאחותה שמם שרה, ישעיהו ושלמה חראזי ובקשה מהם שהיא רוצה ללכת לארץ ישראל. אמי לקחה אחריות על סבתא ועל אחותה הקטנה והמשיכו ללכת לכיוון עדן. ופתאום יורד מבול שסוחף הכל בדרכו כולל אבנים ועצים.

דודה יונה ובעלה ביום חתונתם

תמונה 2

 

דודה יונה עם אחותה, אמא שלה ובעלה.

תמונה 3

דודה יונה נסחפה במבול שירד והיא נתפסה בתוך העצים והאבנים וסבתא התחילה לבכות וקראה לעזרה: "הצילו! הצילו!" שני בחורים צעירים ערבים ששמעו את הקריאה ומיד קפצו לתוך המים והצילו את יונה הקטנה. ואז אמא וסבתא הסתתרו במחסה עד שהגשם נחלש, וחיפשו איש שיוביל את החמור תמורת כסף שסבתא ודודה יונה רכבו להם כמה שבועות וכמה ימים עד הגיעם לעדן. שם מצאו מקום מחסה מהרוחות והגשם.

לימים התברר שהקיר היה חלק מבניין של הסוכנות היהודית מטעם ג'וינט.

הזוית האישית

הדר: אני חוויתי סיפורים שלא תיארתי שקרו! ואני מאחלת למזל שתזכה לחיים ארוכים ומאושרים ולעוד הרבה נינים!

גילי: היה לי כיף ונהניתי מאוד והתרגשתי לעבוד עם מזל.

מזל חיימי: זה תרם לי לזכור מצב שהיה במשפחה אצל דודתי יונה.

מזל חיימי השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי,  ביה"ס ניל"י, בזכרון יעקב

בשנת 2017 העלתה את סיפורה: מתימן למחנה גאולה – חשאד

בשנת 2014 העלתה את סיפורה: עלייה במרבד הקסמים

מילון

צנעא
צנעא (ערבית صنعاء - "צַנְעַאא'") היא בירת תימן והעיר הגדולה במדינה. העיר מהווה את אחד ממחוזות תימן המכונה "אמאנת אל-עאסימה" (أمانة العاصمة), והיא מחולקת לעשר יחידות שלטוניות משניות. העיר שוכנת במרכז מערב תימן. ויקיפדיה

ציטוטים

”גם כשלא בסדר, יהיה בסדר!“

הקשר הרב דורי