מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יהודית שוישה על אהבה ומלחמה

סבתא יהודית עם הנכד רועי ב'קשר הרב דורי'
אני בצעירותי
סיפור על חתונה ושחזור העלייה לחרמון במלחמת יום הכיפורים

קצת על עצמי

שמי יהודית שוישה ואני סבתו של רועי בנסימון. אני אימא לשלוש בנות, נשואה לאבישי סבא של רועי, ויש לי שבעה נכדים מתוקים. נולדתי בתאריך 9.5.1958 להוריי קדן ובנימין. אימא ואבא עלו ארצה מטורקיה בשנת 1948 וגרו בתל אביב. אנחנו שש אחיות בסך הכל שמפוזרות בכל הארץ. יש לי אחיינים ואחייניות גדולים. אימא ואבא זכו!

בשנת 1966 הגענו לחולון שהייתה כולה חולות. הייתי בת 8, הגעתי היישר לבית ספר גורדון. מאחר ולשכונת נאות רחל ולרחוב קדושי קהיר הגיעה אוכלוסיה עם הרבה ילדים, הוחלט לבנות את בית ספר "שפרינצק". בכיתה ג' עברתי ללמוד שם. יותר מאוחר בנו את בית ספר שז"ר שבו לומד נכדי רועי. אימא גידלה ילדים ועבדה במקביל לאבא. היו לנו חיים יפים ופשוטים. גרנו ברחוב אילת וכל משחקי הילדות שלנו היו משחקי רחוב. זה היה נפלאאאא…

אמי קדן ז"ל ואבי בנימין ז"ל

תמונה 1

כאשר חגגו לי יום הולדת 50 שנים בהפתעה, בתי ליאת (אמו של רועי) ואחיותיה, שהייתה בשלבים האחרונים של הריונה עם כל הריצות והסידורים בין לבין, הצליחה לארגן עבורי חגיגת יום הולדת מהסרטים שריגשה אותי ממש. בנוסף לאחר שלושה ימים נולד נכדי הבכור רועי – ואז קיבלתי שתי מתנות נפלאות.

חוגגים לי יום הולדת 60

תמונה 2

מלחמת יום הכיפורים

מלחמת יום כיפור הגיעה אלינו בהפתעה גמורה. הסורים היו בחרמון והמצרים בתעלת סואץ. בעלי אבישי, לוחם גולני, היה בן 19 ונלחם בחרמון. בעלייה הראשונה לחרמון החלו הסורים להילחם בנו ולכן היה צורך בתגבורת ועלה עוד כוח. לפני חמש שנים הוזמנו הלוחמים לשחזור העלייה לחרמון, היה מרגש ומצמרר. השחזור היה עם טנקים, עם צלפים, עם פצצות עשן ולאחר מכן היה אזכרה לזכר הנופלים במלחמה הקשה הכואבת והעצובה.

הנכד רועי מוסיף: "כל שנה סבא וחבריו עולים לחרמון לטקס אזכרה לזכר הנופלים. בשנה הבאה אצטרף לסבא וחבריו לטקס האזכרה."

החתונה שלי

אני ואבישי בעלי התחתנו מאהבה. באירוסין ערכו לנו מסיבה למשפחה, מכרים וחברים הכולל כיבוד ודברי מתיקה עם שירים וריקודים. ההכנות לחתונה היו מלוות בהתרגשות רבה. התחתנו בבית הכנסת הגדול בתל אביב. הכיבוד בחתונה שהוגש לאורחים היה על בסיס קייטרינג. מתנות החתונה שקיבל הזוג הצעיר היו בעיקר חפצים לבית וגם כסף. ירח הדבש היה בזמנו טיסה לאילת סיני. היה כיף ושמח.

ביום נישואינו

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא יהודית: אני ונכדי רועי השתתפנו בשיעורי תכנית הקשר הרב דורי שתרמו להעמקת הקשר בינינו. אחת לשבועיים נפגשנו בחדר מחשבים למפגש משותף של סבים/סבתות ונכדים לספר את סיפורנו. ברצוני להודות לאורלי ולכל הצוות בשמי ובשם רועי כן ירבו מפגשים כאלה ישר כוח!

הביקור בבית התפוצות

עוד במסגרת התכנית ביקרנו בבית התפוצות. היה מעניין. ההרצאה והשיח הפורה בין הנכדים לסבים/סבתות היו מעניינים וכן הסרטונים. לאחר מכן, עברנו עם הנכדים ממיצג אחד לשני. הם הביטו במיצגים, שוחחו ושיחקו בחברותא. נחמד היה להביט מהצד ולהתמוגג מהדור הצעיר הנהדר שיש לנו. בבית התפוצות הרשו לנו לצלם וזה תרם רבות ליצירת עניין אצל הצעירים.

מילון

חרמון
הַר חֶרְמוֹן הוא ההר הגבוה ביותר בישראל. ההר נמצא בגבול הצפוני-מזרחי של ישראל, ומהווה קצהו הדרומי של רכס הרי מול הלבנון, המפריד בין לבנון וסוריה. שטח החרמון מחולק בין לבנון, סוריה וישראל. (ויקיפדיה)

בית הכנסת הגדול
בית הכנסת הגדול בתל אביב נמצא בקרן הרחובות אלנבי 110 ואחד העם בתל אביב. חשיבותו, מיקומו וגודלו של המבנה שיוו לו את הדרו ומרכזיותו בהווי תל אביב הקטנה. כיום מקיף את הבניין אזור עסקים וכספים. עזיבת התושבים את האזור במהלך שנות ה-60 הביאה לדלדול ניכר במספר המתפללים בבית הכנסת, שנים רבות המבנה המרשים היה דל בשבתות ממתפללים, אף שבימות החול היו מתפללים רבים עקב קרבת בית הכנסת למקומות עבודה רבים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל שנה סבא אבישי וחבריו עולים לחרמון לטקס אזכרה לזכר הנופלים. “

הקשר הרב דורי