מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יומנו של צבר

אני (יואב) וסבא שלי
בתכנית הקשר הרב דורי
ישראל כאומת הסטארטאפ

שמי עמי גרינברג. נולדתי בחודש נובמבר 1947 בפלסתינה. כך נקראה ארץ ישראל על ידי הבריטים ששלטו בארץ באותו זמן.

סיפורי הוא סיפור טיפוסי של ישראלי שגדל ולמד בארץ והיה בין הראשונים לעשות "אקזיט" בתחומי ההיי-טק. אני גאה בכך שבהמשך נפרצו הסכרים וישראל הפכה לארץ הסטארטאפים.

בתאריך 29 לנובמבר 1947 התקבלה החלטת האו"ם על הקמת מדינת ישראל בארץ ישראל. אומרים שהיו מסיבות רבות באותו יום, אבל הייתי עסוק מכדי להשתתף. גדלתי עם המדינה וההיסטוריה שלי היא ההיסטוריה של מדינת ישראל (למרות שבפועל הקדמתי את הכרזת העצמאות בחצי שנה). נולדתי לזוג הורים ששרדו את השואה. שניהם היו לאחר סיום הלימודים באוניברסיטה של ורשה. אמי לאה התחזתה ללא יהודיה וחיה בין הגרמנים והרוסים במשך המלחמה. אבי אביגדור ברח לרוסיה ושם הצטרף לצבא אנדרס (הצבא הפולני) שהגיע לישראל דרך איראן ועיראק.

בשנות החמישים גדלתי ברמת גן בתקופת הצנע. לא היה מספיק מזון בארץ והקציבו לכל משפחה תלושים שהיית זקוק להם כדי לקנות מצרכים במכולת. באותה תקופה קלטנו עולים והתשתית של המדינה לא הספיקה לכולם. לכן הוקמו מעברות אוהלים ובהן שוכנו העולים – לא משנה מהיכן הגיעו. בשנות השישים סיימתי תיכון בתל אביב ואח"כ סיימתי את הטכניון תוך דחיית השירות הצבאי. עם קבלת תואר מהנדס התגייסתי ושרתי במקצועי בצבא. לאחר הצבא עסקתי בפיתוח בתחומי המחשוב והאלקטרוניקה בתעשייה האווירית. הקבוצה בראשותי קבלה ציון לשבח בפרס ביטחון ישראל. לאחר מכן שהיתי עם המשפחה ועם אימא של יואב שהייתה תינוקת בבלגיה – שם עסקתי בשיווק אלקטרוניקה עבור התעשייה האווירית. בשנות ה-80 הקמתי חברת בת של תעשייה אווירית בתחומי הביטחון השוטף וניהלתי אותה במשך שלוש שנים. לאחר מכן פרשתי והפכתי לעצמאי.

הייתי הראשון שהביא לארץ את מחשבי ה PC בעברית ופיתחתי עבורם תוכנת עיבוד תמלילים ששמה הייתה "א-ב". התכנה הפכה מהר מאוד לסטנדרד בכל המוסדות והמשרדים בארץ. בשנות ה-90 הנפקתי את החברה בבורסה בתל אביב. זו הייתה החברה הראשונה בתחום זה שהונפקה.

מאז ועד היום אני עוסק בתחומי התכנה המתקדמים תוך הקמת מיזמי סטרטאפ בארץ ובארה"ב. היום אני עוסק בעיקר בתחומי לימוד מכונה ואינטליגנציה מלאכותית.

הזוית האישית

הנכד יואב: נהניתי ולמדתי דברים חדשים.

סבא עמי: נהניתי לחלוק סיפור אישי עם הנכד שלי.

מילון

אקזיט
אקזיט הוא מונח מעולם העסקים המציין בחירה של יזמים או מנהלי חברה בחלופה של יציאה מפעילות עסקית בחברה שהקימו או שעומדים בראשה, לרוב על ידי מכירת הפעילות של החברה. המונח נפוץ במיוחד בתחום ההייטק, בו האקזיט מציין יזמים בחברות הזנק ("סטארט-אפ"), המוכרים את המניות בחברה שהקימו בעבור הון, בדרך כלל לתאגידים גדולים, המעוניינים לשלב במוצריהם את הטכנולוגיה שפיתחה החברה. אפשרות נוספת לאקזיט היא הנפקה בבורסה לניירות ערך (IPO), כשהחברה ממשיכה למעשה לפעול אך הון המניות של המשקיעים נמכר לציבור. (ויקיפדיה)

צנע (מדיניות הקיצוב)
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע, ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הייתי הראשון שהביא לארץ את מחשבי ה PC בעברית ופיתחתי עבורם תוכנת עיבוד תמלילים “

הקשר הרב דורי