מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיול שורשים

ענבר וסבתא חוה
הזמנה רקומה לבת המצווה של ביתה של חוה
סבתא חוה מספרת את סיפורו של סבא רבא שלה - שמואל ברגר

שמי הוא חוה ברגר. נולדתי בישראל בעיר חדרה בשנת 1951, בת שנייה להוריי. מאז ילדותי מאוד אהבתי ליצור ולעשות עבודות יד. אחת העבודות המשמעותיות שעשיתי היו לפני כשלושים שנה, זו הייתה הזמנה לבת המצווה של קרן, בתי – אמו של ענבר, (הנכד שאתו אני משתתפת בתכנית). באותה תקופה גרנו בקיבוץ להבות חביבה, ואת הרקמה אני תליתי בחדר האוכל.

ההזמנה הרקומה לבת המצווה של קרן

תמונה 1

חברי הקיבוץ הגיעו והשתתפו בשמחתה של קרן וכל בני משפחתי. בת המצווה נערכה במועדון לחבר בקיבוץ להבות חביבה בתאריך 8.7.1990.לאחר 4 שנים של עבודה כאחות שכירה עזבנו את הקיבוץ ועברנו לגור בפרדס חנה. מאז ועד היום אני, סבתא  חוה, גרה בפרדס חנה.

המשפחה והשורשים תמיד ליוו את סיפורי המשפחה וההשתתפות בתכנית הקשר הרב דורי הנפלא בבית הספר יחד עם נכדי, ענבר, זימן לי הזדמנות לספר את סיפורו המיוחד של הסבא רבא שלי.

טיול שורשים של שמואל ברגר

סבא רבא שלי ושמו שמואל, נולד בשנת 1926. הוא היה ניצול שואה ועלה לישראל בשנת 1941 מהונגריה, במסגרת עליית הנוער של הנרייטה סולד. הוא היה בן 14 כשעלה לישראל. סבא הגיע לבד לארץ ונקלט ישר בבית הספר החקלאי מקווה ישראל בחולון. סבא רבא נולד בעיר שנקראת מונקץ, באוקרינה.

בשנת 2005, בהיותו בן  79, נסע סבא לטיול שורשים, למקום הולדתו, יחד עם סבתא רבתא ושלושת ילדיהם. בהגיעו לעיר, למרות שעזב בגיל צעיר, זכר סבא כל דבר והוביל את המשפחה למקומות שהיו חשובים עבורו. הוא הסביר על השכונה שבה גרו היהודים, והראה לילדיו את "ההנצחה" שהקימו לזכר אותם יהודים שנלקחו אל מותם: תבליט של  מנורת שבעת הקנים עם כיתוב  בעברית המכוסה בזרי פרחים. משם המשיכו אל בית המלון לברר היכן נמצא בית הקברות היהודי.

במלון סבא פגש את ראש הקהילה היהודית. שוחח אתו בהונגרית, אידיש ועברית. בשיחה אתו הם גילו שגם הוא נולד במונקץ  ואמו הייתה המטפלת של סבי בהיותו ילד קטן. הייתה התרגשות ושמחה רבה מאוד במפגש זה. בסיום הטיול סבא היה מרוצה שהספיק לזכות לראות ולהראות למשפחתו את מקום הולדתו, וציין כי זה הטיול הכי הכי טוב שהיה לו בחיים.

הזוית האישית

סבתא חוה: המשפחה והשורשים תמיד ליוו את סיפורי המשפחה וההשתתפות בפרויקט הנפלא בבית הספר יחד עם נכדי, ענבר, זימן לי הזדמנות לספר את סיפורו המיוחד של הסבא רבא שלי.

מילון

עליית הנוער של הנרייטה סאלד
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. הנרייטה סאלד ריכזה את הפרוייקט וכונתה "אם עליית הנוער".

ציטוטים

”בסיום הטיול סבא היה מרוצה שהספיק לזכות לראות ולהראות למשפחתו את מקום הולדתו “

הקשר הרב דורי