מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של אליהו בורוכוב בין ירושלים לתל אביב

ד"ר אליהו בורכוב
נכדתי נטע
סבא אליהו מספר לנכדתו נטע על תקופת ילדותו

שמי ד"ר אליהו בורוכוב סבא של נטע, עמה אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר "לאה גולדברג" בכפר סבא, לה סיפרתי את סיפורי.

שורשים

אני אליהו בן יונה ומתתיהו בורוכוב. אבי מתתיהו בורוכוב בן אהרן מיכל (סבא שלי) וסבתי חיה שרה (לבית פראם), בן אבא יעקב (סבא רבא) ואשתו ששמה היה בריינא בן יחיאל מיכל הכהן בורוכוב. אמי יונה אידה היא בת של חנה ומשה אליהו זקס. אמה (סבתא שלי), חנה, הייתה בת יצחק ליפקין (שכינויו אבו-אל בסל), ואשתו טאובה אידה (בת משפחת שמרלינג).

יש לי אחות ששמה יעל. לאבא שלי היה אח ששמו היה אלחנן ושתי אחיות רבקה ומרים. לאימא היו אחות ששמה שרה ושני אחים אהרון וצדוק.

בתי ספר

בגן ילדים למדתי בגן שנקרא "בית הילד" ברחוב ארלוזורוב בירושלים שזה קרוב מאוד לבית שבו גרנו אז ברחוב עובדיה מברטנורא 9 (אגב זה קרוב מאוד לבית שבו גר עכשיו ראש הממשלה).

מקום העבודה של אבא שלי עבר לתל אביב בשנת 1939. הורי רצו שאתחיל ללמוד בכיתה א' בתל אביב, ולכן עברנו מירושלים לתל אביב בקיץ 1939. הלימודים התחילו בתאריך 1.9.1939 ובאותו יום התחילה מלחמת העולם השנייה. אני למדתי בבית הספר "הכרמל", ברחוב הנביאים בתל אביב. בקיץ 1940 מטוסים איטלקים הפציצו את תל אביב. היו הרבה הרוגים ופצועים. אימא שלי חשבה שיהיה יותר בטוח אם נחזור לירושלים, ולכן היא ואחותי ואני עברנו לגור בבית של אימא שלה (סבתא שלי) בשכונת "אבו בסל" בירושלים. בכיתה ב' למדתי בבית הספר הדתי "תחכמוני". לקראת לימודי בכיתה ג' חזרנו לתל אביב.

אני נהניתי מן הלימודים בבית הספר "הכרמל". אהבתי את השיעורים ב"טבע" (היה מורה ל"טבע"), הוא היה לוקח אותנו מפעם לפעם לטיולים בסביבה הקרובה לראות את הצמחייה והפרחים. אהבתי את השעורים בחשבון והנדסה (היה מורה מצוין). הייתה לנו גינת ירק, שהייתה במקום שעכשיו נמצא היכל התרבות. גידלנו שם כל מיני ירקות: עגבניות, קישואים, חצילים, כרוב ועוד. אני אהבתי את זה, ונהניתי מהימים שבהם עבדנו בגינה.

בבית הספר הזה למדתי עד סוף כיתה ח'.

בית ספר התיכון – תנועת הצופים

למדתי בבית הספר התיכון עירוני א' שהיה אז ברחוב מזא"ה בתל אביב. אני קצת זילזלתי בבית הספר מפני שהייתי כבר אז פעיל בצופים. הייתי חבר בשבט שנקרא "גוש הצופים הקשישים". המועדון היה ממש על יד בית הספר, במקום ששם מגדל המים של תל אביב. בשנה הראשונה שלי בבית ספר תיכון עברתי קורס הדרכה, ואחרי זה הייתה לי קבוצה של חניכים (צעירים ממני בסך הכל בשלוש שנים), שהייתי מעביר להם פעולות פעמיים בשבוע.

אירוע מיוחד שאני זוכר מן השנה ההיא: בשבת שלמחרת הכרזת המדינה על ידי בן גוריון, אני הייתי בשדה פתוח קרוב מאוד למקום שבו גרנו אז (ברחוב אנגל) וראיתי איך מטוסים מצריים מפציצים את תל אביב. ראיתי את הפצצות נופלות. פצצה אחת נפלה ברחוב שלנו על יד בית מספר 8 והרגה סבתא של ילד אחד. עוד פצצות נפלו ברחובות הקרובים.

כשהייתי בכיתה האחרונה של בית הספר התיכון, הקמתי ביפו שבט של צופים כדי לקלוט בו ילדים עולים חדשים שהגיעו אחרי הקמת המדינה שהשתכנו ביפו. מרכז תנועת הצופים בתל אביב סידר עם מנהל בית ספר אחד ביפו שאנחנו נפעל בבית הספרו, כמו כן הוא העמיד לרשותי ארבעה בנים ובנות מגימנסיה הרצליה, ששימשו כמדריכים של קבוצות ואני הדרכתי את הקבוצה של הילדים הכי גדולים.

הזוית האישית

ד"ר אליהו בורוכוב: אני משתתף השנה עם נכדתי, נטע בתכנית הקשר הרב דורי. בזכותה של נטע ובזכות התכנית העלתי על הכתב סיפורים על אירועים שונים מתולדות המשפחה עבור הנכדים שלנו. אני משתדל לכתוב ולתעד את סיפורי הדורות ההם, מפני שייתכן שאני היחידי שמכיר את סיפוריהם הודות לגילי.

נכדינו היקרים: נטע, אופיר ועידן עם סבתא נינט ובננו איתמר 

תמונה 1

קישורים לסיפורים הנוספים שהועלו:

איך סבא אהרון ברכיהו ברח מהכלא התורכי?

יצחק ליפקין מקים שכונות בירושלים

מלחמת ששת הימים

מילון

הפצצת חיל האוויר האיטלקי על תל אביב
הפצצת חיל האוויר האיטלקי על תל אביב התרחשה ב-9 בספטמבר 1940 במהלך מלחמת העולם השנייה. איטליה הפאשיסטית, שהתייצבה לצידה של גרמניה הנאצית, והכריזה ביוני 1940 מלחמה על בריטניה, תקפה מן האוויר את תל אביב, כחלק ממלחמתה בבריטים, שהיו בעלי מנדט על ארץ ישראל. המתקפה התרחשה בשעה 16:12 אחר הצהריים על ידי מפציצים של חיל האוויר המלכותי האיטלקי (ויקיפדיה)

שערי ירושלים - שכונה
שערי ירושלים הוא שמה של שכונה קטנה הנושקת לקצהו המערבי של רחוב יפו בירושלים, בסמוך למבנה שערי צדק הישן. בשמה העממי "אבו בסל". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גידלנו שם כל מיני ירקות, אני אהבתי את זה, ונהניתי מהימים שבהם עבדנו בגינה.“

הקשר הרב דורי