מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המלחמת ששת הימים בראי של סבא איתן צוקר

אני וסבא באירוע של המשפחה
תמונות של סבא מהילדות
מלחמת ששת הימים

מלחמה ששת הימים – בראי של סבא איתן צוקר

רקע – מלחמת ששת הימים

מלחמת ששת הימים פרצה בשנת 1967, כסבא שלי היה בן שבע. באותו הזמן היה יום שבת. אבא של סבא חזר מהתפילה בבית הכנסת, חייל היגיע ואמר לאביו, סבא רבא שלי, שהוא מחויב לבוא מאחר וקראו לו להתייצב. סבא רבא נסע בשבת והצטרף למלחמה. סבא שלי ומשפחתו לא ראוהו המון זמן – בערך חודש שלם!

ביום הראשון למלחמה, כינסה המורה של סבי את  כל התלמידים בביה"ס אל תוך המקלטים. כעבור זמן מה הם שוחררו וכל אחד חזר לביתו. סבי ואביו של חברו הלכו ברגל הביתה. כשהגיעה סבי לביתו ראה את אמו מחזיקה את חנן אחיו על הידיים.

מאחר שלא היה להם מקלט בביתם ובשכונתם הלכו סבא שלי ומשפחתו לסבם – שבביתו היה מקלט. סבא של סבא שלי גר בשכונתו של ראש הממשלה – הערבים יידעו זאת, ולכן הפגיזו הרבה את הרחוב הזה. במהלך המלחמה אף אחד לא ידע אם אנחנו מנצחים או מפסידים, כי לא היו אמצעי תקשורת כמו היום.

סבא שלי ומשפחתו הלכו למקלט של סבם. אמו של סבא עלתה לרגע הביתה להביא משהו ששכחה בדירתם, בדיוק צלצל הטלפון כשעל הקו קצין מובחר. הקצין אמר לה, שאין לה למה לדאוג, כיוון שעם ישראל מנצח!!!

סבא, שהיה אז בן שבע זוכר שהם ראו את החיילים נוסעים ברחובות ולא יידעו לאן מועמדות פניהם. מסתבר שהם נסעו לכבוש את העיר העתיקה והיא נכבשה ביום רביעי! בינתיים, המשטרה הודיעה שאסור להדליק את האורות בלילה!!

עברו ימים והגיעה השבת, סבא הלך לתפילה בבית הכנסת הקרוב ביותר לביתם. משהגיע הוא ראה את הרב גורן והנשיא מתחבקים. בליל שבועות חזר אביו של סבא הביתה – לאחר חודש! בחג שבועות סבא ומשפחתו צעדו לכותל, בכו והתפללו על המוני עם ישראל.

סבא בילדותו

תמונה 1

הזוית האישית

נעמה עליזה בן אור: החוויה שלי מהסיפור של סבא בילדותו הייתה מסקרנת ומלמדת. היה כיף להיפגש אחד עם השני והכרתי משהו חדש על סבא שלי.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. ויקיפדיה

ציטוטים

”בחג שבועות סבא ומשפחתו צעדו לכותל, בכו והתפללו על המוני עם ישראל“

הקשר הרב דורי