מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יומנה של אנה יוסף ( לבית אהרון ) מתועד על ידי ציונה קורן

ציונה וליה
ציונה בילדותה
יומנה של אנה יוסף ( לבית אהרון ) מתועד על ידי ציונה קורן

הסיפור מתעד את חייה של אמי אנה ז"ל, בפרעות שהתקיימו, בזמן השואה, ביאסי רומניה ב-1941.

שמי ציונה (דוינה) נולדתי לאמא ששמה אנה יוסף ולאבא ששמו מרצ'ל (מוריץ – משה) זילברמן בבוקרסט, שם הוריי נפגשו בשנת 1948 במפעל גדול של 5,000 עובדים. אבא שימש כמנהל חשבונות ראשי ואחראי על נושאי התרבות במפעל ואמא שימשה כפקידה במפעל.

בשנת 1964 עלינו לארץ: אני, הוריי ואחי הבכור (מיכאל). הוריי עברו בעיות קשות של התאקלמות בארץ בתחומים שונים, אך הצליחו להתגבר ונתנו לנו תחושה של שפע, שמחה וחינוך מהמעולים ביותר שהיו באותה תקופה. הורי הקנו לנו ערכים של אהבת הארץ ואת ערכי המשפחה  – אהבת הזולת באשר הוא, ללא דגש על מוצא עדתי, דעות שונות ועמדות שונות.

תמונה 1

זהו סיפורה של אנה יוסף שהתייתמה מאביה (שמחה) בגיל 5. האב שימש כחזן בבית הכנסת ברומניה בעיר יאסי. האמא (חיה) נשארה אלמנה עם ששת ילדיה:  יצחק , פיג'י, הרמן,  אנה (נוצי) (אמי ז"ל), ליקה, ומיכאל (מישה).

האמא חיה (סבתי ז"ל), עבדה מאוד קשה בכדי לפרנס את ילדיה. למרות הקשיים חיו באווירה שמחה ולפי המסורת בקהילה היהודית ביאסי.

בזמן שפרצו הפרעות ביאסי האמא חיה (סבתי ז"ל) וילדה הקטן, מיכאל, נורו במספר יריות ונרצחו בדם קר על ידי הפורעים שונאי היהודים. סיימו את חייהם וגרמו לטרגדיה משפחתית לדורי דורות.

חמשת הילדים שנותרו נשארו יתומים מאב ומאם.

באותה העת הרמן ויצחק, אחיה של אנה (אמי ז"ל) נשלחו לרכבות המוות, הרכבות של הגרמנים שהובילו את היהודים אל המחנות בהם הומתו.

לאחר המקרים הטרגיים האלה, שלושת הילדים, אנה (אמי ז"ל), פיג'י וליקה הסתתרו במרתף הבית. בסריקה שנעשתה על ידי הגרמנים לגילוי וטיהור הארץ מיהודים, מצא החייל הגרמני את הילדים הקטנים ומתוך חמלה ורחמים העביר מסר לחיילים הגרמנים שהשתתפו במבצע זה, שהבית ריק! בזכות אותו בן אדם ממוצא גרמני חייהם ניצלו! איזה פרדוקס?!

באותה תקופה עברו גיהנום, תלאות ועינויים. שני האחים יצחק והרמן ז"ל הצליחו לחזור לביתם לאחר ששרדו את רכבת המוות וברחו מתחנת המעבר!!!!!

זכיתי להיוולד לאמא מדהימה שגידלה אותנו בחום עם המון אהבה ונתינה לנו, ולכל הסובב אותנו. היא הייתה דוגמא ומופת.  לצערי, היא נפטרה בגיל מאוד צעיר בעקבות מחלה קשה.

למרות הטרגדיה המשפחתית הקמתי משפחה יפה וענפה. לי ולבעלי דוד נולדו שלושה ילדים מדהימים: עמית, אנה (על שם אמי ז"ל) ועדי. עמית נשוי לרונה ולהם 5 ילדים: דביר, עידן, רואי, שייה ואריאל. אנה נשואה לשלום ולהם שבעה ילדים: אשר, משה, לאה, גדליהו, רבקי, אסתי ואלימלך. עדי המקסימה בת הזקונים שלנו.

ללא ספק אמי ז"ל הייתה גאה בי ובכל משפחתי!!!

תמונה 2

הזוית האישית

עברתי חווית חיים, והגשמת חלום! להנציח את משפחתי שחלקה שרדה את השואה וחלקה נרצחה. תודה על ההזדמנות שניתנה לי על ידי בית ספר רבין בניהולה של אווה המדהימה, להעלות ולשתף בסיפור חיי. כמובן שלא הייתי מצליחה להעלות את הסיפור ללא הסיוע של שותפתי לפרויקט ליה, שהיא ילדת קסם שהתאהבתי בה מרגע הראשון, ילדה עם נועם הליכות, חכמה, רצינית ומוכשרת בהמון תחומים ובפרט בנושא המחשב שסייע לי להעלות את הסיפור בצורה הטובה ביותר. אחרונה חביבה, אווה – רכזת המיזם, עשית זאת בהמון חן, חיוך שלא ירד לך מהפנים אף לא לרגע, הכל היה מאורגן להפליא, כולל הביקור בבית התפוצות, כל שבוע המתנתי בכליון עיניים למפגש, איזו אווירה נעימה… כבר מתגעגעת! בית ספר "יצחק רבין" – עבורי היה מפגש הראשון אתכם ומקווה לא אחרון!!! אתם צוות לעניין – אנשי חינוך ותלמידים מהממים! ברכות – בהערכה, ציונה קורן

מילון

פרעות
סדרת מעשי רצח ואלימות כנגד חלק מהאוכלוסיה, בעיקר על רקע גזעי או דתי

ציטוטים

”זכיתי להיוולד לאמא מדהימה שגידלה אותנו בחום עם המון אהבה ונתינה.“

הקשר הרב דורי