מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיול לדרום עם התנועה המאוחדת

אמה גונס
סבתא אסתרקה ואמה
הלילה ההוא...

רקע לסיפור:

הסיפור מספר על טיול של תנועת נוער (התנועה המאוחדת) לדרום, על חויות, קשיים והתגברות על הקשיים בתנאים קשים של טיול.

מגיל 14 הייתי חברת תנועת נוער בתנועה המאוחדת בירושלים. בתנועת הנוער קיימנו מפגשים פעמיים בשבוע ובמפגשים כמובן שהיה מדריך והוא ריכז את הפעולה שבה היינו משחקים משחקי חוץ. לכל פגישה היינו באים לבושים בחולצות כחולות. בזמן המפגשים היינו משוחחים על דרך חיים: "בניית הארץ" (לפתח ולבנות את הארץ), לקלוט אנשים צעירים שלא היו בתנועה ועולים חדשים ולחיות חיים "שיויוניים" (כל אחד נותן לחברה מה שהוא יכול ומקבל מה שהוא צריך) כמובן שההסתפקות הייתה במועט. פעם בשנה יצאתי עם התנועה לטיול שנתי כל פעם בחבל ארץ אחר כדי להכיר את הארץ יותר, ולהתאהב בה.

סמל התנועה המאוחדת (ויקיפדיה)

תמונה 1

אני רוצה לספר על הטיול שלנו לדרום שהיה יותר מיוחד: טיילנו ארבעה ימים ושלושה לילות. ביום האחרון והמיוחד ביותר היינו צריכים לעבור וואדי מסוים שמאחוריו היו צריכות לחכות משאיות עם ספסלים כדי להגיע מהדרום לירושלים, אבל פתאום התחיל לרדת גשם, חלק מאיתנו הצליח לעבור את הוואדי וחלק נשאר מאחור. היה שיטפון איום ונורא והמשאיות לא יכלו להגיע. חיכינו וחיכינו והשיטפון לא פסק. בינתיים ירד הערב ואנחנו רעבים וצמאים. פתאום הגיעו הליקופטרים והביאו לנו מים, כרובים, לחם וריבה. התחלקנו באוכל ובמים והגיע הזמן לשינה. החלק שהספיק לעבור (הייתי ביניהם) חיפשו בהרים כוכים קטנים והתמקמו בהם. השינה בכוכים לא הייתה כל כך מהנה בגלל שהיה קר מאוד והשיטפון לא היה צפוי. החלק השני התארחו אצל אוהלי הבדואים המקומיים. וכך עבר הלילה.

בבוקר המשאיות סוף סוף הגיעו ולקחו אותנו חזרה לירושלים. צריך לציין שלא היו טלפונים ואי אפשר היה להודיע שום דבר להורים. אחרי הלילה הנורא הזה הגיע הבוקר והמשאיות באו לקחת אותנו לצריף של התנועה, ומשם כל אחד הלך ברגל לביתו (ההורים לא באו לקחת את הילדים). כשחזרתי הביתה ישנתי מהצהריים עד למחרת בבוקר. ושנפגשנו שוב (חברי התנועה), כל אחד סיפר כמה שעות הוא ישן. החוויה הייתה מיוחדת במינה.

הזוית האישית

אמה עידן בתכנית הקשר הרב דורי עם אסתריק'ה עידן

מילון

התנועה המאוחדת
התנועה המאוחדת או בשמה המלא הרשמי התנועה הכללית של הנוער הלומד החלוצי בארץ ישראל הייתה תנועת נוער לומד שהוקמה בשנת 1945 כאשר חלק מחברי תנועת המחנות העולים פרשו על רקע פילוג במפא"י והתאחדו עם חברי תנועת גורדוניה-המכבי הצעיר. עד למלחמת השחרור הייתה פעילות התנועה מצומצמת אך לאחר מכן היא התרחבה מאוד, ובין השנים 1950–1953 פעלה התנועה בבתי ספר שונים בארץ. ב-1954 התאחדה התנועה עם תנועת הבונים העולמית, והוקמה תנועת "הבונים-התנועה המאוחדת" ב-1959 התאחדה התנועה עם "הסתדרות הנוער העובד" ויחד הוקמה "הסתדרות הנוער העובד והלומד". ויקיפדיה

ציטוטים

”במפגשים היינו משוחחים על דרך החיים ל"בניית הארץ", כיצד לפתח ולבנות את הארץ“

הקשר הרב דורי