מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיול השורשים לגרמניה – סיפורה של חוה ברקוביץ' למברגר

העץ עליו חרט אבי את המונוגרם ברקסינגן
קברה של סבתי, על הקבר מונח דגל ישראל.
טיול השורשים של חוה ובנה שמעון לעיר הולדתה (רקסינגן).

סיפור זה מספרת חוה ברקוביץ' למברגר: חוה נולדה בשנת 1939 להוריה קטה וסלי ז"ל בשבי ציון והייתה התינוקת הראשונה שנולדה בשבי ציון. כשנולדה, כהוקרה על כך שהיא התינוקת הראשונה שנולדה בשבי ציון בנות בית הספר (שבאו לשבי ציון כילדות) סרגו לה סל מלא בבגדים. בגלל שהייתה התינוקת הראשונה לא הייתה לה מסגרת להיות בה (כגון בית תינוקות, גן) אז כל פעם שהייתה לבד בבית, שכנה אחרת באה להסתכל עליה קצת. יום אחד מצאו עקרב בלול שלה. מאז, שמרה עליה שכנה חדשה בשבי ציון שהיה לה ילד בגיל של חווה.

טיול השורשים לגרמניה התרחש בעקבות זוג הגר בגרמניה, ברברה והיינץ: ברברה והיינץ הם גרמנים לא יהודים הגרים בסמוך לבית הקברות היהודי. בכל פעם שאנשים רצו לפקוד את בית הקברות הם היו מבקשים מהם את המפתח. וכך לאט לאט הם פיתחו לעצמם מחשבה לברר יותר על האנשים שבאו ולהבין מאיפה הם באים (רובם משבי ציון). בעקבות מחשבה זו ברברה והיינץ החליטו לבוא לשבי ציון כדי לברר ולדעת יותר על המשפחות. הגרעין הראשון של שבי ציון היה מרקסינגן. בזכות ביקור זה ברברה והיינץ החליטו להקים תערוכה על מייסדי שבי ציון. התערוכה כללה חפצים וסיפורים של המייסדים של שבי ציון. תערוכה זאת הוקמה ונפתחה לרגל שבעים שנה לשבי ציון, התערוכה הייתה ברקסינגן. לכבוד התערוכה, יצאה משלחת של בני שבי ציון לרקסינגן (דרום גרמניה) כדי לכבד את האירוע ולהיות נוכחים בתערוכה.

המסע התחיל. המקום הראשון בו התאספנו היה בית הכנסת של הקהילה ברקסינגן (שבדרום גרמניה) שהיום הוא כנסיה אבנגלית, שם גם נערכה התערוכה. לאחר מכן ביקרנו בבית הקברות של המקום כשעל כל קבר מהמשפחות שלנו היה דגל ישראל, זה ריגש אותנו בצורה מאוד מיוחדת. לאחר מכן ערכנו אזכרה עם אמירת קדיש והדלקת נר נשמה. על קברי יקירי הבאתי אבנים מהבית והנחתי אבן על כל קבר, ולקחתי אבנים משם כדי להניח על קברי הוריי בשבי ציון.

בכניסה לבית הקברות בגרמניה יש עץ גבוה מאוד, אבא שלי חרט את המונוגרם s.l (סלי למברגר) לפני העלייה לפלסתינה (ישראל), תאריך העלייה היה 14.3.38. העץ הזה נמצא גם היום בכניסה לבית הקברות. עשינו סיור בכפר וביקרנו במקומות שהייתה להם קירבה (בתים, בתי ספר). ליד כל אתר כזה הביאו תמונה גדולה –  על יד כל בית, בית ספר כדי שנראה איך זה היה פעם. קבלת הפנים של התושבים מגרמניה הייתה מאוד חמה כלפינו, הרגשנו שם מאוד מקובלים. עשו לכבודנו קונצרט ומסיבת פרידה בערב האחרון, הם שאלו אותנו שאלות על עצמנו, על העבר והעתיד שלנו. לאחר שעיכלתי את ההתרגשות בנסיעה לגרמניה החלטתי שאני רוצה להכניס את שם הנעורים שלי (למברגר) לת"ז. אני בת יחידה, והכנסתי את השם הזה גם בגלל שאני רוצה שתהיה המשכיות. אני מצטערת שלא לקחתי את שלושת ילדיי איתי, אלא רק את בני שמעון.

הזוית האישית

חוה ברקוביץ' למברגר השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי מאיה גוטר ויהב קוריאט בבית הספר סולם צור שבקיבוץ גשר הזיו.

מילון

מונוגרמה
בעברית תקנית מִשְׁלֶבֶת, היא עיטור המשמש כסמל ומורכב מאותיות משולבות זו בזו, שהן בדרך כלל ראשי תיבות של שם אדם, ארגון, או מוסד. המונוגרמה משמשת כאות זיהוי, או כלוגו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אבא שלי חרת את המונוגרם S.L. לפני העלייה לפלשתינה “

הקשר הרב דורי