מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתימן לישראל – ילדה תוצרת חוץ

סבתא שפרה
סבא פנחס
סיפורה של סבתא שפרה על עלייתה ובניית בית בארץ ישראל

שמי שפרה כהן, נולדתי בשנת 1944 בתימן, בעיר תעז. אני הילדה החמישית במשפחתי והאחרונה שנולדה בתימן. עליתי עם משפחתי לארץ בשנת 1949, בעלייה הגדולה של יהודי תימן, מרבד הקסמים. הייתי קטנה ואין לי זכרונות רבים מילדותי המוקדמת בתימן. בישראל נולדו להורי עוד חמישה ילדים, אני קוראת לעצמי "תוצרת חוץ".

תמונה שלי, שנבו בחר להעלאה

תמונה 1

העלייה לישראל

עלינו לארץ, הורי וחמשת ילדיהם, בעלייה הגדולה של מרבד הקסמים, שנקראה "מבצע על כנפי נשרים". זה היה מבצע העלאתם של יהודי תימן לישראל. השם נלקח מספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי".

העבירו אותנו לעין שמר, משם הועברנו למעברת ראש העין ולאחר תקופה במעברת ראש העין עברנו למושב משען, שנמצא ליד העיר אשקלון. יישוב זה הוקם בשנת 1949 על ידי עולים מתימן ומשפחתי הייתה בין הראשונים בו.

למדתי בבית הספר במושב, היה לנו גם בית ספר אזורי. בתיכון למדתי בכפר סילבר. כבר מגיל צעיר עבדתי ועזרתי בבית בפרנסת משפחתנו הגדולה. עבדתי בחופשות הלימודים, ויצאתי לעולם העבודה בגיל צעיר. הייתי מושבניקית ועבדתי ברפת, בשדות ובגן הירק.

מלחמת ששת הימים 

זהו אירוע משמעותי הזכור לי הייטב. באותה תקופה עבדתי בפרדסים של מושב ברכיה, הסמוך למושב שלי. באותו יום, יצאתי כהרגלי לעבודה בשעה 4:00 לפנות בוקר, יצאתי רכובה על האופניים שלי לכיוון הפרדסים של מושב ברכיה. הייתי אמורה להעביר את קווי השקיה בפרדסים שם. לפתע התמלאו השמים במסה של מטוסים, כמות כזו לא ראיתי אף פעם, כולם טסו לכיוון דרום… ממש נבהלתי, אלה היו מטוסים שלנו של חיל האוויר הישראלי בדרך למצרים. בדיעבד, מאוחר יותר שמעתי בטרנזיסטור שלי על פרץ המלחמה, זה היה בוקר ה – 5 ביוני 1967.

את תוצאות המלחמה כולם מכירים, זה היה אושר גדול עבורנו, איחוד ירושלים, רמת הגולן. נסענו מייד עם תום הקרבות לכל השטחים החדשים, עשינו כל כך הרבה טיולים בארץ, לירושלים לרמת הגולן ועוד.

משפחתי

התחתנתי עם חברי פנחס כהן. פנחס עלה גם הוא מתימן לארץ ישראל כשהיה בגיל 10, הוא היגיע באונייה והוריו היגיעו במטוס. התחתנו בשנת 1973, יחד בנינו בית ומשפחה בישראל. במלחמת יום כיפור הייתי עדיין, כלה צעירה בעלי פנחס השתתף  במלחמה זו כמו ביתר מלחמות ישראל הקודמות וזו הייתה תקופה לא קלה עבור כלה טרייה.

 סבא פנחס מחזיק את איתן בן דודו של נבו 

תמונה 2

בתחילת נישואינו גרנו בעיר פתח-תקווה ובהמשך עברנו לגור בראש העין. במהלך השנים נולדו לנו שלושה ילדם מקסימים: שני בנים ובת. אופיר – לבננו אופיר שלושה ילדים נבו, נופר וניתאי. אופיר הוא אבא של נבו, עמו אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. לבננו כפיר יש תאומים: נוגה ואיתן ולבתנו, דפנה יש שבעה ילדים. נכדתי הבכורה, בתה של דפנה, מתחילה השנה ללמוד "ריפוי ועיסוק", היא עתודאית וזהו אושר גדול עבורנו. משלושת ילדינו יש לנו שניים עשר נכדים – שש נכדות ושישה נכדים מקסימים.

אני בימי הקורונה

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא שפרה: אני מאוד קשורה לנכדי נבו, טיפלתי בו מגיל שלושה חדשים. הוא מאוד קשור אלינו. אני מאחלת לנבו, רק אושר, הוא יגיע לכל מטרה שירצה בחיים וחשוב להיות מאושר.

אני מאחלת לשלושת ילדי ולכל נכדי, שיגדלו בשמחה ובאושר. אני מכורה לנכדים שלי וכל המקרר במטבח מלא בתמונותיהם, הם האושר של חיי.

מילון

תעז
תעִז (בערבית: تعز) היא עיר בדרום מערב תימן, בירתו של מחוז תעִז. היא ממוקמת ברמת תימן ליד עיר הנמל מוכה שעל יד הים האדום. גובהה כ-1,400 מטר מעל פני הים. זוהי העיר השלישית בגודלה בתימן כשלפניה ברשימה צנעא בירת תימן ועיר הנמל עדן. בזמני שלום נחשבה תעז לבירת התרבות של תימן. (ויקיפדיה)

מרבד הקסמים - על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

משען
מַשְְׁעֵן הוא מושב במישור החוף הדרומי, ליד העיר אשקלון, המשתייך למועצה אזורית חוף אשקלון. היישוב הוקם בשנת 1949 על ידי עולים מתימן. שמו של היישוב לקוח מפסוק בספר ישעיהו: "כִּי הִנֵּה הָאָדוֹן יְהוָה צְבָאוֹת, מֵסִיר מִירוּשָׁלִַם וּמִיהוּדָה, מַשְׁעֵן, וּמַשְׁעֵנָה: כֹּל, מִשְׁעַן-לֶחֶם, וְכֹל, מִשְׁעַן-מָיִם" (ישעיהו, ג', א').(ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני תוצרת חוץ“

הקשר הרב דורי