מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יהושע ודניז כספית עלו מאלג'יר

יהושע ודניז היום
יהושע ודניז בצעירותם
הגדת עליות - סיפור עלייתם של יהושע ודניז

יהושע ודניז כספית נולדו באלג'יר, בירת אלג'יריה, הוא ב-1928 והיא ב-1929, למדו בבתי ספר צרפתיים עד מלחמת העולם השנייה, עלו לארץ עם ילדיהם רולנד, פטריסיה ואלי בשנת 1961 וגרים כיום באשדוד.

שניהם פעילים בקהילה ומתנדבים בה דרך קבע: למי שידו לא הייתה משגת, אפתה דניז עוגות חתונה ועיצבה שולחנות אירוח; יהושע היה שוער נבחרת אלג'יר בכדורגל, והוא אימן ילדים רבים; דניז ניגנה באקורדיון במסיבות בבתי הספר ובגנים; שניהם יחד התנדבו גם במשמר האזרחי באשדוד.

היהודים באלג'יר היו בעלי אזרחות צרפתית. הם למדו, עבדו וגרו בגטאות הצרפתיים וחשו צרפתים לכל דבר. יהושע ודניז דיברו רק צרפתית וידעו מעט מאוד ערבית. החיים היהודיים לא היו גלויים בתקופתם. אומנם המשפחה חגגה את החגים היהודיים יחדיו, אך לא הגיעה לבתי הכנסת או למוסדות היהודיים המעטים שהיו קיימים, מחשש להתנכלות מצד הציבור המוסלמי.

רוב תושבי הקהילה לא ראו בעלייה לארץ ישראל אפשרות ריאלית. ואולם עם התעצמותה של התנגדות התנועות הלאומיות האלג'יראיות לשלטון הצרפתי ועם דרישתן לעצמאות, חשו היהודים מאוימים מאוד, ובשנת 1961, משהאלג'יראים קיבלו את עצמאותם והצרפתים עזבו את אלג'יר, עזבו גם יהודים רבים.

יהושע ודניז הגיעו ממשפחות יהודיות גדולות, ותיקות ואמידות שעסקו במסחר, וכשהגיעה העת לעזוב במהרה את אלג'יר, החליטו המשפחות המורחבות להגר יחד לצרפת. יהושע ודניז, שהיו אז זוג צעיר, ואחותה של דניז, קמיל, היו היחידים שמטעמי ציונות החליטו לעלות ארצה. פטריסיה, בתם בת החמש, הייתה חולת לוקמיה, והם קיוו שהרפואה המתקדמת במדינת ישראל הצעירה והאקלים הנוח ייטיבו עם מצבה. הם טסו למרסיי, משם הגיעו באונייה לנמל חיפה ומחיפה נסעו באוטובוסים לאשדוד. הם גרו במעברה חודשים אחדים ולאחר מכן עברו לדירת שני חדרים בעיר. יהושע התקבל לעבודה ברשות הדואר, ודניז הייתה עקרת בית. חצי שנה לאחר עלייתם נפטרה פטריסיה הקטנה. לימים, רבים מיוצאי אלג'יר שעלו ארצה היגרו בחזרה לצרפת בשל קשיי הקליטה. יהושע ודניז נשארו בארץ על אף הקשיים ואמרו תמיד: "פטריסיה הקטנה הביאה אותנו לארץ ישראל, וכאן נישאר."

יהדות אלג'יריה הייתה אחת הקהילות הגדולות של יהדות ארצות האסלאם ובשיאה כללה כמאה ושלושים אלף נפשות, אך כיום נותרו במדינה יהודים ספורים.

תמונה 1

כיום יש ארגון שנקרא Unifan, התאחדות עולי צרפת, צפון אפריקה וארצות דוברות צרפתית בישראל, המארגן כינוסים ואירועי תרבות לאורך השנה.

יהושע ודניז הקנו גם לילדיהם את השפה הצרפתית. הם ממשיכים לבשל מאכלים מסורתיים ולקיים מנהגים מסוימים מימי ילדותם. בכל כינוס משפחתי יהושע שר לכולם שנסונים צרפתיים ומשירי אנריקו מסיאס.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות אלג'ריה
יהדות אלג'יריה הייתה אחת הקהילות הגדולות של יהדות ארצות האסלאם. ליהדות אלג'יריה היו מספר מרכזים גדולים בעלי מאפיינים שונים במקצת: אלג'יר, קונסטנטין, תלמסאן, אוראן וגרדאייא וקהילות יהודיות היו פרוסות גם בערים קטנות יותר ברחבי המדינה. בשיאה מנתה יהדות אלג'יריה כ-130,000 נפשות, אך כיום נותרו במדינה יהודים ספורים. ויקיפדיה

ציטוטים

”יהדות אלג'יריה הייתה אחת הקהילות הגדולות של יהדות ארצות האסלאם“

הקשר הרב דורי