מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יהודית פוקס מספרת על סבא רבא פעיל האצ"ל

סבתא וסבא באחד המפגשים
סבתא בילדותה
סיפור ילדותה

סבתא מספרת ….

שמי יהודית ליאור (פוקס), סבתא של מאיה.

הורי עלו מבלגיה לארץ ישראל בשנת 1936 בתקופת המאורעות (פרעות של ערבים נגד היהודים). נולדתי בתל אביב, בגיל שנה הורי עברו לגור בנתניה אבי ייסד את מפעל היהלומים הראשון בנתניה וממקימי בורסת היהלומים בארץ

בתחילת שנת 1939 (לפני פרוץ מלחמת העולם ה-2). אימי ואני הפלגנו באוניה (כי עדין לא היו מטוסי נוסעים) לבקר את המשפחה בבלגיה לאחר פרוץ המלחמה בפולניה, חזרנו ארצה באוניה האחרונה כשבועיים לפני פלישת הגרמנים לבלגיה.

בילדותי הלכתי לגן סולד (היחידי שהיה בנתניה). נתניה הייתה עדין מושבה קטנה וכולם הכירו את כולם, למדתי בביה"ס העממי ביאליק, בדרך לביה"ס היה פרדס. בחורף ובקיץ, בגשם ובחמסין אני חברותיי ואחותי הקטנה היינו הולכות לביה"ס ברגל.אני , חברותי וחבריי שיחקנו בכמה משחקים: קלס, קפיצה בחבל, חמש אבנים, דוקים  ועוד…. בנוסף היו לנו כל מיני "אוספים": פרסים, זהבים (עטיפות צבעוניות של ממתקים), צמר צבעוני (שנמרט מסוודר), איגרות ברכה של ראש השנה ועוד…

בחצר הבית הייתה לנו חורשת אורנים והייתי מתנדנדת בערסל בין העצים ובנוסף היו לנו עצי פרי מסוגים שונים, סוכת גפנים ושובך יונים. כל שבוע הייתה כובסת באה לעשות את הכביסה, בחצר היו מרתיחים דוד מים על עצים בוערים, ואנחנו הילדים אהבנו לזרוק תפוחי אדמה לתוך האש (היו טעימים מאד) את הכביסה היו משפשפים על "קרש" (פח גלי) סוחטים ותולים על חבל בחצר. בקיץ היינו הולכים לחוף הים. בנתניה היה קולנוע אחד "אסתר" ובמשך הזמן בנו עוד קולנוע קייצי (ללא גג) "מגדלור".

אבי היה פעיל באצ"ל, הוא  עזר שם לעלות מעפילים שהגיעו בסירות מאוניות גדולות שלא יוכלו להגיע לחוף. שנה לפני קום המדינה הבריטים היו מוצאים להורג לוחמי מחתרת בכלא עכו. מחתרת האצ"ל שאבי היה פעיל בה החליטו להחזיר לבריטים באותו מטבע הם תפסו 2 קצינים בריטים שפטו אותם ודנו אותם למוות בתלייה, סיפור זה עורר סערה גדולה בעולם, הבריטים חיפשו מי מאנשי אצ"ל היה שותף לכך והאשימו את אבי שהשתתף במבצע. הבריטים עצרו קבוצה גדולה של לוחמי אצ"ל וביניהם אבי ולקחו אותם לכלא בלטרון.

תקופה זו אני זוכרת את הביקורים בכלא, געגועים לאבא. ביום הולדתי אבי דאג לי להכין לי אלבום תמונות שהכריכה מעץ זית ועליו חרוט סמל של האצ"ל עם הקדשה אישית לכבודי. לאחר קום המדינה שהבריטים עזבו את הארץ חשבנו שישר ישחררו אותם אבל שיחררו אותו לאחר חודשיים. היות שאבי היה הדובר של האסירים מפקד מחנה הבריטי שחיבב אותו מאד העניק לו בזמן השיחרור את האזיקים ואת המפתח של בית הסוהר כמזכרת.

לאחר עשר שנים הוריי עשו מסיבה גדולה עם שניים עשר חבריו האסירים והעניקו  לו את האזיקים ואת המפתח למוזיאון האצ"ל.

חגים

חגיגות החגים שלי מאד דומים לחגים של בעלי, אך גם אצלי היו זכרונות מרובים מהחגים. בראש השנה, התלבשנו מכובד ויפה והלכנו עם אבי לבית הכנסת והילדים היו משחקים בחוץ ואחר כך חוזרים הביתה לארוחה חגיגית. בנוסף הייתי מחכה תמיד לדוור שהביא לנו את איגרות הברכה מחברים של הוריי ומשפחותינו.

ביום כיפור אחרי הארוחה המפסקת הילדים השתדלו כמה שיותר זמן כך היינו עושים תחרות. בסוכות בנינו סוכה גדולה (כשרה למהדרין) בחצר וקישטנו אותה עם גזירות, תמונות והיינו אוכלים בתוך הסוכה. בשמחת תורה, היינו הולכים עם דגלי קרטון שבאמצע היה נפתח חלון ונמצא בו ספר תורה מקושט בזהבים ועשינו את ההקפות עם ספר התורה בבית הכנסת הגדול בנתניה , ושם גם היינו נפגשים. בחנוכה חגגנו לי יום הולדת שהיה בנר הראשון של חנוכה, היה לנו חנוכייה עתיקה ויפיפייה וכמובן שיחקנו בסביבון ואכלנו סופגניות ולביבות שדודתי הכינה. בט"ו בשבט כל הכיתות היו יוצאים במצעד ברחוב עם שתילים ושרים " כך הולכים השותלים…." כל שנה היינו שותלים במקום אחר.

%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%99%d7%aa-%d7%91%d7%99%d7%9c%d7%93%d7%95%d7%aa%d7%94-1

בפורים אהבתי להתחפש לצועניה ולתחפושות של עמים שונים. בפסח היינו אורחים שולחן חגיגי ויפה. קראנו בהגדה מתחילתה עד סופה, היינו טובלים ביצה קשה במלח ומכינים צלחת פסח באמצע השולחן ומשחקים באגוזים וכמובן ששמחנו כי היה חופש ארוך. בל"ג בעומר עשינו תחרות למי יש מדורה הכי גדולה וכל העיר נתניה הייתה מוארת מאור המדורות. ביום העצמאות שהגענו ליום העצמאות הייתה שמחה אמיתית יצאנו לרחובות שרנו ורקדנו במעגלים (לא היו זמרים ואומנים מקצועניים).בשבועות קישטנו את הבית והשולחן בשיבולים ולבית הספר הבאנו טנא ביכורים ובפנים היו הרבה פירות וירקות ואהבתי לקשט את הטנא. החג האהוב עליי היה חנוכה כי שם חגגו לי את יום הולדתי וקיבלתי הרבה מתנות.

הזוית האישית

מאיה הנכדה: לאחר שהשתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי, הייתי רוצה להגיד שאני מאד נהניתי מהתכנית, למדתי דברים חדשים על סבתי, והקשר שלנו התרחב. אני חושבת שרצוי שתכנית הקשר הרב דורי תהיה בכל ביתי ספר בארץ.

מילון

תקופת המאורעות
תקופה שבה היו פרעות בין הערבים שהיו בארץ לבין היהודים.

ציטוטים

”"הייתה לי ילדות יפה ומאושרת".“

הקשר הרב דורי