מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

להסתיר את יהדותה

סבתי היום
סבתי בצעירותה
סבתא סימה ציק מספרת על האנטישמיות שחוותה

שמי אלה חיה חורב, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי סימה. סבתא סימה נולדה בשנת 1947 לבית משפחת פרייציס, באוקראינה בעיר שנקראת מוגילוב-פדולסכי. היא עלתה לארץ בשנת 1973.

סבתא סיפרה לי שהיא הייתה בכיתה ג' במקום בו גרה, במוגילוב-פדולסכי, הגיע יום הכיפורים וסבתי נשארה בבית כי אסור היה לה ללכת כי זה היה יום כיפור. חברתה הגויה, לא ידעה זאת, והיא באה לקרוא לה. סבתי הסבירה לה שהיא לא יכולה לבוא בגלל שהיום יש חג של היהודים אז חברתה נשארה עימה בבית.

יום למחרת סבתי וחברתה באו ביחד לבית הספר ובדרך למקום המורה שאלה את סבתי וחברתה למה הן לא הגיעו אתמוללבית הספר? חברתה של סבתי אמרה למורה, שאתמול היה חג של יהודים והיא נשארה עם סבתי כי סבתי חוגגת זאת. סבתי מספרת שהיא חשבה לעצמה למה היא סיפרה את זה למורה הרי זה סוד.

מקרה נוסף שקרה לסבתי כשהייתה יותר גדולה:

סבתי הלכה לנופש בכפר והתארחה בבית של גויים. אחרי הנופש היא נפגשה עם חברתה כדי לספר לה חוויות הנופש. פתאום חברתה אמרה שהיא סיפרה לבעלי הבית שהתארחה בו (סבתי) שהיא יהודייה. סבתי שוב לא הבינה, למה היא עשתה זאת וניסתה להסביר לה שמה שעשתה הוא חמור ויכול לעלות בחייה של סבתי.

תמונה 1

 

 

הזוית האישית

אלה חיה חורב: זו אני בתמונה שצרפתי. אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי והעלתי כמה אירועים עליהם סבתא שלי סימה, סיפרה לי. אירועים שמלמדים אותי עד כמה היהודים באוקראינה לאלצו להסתיר את יהדותם ולחיות בפחד מפני הגויים.

תמונה 2

מילון

אנטישמיות
אדם ששונא את היהדות ואת היהודים

ציטוטים

”"למה היא סיפרה הרי זה סוד זה היה יכול לעלות בחיי"“

הקשר הרב דורי