מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיול שורשים למרוקו עם האחיות שלי

נכדי רוי ואני באחד המפגשים
ביקור בעיר פז -עיר הולדתי
ביקור בארץ מולדתי

שמי ג'קלין ,נולדתי ב – 1948 בעיר פז שבמרוקו.

חיינו בצניעות ובקושי כלכלי גדול. ישנו הרבה נפשות בחדר אחד אך עם כל הקושי הייתה לכידות משפחתית. עליתי לארץ בגיל 14.

ב – 1997 אחיותיי ואני החלטנו לנסוע לעיר הולדתנו. נסענו למרוקו לעיר פז.

אני זוכרת שלקחו אותנו לבקר בבית הכנסת בעיר הולדתי.

להפתעתנו הרבה כשנכנסנו אחיותיי ואני לבית הכנסת ראינו שהתמונות שלנו של החתונה מופיעות על הקיר. תמונות של כל האחיות שלי ושל אמא ואבא שלי. היינו מאוד מופתעות ובהלם! צעקנו עד השמיים מרוב התרגשות ואז ביקשנו הסבר איך התמונות שלנו הגיעו לבית הכנסת.

תמונה 1
אחותי ואני בבית הכנסת

מתברר שסבתא שלי מצד אמא ,סבתא פרחה קראו לה, נפטרה כאשר אוטובוס סטה מהדרך ועלה על המדרכה ודרס אותה. היא לא שמעה את האוטובוס כי הייתה חירשת. ואז הלכו אליה לדירה ושם מצאו במגירה את התמונות שלנו והם ידעו שזה התמונות של הנכדים שלה ואז תלו אותם בבית הכנסת שאהבה כל כך.

לאחר מכן הלכתי לבקר בבית שגרתי בו בפז ומאוד התאכזבתי מהמראה שלו.

תמונה 2
בית ילדותי

הבית היה מאוד מאוד מוזנח ולא היה נראה כפי שזכרתי אותו. הצבעים של הקירות היו מזעזעים. כל אחד היה צבוע בצבע אחר: אדום, ירוק. הכביסה הייתה תלויה באמצע החדר.

הצטלמנו וברחנו משם  מהר מכיוון שכשאני גרתי שם הבית היה מטופח ומואר ונקי וצבוע בצבע אחיד, לכן לא אהבתי את מה שראיתי. עשינו תמונה למזכרת וזהו – אנחנו לא חוזרות יותר למרוקו. התאכזבתי, אבל היה שווה לראות את התמונות שלנו בבית הכנסת !

הזוית האישית

ג'קלין: נהניתי מאוד להיות בחברת הנכד שלי ולספר לו את סיפור חיי ולשתף אותו בחוויות שחוויתי עם עלייתי לארץ. נהנתי מאוד מהמפגשים וגם מהסיור לבית התפוצות ששם התרגשתי מאוד לקבל כרטיס ברכה שהוכן לי על ידי הנכד שלי . לסיכום-נהניתי מאוד מהמפגשים ובמיוחד מזמן האיכות שהיה לי עם נכדי רוי. רוי: היה כייף מאוד להיות עם סבתא ,אהבתי לדעת על ההיסטוריה שלה ,שמעתי הרבה סיפורים מצחיקים,מרגשים ומאוד מעניינים.

מילון

קומו סבאה (צרפתית)
בוקר טוב

ציטוטים

”עם כל הקושי הייתה לכידות משפחתית“

הקשר הרב דורי