מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יהודים בסתר

תמר בן קסוס, צאצאית למשפחת אנוסים מספרד, מספרת כיצד הם שמרו על יהדותם בסוד

נולדתי בספרד בשנת 1937, צאצאית למשפחת "אנוסים". ה"אנוסים" היו יהודים שנשארו בספרד אחרי הגירוש היהודים מספרד ב1492. המשפחה שלי התחזתה למשפחה נוצרית למרות שבסתר שמרנו על מנהגים יהודיים.  בילדותי למדתי בבית ספר ספרדי, לא יהודי. אהבתי את בית הספר. התאמנתי בספורט, למדתי תפירה ולמדנו לרקוד ריקודים ספרדיים. יחד עם זאת, אסור היה לנו להראות שאנחנו יהודים. מסיבה זו גם בחגים למדנו וחגגנו בסתר. לפעמים פשוט לא הגענו לבית הספר בתירוצים שונים כי לא היינו יכולים לספר שאנחנו חוגגים את החגים. דברנו רק בספרדית, אז עוד לא ידענו עברית. לא סבלנו בתקופת השואה. לפחות מבחינה חיצונית לא נשארו יהודיים מאז תקופת "גירוש ספרד", ולכן היטלר לא נכנס לספרד.

בשנת 1963 עליתי לארץ באוניה עם בעלי ושלושת ילדיי. לבעלי לא הייתה עבודה בספרד ולכן החלטנו שאנחנו רוצים לעלות. בנוסף, נמאס לנו לשמור על יהדותנו בסוד. כאן בארץ אנחנו יכולים לקיים את יהדותינו בגלוי.

מספרד הפלגנו דרך מיצרי ג'יברלטר. נשארנו שם שנים עשר יום ואז טסנו למרסי בצרפת, שם חיכינו עשרים יום. ממרסי הפלגנו באנייה עד לישראל. עליתי ישר למגדל העמק בגלל שהמשפחה של בעלי חייתה בעיר.

במגדל העמק היו לי הרבה חברות שמדברות בספרדית . קבלנו מהמדינה בית של חברת "עמיגור " ומעט רהיטים. מה שהיה חסר, קנינו. רכשנו מקרר, גז, מיטות, שולחן, כסאות וארון לבגדים. בעלי מצא עבודה ונולדו לנו עוד ארבעה ילדים. היינו מאוד מאושרים. במלחמת לבנון שרתו ממשפחתי שלושה חיילים. פחדנו והיה לנו קשה. כל השנים הייתי עקרת בית ושמרתי על ילדי. לבעלי הייתה משכורת נמוכה וחיינו חיים די קשים.

לילדי קוראים: יהודה, דוד, יעקוב, אברהם, הלגריה, גבריאל, ואסתריה. הלגריה ויהודה נקראו על שמם של סבא וסבתא של בעלי. דוד ואסתריה נקראו על שם סבים מצד אמי.

מילון

גירוש ספרד
גירוש ספרד הוא גירושם הכפוי של יהודי מלכויות קסטיליה ואראגון בשנת 1492

ציטוטים

” אני מצאצאי ה"אנוסים". ה"אנוסים" היו יהודים שנשארו בספרד אחרי הגירוש היהודים מספרד “

הקשר הרב דורי