מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נאמנות, שנאה ומה שביניהן

אני וסבא בקשר הרב דורי
לודוויגסהאפן היום, העיר בה סבא נולד בגרמניה - ויקיפדיה
סיפור אמיתי שגיבוריו אינם בין החיים

שמי אורי פלד. אני בן 70. נולדתי בגבעתיים ליעל וחיים פלד. בנם השני מתוך ארבעה.

אמי, יעל פלד, נולדה בגרמניה בשנת 1920 למשפחה אמידה. אביה, עמנואל פס היה סוחר שבבעלותו בית מסחר בעל 3 קומות בעיר לודוויגסהאפן.

בשנת 1933 עלה היטלר לשלטון והחל בפעולות נגד היהודים. יהודי גרמניה וביניהם משפחת אמי האמינו שהסערה תחלוף. סבי עמנואל החליט ליצור אלטרנטיבה למשפחתו ופתח חשבון בבנק בשוויצריה. לחשבון זה הוא העביר כספים רבים. את ההעברות בצע עבור המשפחה העוזר האישי של סבי שהיה גרמני נוצרי. כגרמני, יכול היה העוזר האישי לנוע בחופשיות ברחבי גרמניה וזאת בניגוד לסבי שתנועותיו הוגבלו בשל היותו יהודי.

אמי הייתה חברה בתנועת השומר הצעיר ופעילות התנועה כיוונה את החברים לעליה לארץ ישראל. בשנת 1936 עלתה אמי לארץ במסגרת עליית הנוער. אמא סיפרה לי שהפרידה הייתה קשה מנשוא ובתחנת הרכבת כאשר ההורים של אמי ליוו אותה לתחנת הרכבת אבא שלה אמר: "אני מוכן להוריד עבורך את הכוכבים מהשמיים אם תסכימי להישאר". למזלה של אמי היא לא נשארה.

בשנת 1938 גורשו הורי אשתי מעירם אל מחנה מעבר שהיה על גבול גרמניה – פולניה.

סבי שחשש לקיומו ביקש מהעוזר הגרמני שליווה אותו במשך כל השנים למצוא את אמי שעלתה לישראל ולתת לה את מספר החשבון בבנק השוויצרי ואת שם הבנק במקרה שיקרה לו משהו. הורי אמי אכן נספו בשואה.

לאחר המלחמה בשנת 1950 אמי קבלה מכתב מהעוזר האישי של אביה והוא בקש שאמי תשלח אליו קפה ומוצרים אחרים לגרמניה. המצב בארץ היה קשה גם כן והיה קיצוב של מוצרים רבים. אמי לא נענתה לבקשה.

בשנת 1960 נסעו הוריי בפעם הראשונה לחו"ל ובין היתר ביקרו גם בעיר הולדתה של אמי. העוזר האישי כבר לא גר בביתו אלא עבר לגור יחד עם הבת שלו ובעלה. אמא בקשה ממנו את מספר חשבון הבנק בשוויצריה והעוזר לא הסכים לתת. זאת בגלל שעשר שנים קודם לכן אמא לא שלחה לו קפה ומצרכי יסוד אחרים. הבת של העוזר האישי ניסתה לשכנע אותו לתת את מספר החשבון לאמי בגלל הטרגדיה שעברו יהודי גרמניה ואמי בפרט, בגלל שאם אמי לא תקבל את הכסף הוא ישאר בבנק וזה לא צודק, בגלל שאביה של אמי דאג לעוזר האישי ולמשפחתו במשך שנים רבות וכו'. אולם כל הדיבורים לא הועילו. העוזר האישי לא שינה את דעתו.

כעבור זמן קצר העוזר האישי נפטר ומספר החשבון והכספים שהופקדו בבנק נעלמו יחד עמו.

בחרתי בכותרת כיון שיש פה דילמה בין נאמנות להבטחה שניתנה לסבי עמנואל על ידי העוזר כנגד הטינה שלו לאמי שלא נעתרה לבקשתו לשלוח מצרכים.

הזוית האישית

מאיה: למדתי סיפור שלא ידעתי. לולא תכנית הקשר הרב דורי, בה השתתפנו אני וסבא, לא הייתי יודעת על סיפור העוול שנעשה למשפחתי.

מילון

לודוויגסהאפן אם ריין
לודוויגסהאפן אם ריין (בגרמנית: Ludwigshafen am Rhein) היא עיר במדינת ריינלנד-פפאלץ בגרמניה. לודוויגסהאפן שוכנת לגדת הריין, מול העיר מנהיים. היא משתייכת לאגד הערים ריין-נקאר, לצד מנהיים, היידלברג ויישובים נוספים באזור.לודוויגסהאפן ידועה בתעשיית הכימיקלים המקומית (בעיקר בזכות חברת הכימיקלים BASF), ויש בה מספר מוסדות תרבות, בהם התזמורת הפילהרמונית של ריינלנד-פפאלץ. העיר היא גם מקום הולדתם של הלמוט קוהל, קנצלר גרמניה לשעבר, ושל הפילוסוף ארנסט בלוך. ויקיפדיה

אלטרנטיבה
חלופה - אפשרות נוספת, משהו לעתיד, למקרה חירום

ציטוטים

”לנהוג ביושרה ובנאמנות להבטחה“

הקשר הרב דורי