מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"יומנו של חייל" – סבא שלי הסופר

סבא שוקה ועומר מתעדים סיפורים
"יומנו של חייל" - הספר
הספר שסבא שלי שוקה בן דיין כתב

סבא שלי סופר

כשכותבים בויקיפדיה, יהושע בר-דיין, אפשר ללמוד על סבא שלי

"יהושע בר-דיין(נולד ב1 בינואר1933) הואסופר, ילידעפולה, כתב את הספר "יומנו של חייל", שזכה לפרסום רב ותהודה בשנים שלאחרמלחמת ששת הימים"

אבל בשבילי הוא : סבא שלי

מתוך ויקיפדיה:

במהלךמלחמת ששת הימיםשירת בר דיין כנהג בחטיבה 7, החטיבה הסדירה היחידה בצה"ל באותם ימים, המורכבת כולה מחיילי חובה. ב-17 במאי 1967, בתקופת הכוננות, שירת כחייל מילואים בגדוד 79 של חטיבה 7 בפיקודו של אל"משמואל גורודיש. באותם ימים היה בן 34, מן החיילים המבוגרים בחטיבה 7.

במהלךתקופת ההמתנההיה בר-דיין נהג ברכב בעלהנעה קדמית, שגויס במתכונת גיוס רכב אזרחי לעתחירום. הוא צויד במכשיר קשרובחוליית חיילי חימוש שתפקידם לטפל בטנקיםבעת קרב. ברכב שבו נהג, מצאיומןשנתי קטן. מאחר שהיה אב לילד בן שנתיים, חש שעליו לתעד את הקורות למען הדורות הבאים. במהלך כל ימי ההמתנה והמלחמה תיאר ותיעד ביומן שמצא את קורות המלחמה מנקודת המבט של חייל בין הקרבות.

לאחר תום המלחמה העביר בר-דיין את היומן לעורך שבועון "הארץ",נתן דונביץ. החל מה10 במאי1968, כשנה לאחר המלחמה, פורסם היומן במשך שלושה שבועות בתפוצה רחבה במוסף סוף השבוע של עיתון "הארץ" וזכה לתהודה רבה.אהרון מגד, (לימים חתן פרס ישראל), עורך "משא", העורך הספרותי של עיתון "למרחב", הגיב על פרסום היומן וכתב:"התחלתי לדפדף בעיתוני השבת והגעתי אל "יומנו של חייל" של יהושע בר-דיין בשבועון "הארץ". ..[היומן] מוסר תחושה חריפה של הימים ההם, ערב המלחמה וראשיתה, זרוע כמה וכמה תיאורים מצוינים של פרטים, נוף וכמובן, רגשות……ספרות? לא. אין זו ספרות.תעודה."

לאחר פרסום היומן בשבועון הארץ, יצא היומן לאור כספר "יומנו של חייל" בשנת 1968 בשלוש מהדורות. לימים, הספר תורגם לאנגלית והופץ על ידימשרד החוץבשגריריותישראל ברחבי העולם. בהמשך, הספר תורגם לרוסית על ידי סוכנות "נתיב" במשרד ראש הממשלהוהופץ על ידי תיירים יהודים שהורשו לבקר בברית המועצותבימים ההם. עותקים רבים עשו את דרכם ליהודי ברית המועצות בימי המלחמה הקרה.

החלק השלישי של הספר "1967 – והארץ שינתה את פניה" של ההיסטוריוןתום שגבנקרא "ארבעים הימים של טוראי יהושע בר דיין". שגב השתמש ביומן המקורי כחומר היסטורי אותנטי

השנה אני וסבא משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי, בבית ספרי "רמת חן". במהלך המפגשים , שמעתי מסבא סיפורים חלק מהם תעדנו במאגר סיפורי מורשת, בית התפוצות ותוכלו לקרוא בקישור"השכונה שלי היא מדינת ישראל"

באחת מהפעילויות המשותפת, עסקנו בסיפורו של חפץ וסבא הביא לכתה את ספרו, כך זכיתי לשמוע פרטים נוספים

מעבר למה שניתן לקרוא בויקיפדיה, סבא מספר:

"החפץ המשמעותי בו בחרתי, הוא הספר "יומנו של חייל" שאני כתבתי כיומן של חייל קרבי בחיל השריון במלחמת ששת הימים. חומריו פנקס יומן שנתי קטן שנכנס לכיס החולצה וכמובן עט. כמובן אני כתבתי במו ידי את היומן שהפך לספר. הספר נוצר בתקופה קשה מבחינה אישית של חייל מילואים, נשוי ואב לבן ביחידה הכי קרבית של צה"ל והיא אוגדת הפלדהונכתב בימי הכוננות ההיסטורית לפני פרוץ מלחמת ששת הימים ותוך כדי ששת ימי המלחמה.

על כותרת היומן נכתב באותיות גדולות יומן אישי, יומן המבצע 216777 טוראי יהושע בר-דיין אבא של ילד יריב בר דיין. היומן נוצר כדי שהילד יריב שהיה בן שנתיים ידע את קורות אביו את אביו החייל,במידה והוא לא היה שב הביתה משדה הקרב( כפי שרבים מחברי נהרגו ולא חזרו הביתה).

 

תמונה 1

 

כל דף ביומן מתאר אירוע נפרד והוא תעודה אישית והיסטורית למה שהתרחשבימי הכוננות וימי המלחמה. הספר הוא חלק בלתי נפרד מחיי האישיים ומלווה אותי יום יום. היומן שהודפס כספר בשנת 1968 מונחל על ידי לשלושת ילדי ותשעת נכדי. הספר משמש חומר תיעוד להיסטוריונים ולסטודנטים להיסטוריה באוניברסיאות בארץ.הספר "יומנו של חייל תורגם לאנגלית ולרוסית."

 

 

תמונה 2

במהלך התכנית השתתפנו ביום עיון בבית התפוצות

תמונה 3

תודה למורה מובילת התכנית רויטל יוסף ,  בית ספר רמת חן , תשע"ד

 

מילון

יהושע בר-דיין
יהושע בר-דיין (נולד ב-1 בינואר 1933) הוא סופר, יליד עפולה, כתב את הספר "יומנו של חייל", שזכה לפרסום רב ותהודה בשנים שלאחר מלחמת ששת הימים.

ציטוטים

”לאחר פרסום היומן בשבועון הארץ, יצא היומן לאור כספר "יומנו של חייל" בשנת 1968“

הקשר הרב דורי