מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יאיר

סבא והנכדה ספיר
מנחם בר און (עובדיה)
סיפורה של משפחה בתימן

בס"ד

תמונה 1
תמונה 2

 

הוריי ניסים ז"ל וגליה שתחיה נולדו וגדלו בתימן בעיירה גלילה במחוז ד'לור. נולד להם בן שנפטר מספר שבועות לאחר לידתו. אחרי חמש שנות סבל כאב וציפייה נולדתי אני מנחם ובהמשך נולדה אחותי ציונה. עלינו לארץ ב- 1949. חיינו בארץ מספר חודשים במעברה בפרדסיה בתנאים לא תנאים ומשם לביתנו ברחוב רבי יהודה הלוי 9 בכפר סבא. שם נולדו שאר האחים; אריה, יאיר ז"ל, מאירה, דבורה, גדליהו, אחיטוב ויצחק – אבישור. יאיר ז"ל נפטר בבית חולים בלינסון שבפתח תקווה. אבי ז"ל הלך לבקר אותו ושם הודיעו לו כי נפטר. אני יודע שלא הייתה הלוויה וגם לא ישבו שבעה. לאחר פטירתו הוריי המשיכו את חייהם וחזרו לשגרה.

תמונה 3
דודה צינה שתח' ויאיר ז"ל

 

לאחר זמן מה, הוריי קיבלו צו גיוס עבור יאיר ז"ל. את המכתב מצא אחי גדליהו שחזר מבית הספר עם חבר. מספר שנים לאחר מכן, אחותי מאירה נישאה, עברה לגור בצפת והחלה לעבוד בביטוח לאומי. בהיותה נגישה לרשימת האוכלוסין במדינה התעורר בה הרצון לחפש פרטים נוספים על אחי יאיר ז"ל. להפתעתה הרבה היא לא מצאה שום רישום על פטירה או מקום קבורה.

עוד בהיותו בתימן אבא שלי ז"ל היה מלא אהבה לארץ ישראל, תורת ישראל ועם ישראל. הוא היה תלמיד חכם שלמד באופן עצמאי ורכש ידע רב בתנ"ך, בתלמוד ובקבלה.

את אהבתו לארץ ישראל הוא ביטא בטיולים רבים בכל רחבי הארץ. כמעט אין מקום בארץ שלא ביקר בו, אם בקבוצות מאורגנות או באופן פרטי. דרך נוספת בה נקט היא כתיבה. הוא כתב וחיבר שירים מהם עולה אהבתו העזה לארץ ישראל בכלל ולירושלים בפרט. בכתיבתו שזר פסוקים ומוטיבים מהתנ"ך ומהקבלה.

על יאיר ז"ל הוא מעולם לא כתב ואילולא אותו צו גיוס וסקרנותה של אחותי מאירה יאיר היה נשכח בתהום הנשייה. מאז מפעמת בנו התקווה ולו גם הקטנה שיום יבוא ונמצא את עקבותיו.

 

 

הזוית האישית

ספיר: אני חושבת שהתוכנית קירבה ביני לבין סבי מאוד. אני וסבי נהנינו לכתוב את הסיפור, ולמדתי כמה דברים מעניינים שלא ידעתי לפני כן. בהמשך השנה היה כיף להשתתף בפרויקט וללמוד דברים חדשים. התוכנית מקרבת בין שני דורות שונים. ממליצה בחום להשתתף!

סבא: נהניתי מאוד במהלך התוכנית "הקשר הרב דורי" עם נכדתי המקסימה ספיר. הפרויקט קירב ביננו ונהניתי לספר לה על אחי יאיר ז"ל, על משפחתי ועל ילדותי.

מילון

מעברות
צריפונים קטנים העשויים מפח.

תלמוד
הוא סוגה לימודית שהחלה ונפוצה בתקופת האמוראים – חכמי ישראל בתקופה שלאחר חתימת המשנה, בתחילת המאה ה-3. השם "תלמוד" מקורו מזמן התנאים ומשמעו: לימוד, עיון ופירוש. התלמוד נכתב בעיקר כפרשנות לדברי התנאים – כותבי המשניות והברייתות.

קבלה
הקַבָּלָה היא תורת הסוד והמיסטיקה היהודית. לתורה זו יש שורשים עמוקים במחשבה היהודית והיא נמשכת מהמיסטיקה העברית הקדומה, קרי ספרות ההיכלות והמרכבה.

מרשם אוכלוסין
היא מערכת שבה הממשלה רושמת אירועים חיוניים (לידות, נישואין, פטירות וכדומה) של אזרחיה ותושביה.

ביטוח לאומי
ביטוח לאומי הוא מנגנון ממשלתי שמטרתו להגן על אזרחי המדינה במישור הכלכלי.

ציטוטים

”אסור אף פעם לאבד תקווה“

הקשר הרב דורי