מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טנג'יר וישראל, מצא את ההבדלים!

אסתר אשואל
טוהר שימול (נכדה)
עליה לארץ, הסתגלות, חיים במעברות, אפליות

סבתא אסתר מספרת על חוויות ילדותה
שמי אסתר אשואל. נולדתי בשנת 1948 בטנג'יר. אני משתתפת השנה בתכנית "הקשר הרב דורי" ביישוב מגדל העמק בביה"ס "פנינת אור" יחד עם נכדתי טוהר שימול. במפגשים אני מספרת את סיפורי, ויחד אנו מעלים ומתעדים את הזכרונות.
 
החיים בטנג'י
עד גיל 7 חייתי יחד עם משפחתי בטנג'יר, וחיינו יהודים וערבים יחדיו. החיים היו שלווים ולא היו בעיות מיוחדות. פרט למקרה אחד. כשהייתי בת 4 אמא שלי קנתה לי עגילים מזהב. הייתה לנו שכנה ערביה והיא משכה לי באוזן וקרעה את אוזני. עד היום יש לי סימן שהאוזן נחתכה. נחרדנו למקרה זה כי היתה ידידות נפלאה ביננו. ליבו של אבי לא שקט. הוא לקח אותה למשטרה והיה משפט  ארוך והיא שילמה לי על כך. זה חקוק בי עד היום.
 
העליה לארץ
עליתי לארץ בשנת 1955. הייתי בת 7 כשהגענו לארץ . הגעתי ארצה מטנג'יר. האמת היא, שכשעליתי הייתי ממש קטנה ולכן אינני זוכרת דבר. כשעלינו ארצה, התגוררנו במעברות. החיים לא היו קלים. היינו מתמודדים עם דברים שילד קטן לא אמור להתמודד איתם, כגון: לא היו מקלחות. התקלחנו בחוץ עם המים שהיו, בין בחורף עם הגשם והקור העז, ובין בקיץ עם השמש הקופחת והבלתי רצויה. בשביל לשתות מים הייתה  משאית שחונה  ליד שכונתנו ומספקת לשכונה מים. היו מצבים שהמשאית לא הייתה מגיעה והיינו נאלצים ללוות משכנינו ולהחזיר להם כשהייתה מגיעה משאית המים ואז לא היו נשארו לנו הרבה מים כלל, והיינו צריכים להישאר עם מה שיש עד השבוע הבא. לצרכנייה בקושי היינו נכנסים, כיון שלא היה לנו כסף, וגם אם היינו נכנסים אחת להמון זמן, זה היה בכדי לקנות לחם, חלב וריבת תות שדה.
 
לא היינו משלמים ע"י כסף אלא כל משפחה הייתה מקבלת תלושים של סכום ממש קטן ואיתו הייתה קונה בצרכניה. מעבר לחיי היום יום, סבלנו רבות מאפליות בין אשכנזים לספרדים. תמיד היינו מקופחים כי לא היינו אשכנזים וזה היה לנו נורא קשה להתמודד עם האפליה הזו. העבודות שהיו פעם – היו נורא מייגעות ודורשות מאמץ רב. אנשים עבדו בחקלאות ובבניין, והדבר הכי קשה זה, שהשכר לא היה שווה לעבודה ולא היה בגלל זה חשק לעבוד. הנשים לא עבדו, הן היו ממש עקרות בית והיו את הבודדות שעבדו בקק"ל.
 
העשרה
קק"ל: "קרן קיימת לשראל – נוסדה בשנת 1901 כדי לשמש כאמצעי איסוף כספים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית.
"קרן קיימת לישראל (קק"ל) היא חברה לתועלת הציבור נוסדה כארגון ציוני ב־1901 כאמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

קק"ל
קרן קיימת לשראל - נוסדה בשנת 1901 כדי לשמש כאמצעי איסוף כספים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית. קרן קיימת לישראל (קק"ל) היא חברה לתועלת הציבור נוסדה כארגון ציוני ב־1901 כאמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית.

ציטוטים

”"חיינו בפשטות, הכל היום מודרני."“

”"בשכונה שלנו, היינו אוהבים אחד את השני, היינו כמו משפחה והיינו אוכלים ביחד."“

”"היתה הרבה צניעות בחוץ לארץ, היו שומרים שבת כמו שצריך."“

הקשר הרב דורי