מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יום המימונה

תמונה שלי עם סבתי
סבי יצחק ז"ל וסבתי ג'ורג'ט

ג'ורג'ט אבוקסיס, סבתי מצד אבי, נולדה ב-23 לספטמבר 1934 בעיר מאקנס שבמרוקו. שמות הוריה היו מסעוד ואסתר ושמות אחיה: יוסף ז"ל, שמואל יבל"א ורפי יבל"א.
סבתי מספרת, שבביתם היו 4 חדרים והיה גם חשמל ושהם גרו יחד עם 4 שכנים, וכולם חלקו שירותים משותפים. סבתי למדה בבית הספר "אליאנס", והייתה פעילה בתנועת הצופים. שכונת מגוריה של סבתי הייתה רק של יהודים ובימי שבת, אבא שלה היה נוהג ללכת לבית הכנסת. 
סבתי עלתה לארץ בשנת 1950 ביותה בת 14, מפני שאביה היה ציוני ורצה לעלות. מרגע ההחלטה לעלות ועד העלייה בפועל, עבר זמן רב, אך לבסוף זה יתאפשר וכבר בגיל 17, סבתי, עולה חדשה בארץ, התגייסה לצבא הגנה לישראל.
 תמונה 1
                                                 סבתי חיילת בצה"ל

סבא וסבתא שלי היו שכנים וכך הכירו. הם התחתנו ב-18 ליולי 1954 בגן ילדים, כי לא הצליחו למצוא אולם פנוי וכזוג צעיר הם התפרנסו מכך שסבי עבד כמסגר וסבתי במשרד התעסוקה. 
  
אחד הסיפורים שזכורים לסבתי עוסק במקרה שקרה בחג המימונה. מידי מימונה הייתה אמה של סבתי, מרים, מכינה שפע של מאכלים מתוקים לכל האורחים ובני המשפחה שהיו מגיעים לחגוג.
לאביה של סבתי היה גם מנהג – בכל מימונה הוא היה ממלא שק במיטב ממאכלי החג ומביא אותו שי לחבריו הערבים.
 
פעם אחת, בחג המימונה, החליט אביה של סבתי לקחת את רעייתו לביקור אצל מכריו הערבים. והיא, שלא הכירה ערבים קודם לכן באופן אישי ולא ידעה דבר על קשריו של בעלה איתם, כל כך נבהלה, עד אשר הוציאה מאכלים והשק באין רואה, ורצה איתם חזרה לביתה אחוזת בהלה.
 
מה רבה הייתה ההפתעה והמבוכה, כאשר ביקש אביה של סבתי מחבריו הערבים לפתוח את השק ולהתכבד מהמטעמים, כאשר גילה שהשק חצי ריק ואשתו נעלמה מהשטח.
 
את הצעקות והמריבות שהתחוללו בבית בעקבות המקרה הזה, זוכרת סבתי עד היום.
 

תמונה 2

 
 
תשע"ה

מילון

אליאנס
אליאנס הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות.

ציטוטים

”בגיל 17 התגייסתי לצה"ל“

הקשר הרב דורי