מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

במקום במחק השתמשנו בגומי

עליית יהודי עיראק 1951 ויקיפדיה
תלמידי שנות ה - 50 מתוך אתר יהוד שלי
ילדותי הקשה וסיפורה של משפחת אסלן

שמי ליאן חינגה בתכנית הקשר הרב דורי השנה יחד עם סבא חיים אסלן, סבא חיים, נולד בשנת 1950 בעיראק. סבא מספר לי על ילדותו:

"שלום שמי חיים אסלן. רציתי לספר לכם את סיפור ילדותי:

הסיפור התחיל כך, נולדתי בעיראק בשנת 1950 וכשהייתי בן שנה עליתי לארץ ישראל. זו הייתה העלייה הגדולה של יהדות עיראק לישראל.

מבצע עזרא ונחמיה

"מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים   בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950." ויקיפדיה מאחר ועליתי כתינוק מהעלייה אני יודע רק סיפורים ששמעתי מאחרים.

ילדות

הימים בביתי היו קשים. היו לי שבעה אחים. כולנו – כל האחים עבדנו קשה בכדי להשיג פרנסה. ביתנו היה קטן וצפוף. היה קשה מאוד להתקיים בו. כשגדלתי התחלתי לעבוד וכשסיפרו לי על אחי שנרצח כאב לי מאוד.

מזכרונותי בבית, אני זוכר שהחפצים ובגדי הלבוש היו עוברים מהאח הגדול לאח הקטן. האח הגדול תמיד הרוויח דברים חדשים וכשהדברים הגיעו לאח הקטן הם כבר היו ישנים ובלויים. בנוסף לכך כלי הכתיבה וחפצי בית הספר היו דלים. היה קשה להשיג אפילו מחק. אני זוכר שבזמני כתבנו בבית הספר בעיפרון וכשהיה צריך למחוק משהו, השתמשנו בגומי שמצאנו במקום מחק.

עם השנים כשמשפחתי גדלה והתרחבה הוספנו בבית חדר נוסף שהיה מרווח ובו נהגנו לחגוג את החגים ביחד: ראש השנה, פסח, חנכה ועוד….

עם סיום לימודי התגייסתי לצבא וכמו רבים בגילי, חוויתי הרבה ממלחמות ישראל, בהם השתתפתי כמו: מלחמת יום העצמאות, מלחמת ההתשה, מלחמת ששת הימים ועוד סיפורים מתקופה זו במפגשים הבאים….

הזוית האישית

ליאן: אני וסבי חיים השתתפנו בתכנית הקשר הרב דורי, במפגשים נהנינו מאוד והתגבשנו.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950,

ציטוטים

”הימים בביתי היו קשים היו לי שבעה אחים ואחד נירצח“

הקשר הרב דורי