מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיולי סבתא

סבתא ילנה והנכדה נועה
סבתא ילנה נכדה בכורה של סבתא אסתר 1955
קורות משפחתה של סבתא ילנה

נולדתי במדינה שכבר לא קיימת היום – ברית המועצות בעיר חרקוב שבאוקרינה ב- 1955, שמי קיבלתי בשם של סבי שלעולם לא הכרתי כי נהרג במלחמת העולם השנייה. גדלתי במשפחה של ניצולי השואה והייתי בת בכורה וגם נכדה בכורה. בילדותי הייתי מאוד קרובה לסבתא שלי לוין אסתר ז"ל.

גדלתי במשפחה יהודית טיפוסית לאז והרחוקה מהיהדות.

סבתא שלי מצד אימא נולדה ב- 1910 בעיר קונוטוף שבאוקרינה במשפחה של מלכה וברקו לוין ז"ל במשפחה שהיו בה 7 ילדים: 3 אחיות ו-4 אחים. אז בזמנו כל משפחה יהודית הייתה קשורה לדת: הלכו לבית כנסת, שמרו מסורת יהודית, דיברו אידיש בבית. אחרי שהיא התחתנה עם סבי אשר זברז  הם עברו להתגורר לעיר חרקוב. סבא רבא מצד סבא שלי היה כורך ספרי קודש בעיר ז'יטומיר שבאוקרינה.

כשהייתי בת 12 סבתא לקחה אותי לטיול למוסקבה בירת ברית המועצות. רק היום הבנתי שזו הייתה מתנה ממנה לכבוד בת מצווה שלי. אז לא יודעתי על מנהגים יהודים ומשפחה אסור היה לדבר על זה בגלל האנטישמיות באוקרינה.

תמונה 1

ב- 1990 עלינו לארץ עם בעלי ושני ילדינו, עם אמא ואבא שלי ואחי.

נקלטנו יפה: עבדנו, בנינו את הבית. הילדים שלנו גדלו וכל אחד מהם הקים משפחה משלו ובעצמנו הפכנו להיות סבתא וסבא.

מ- 1992 עבדתי בתור מורה למתמטיקה במספר בתי ספר בארץ. בעלי אלכס עדיין עובד- בונה את הארץ הוא ממוחה לבניית מערכות קירור, חשמל ואינסטלציה.

היום שאנו מטיילים בארץ הקטנטונת שלנו הוא בגאווה מראה לנו בניינים, מרכזי קניות, אולמי ספוט ומפעלים שהוא בנה. היום אני כבר פנסיונרית, אבל נשארתי מאוד פעילה ומתנדבת בכמה ארגונים שאחד מהם הוא ויצ"ו.

לפני 3 שנים עלה לי רעיון להוציא טיול בחופשת חנוכה למבוגרים עם הילדים וכמובן לקחתי לטיול את שני הנכדים הגדולים שלי. ומאז כל השנים האלו כל חופש חנוכה אנחנו יוצאים לטיול. הנכדים שלי מאוד אוהבים ומחכים לזה.

אנחנו משפחה חילונית, אבל דרך הנכדים שלנו ביחד איתם אנו לומדים את היהדות ואנו מאוד שמחים לאפשרות לחזור לשורשים.

נועה:

אני אוהבת לבלות עם סבתא שלי מכיוון שאנחנו מטילים ומבלים ביחד הרבה. למשל: הולכים לסרט, בחופש הגדול האחרון הלכנו ללמוד החלקה על הקרח, ביקרנו במוזאון ילדים ברחובות, היינו בפארק הלגו.

אני מאוד אוהבת חג סוכות כי אנו בונים סוכה מקשתים אותה וסבא וסבתא באים אלינו ועושים על האש ביחד משחקים ביחד ושרים ביחד וכיף לנו ביחד.

בחג חנוכה חוץ מלצאת לטיול עם סבתא אנו מקבלים "חנוכה גלט".

תמונה 2

 

בפורים סבא וסבתא תמיד מקבלים מתנות- תחפושות והולכים איתם לאירועי פורים כולנו מחופשים.

 

 

 

הזוית האישית

נועה הנכדה: למדתי שהיה מעניין וכיף להכיר את המשפחה מצד של אמא ונהניתי לשמוע סיפורי סבתא. אני נכדה בכורה של סבתא ואני אוהבת את סבתא שלי כמו שהיא.

סבתא ילנה: מאוד נהניתי במהלך העבודה בפרויקט "קשר רב דורי". גם להפתעתי גיליתי דברים חדשים על משפחתי בדרך. אני מאוד שמחתי להזדמנות הזאת לבלות עם נכדה האהובה שלי נועה כי זה משהו שעוד קרב בינינו.

מילון

אנטישמיות
היא המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים או שנאת ישראל

ציטוטים

”לסבתא חשוב לשמור על המסורת.“

הקשר הרב דורי